... dina symboler här ...

Singapore

Eftersom vi bara skulle ha par timmar på oss innan vi skulle vidare till Osaka så Blev det bara en utflyckt.

Singapore

Men så vackert den delar av staden vi hann att se. Vi bodde i Chinatown och det var en mix av gamla och nya byggnader. Under Corona tiden så lagades all mat i denna gamla byggnaden som är ett restaurang  centra och kördes ut runt i staden.

Singapore

Det är verkligen en grönt överallt och de stora höghusen hade buskar och träd på balkongerna så det såg ut som skogspelare. Men så är det ju världens grönaste stad .

Gardens by the Bay

Stadsmiljön och naturen betraktas inte som varandras motsatser, i stället försöker Singapores regering plantera idén om en möjlig framtida symbios av stad och natur hos sina invånare. Önskade att fler städer hade den filosofin.

Singapore Singapore

Vi kommer att åka hit igen, så mycket att se på och på tok för liten tid. När vi frågade oss runt blev vi bemötta med vänlighet och glada hjälpsamma invånare.  Så vår runt tur bland byggnaderna var både rolig och intressant.

Singapore

 

Singapore

Rundtur på marknader

2023-08-01 08.31.38 kopiera 2
Vi startade med en riktigt god frukost innan vi gick med en guidad tur runt marknader i Dubai och tittade på ett typiskt mellanöstern hem. Väldig trevlig guide som bjöd på sig själv och berättade massor om kulturen och skillnaderna mellan mellanöstern och arabländerna.

2023-08-01 07.59.24 kopiera
 

2023-08-01 09.49.43 kopiera
Det var mycket att titta på men i de stora marknaderna så var de lite väl påflugna, så jag köpte ingenting där men i affären där guiden förklarade vilka örter som fanns. Köpte mentol kristall och när man andades in röken var det som en käftsmäll och man kvicknade till rejält. Så de får jag vara lite försiktig med.

2023-08-01 09.53.18 kopiera
 

2023-08-01 09.50.50 kopiera
Älskar sådana här lampor men det är för bökigt att släpa på nu när vi skall resa vidare. Vi fick en helt annan bild om mellan östern och kommer förmodligen att åka till Dubai igen. De tar foto av en innan man släpps in i landet och Singapore gör likadant så brottsligheten är obefintlig. Det kändes tryggt och bra, önskade att Sverige gör något liknade. Vi har blivit ökända på grund av brottsligheten och koran bränningarna. Så jäkla trist!

2023-08-01 11.03.42 kopiera
 

2023-08-01 12.07.55 kopiera
I kväll skall vi åka till Singapore och vara där en natt innan vi åker vidare till Japan. Lite mycket flängande men hellre det än 20 timmar i sträck.

2023-08-01 12.06.25 kopiera

På väg till Dubai

Då var det dags att resa till Japan och vara med på bröllops ceremoni för Micael och Mao. Det var 5 år sist som vi var ute och reste så spänningen var hög.

Över Istanbul Över Istanbul

Vi mellanlandade i Istanbul, vi klarar inte av att flyga 20 timmar i sträck som Micael och Mao gör utan vi har delat upp det. Vi kommer att vara ett par timmar i Dubai och göra en utflykt innan vi åker vidare till Singapore.

Al Seef Heritage Hotell Dubai
Vi övernattar på ett gammalt Arabiskt marknadsområde och skall gå runt här i morgon. Ser jätte mysigt ut men det är hiskeligt varmt här så vi får se hur mycket vi orkar med i morgon då det kommer att vara runt 40 grader.

Al Seef Heritage Hotell Dubai
Men nu är klockan halv tre på natten och jag känner mig bra mör, så nu blir det till att sova.

Al Seef Heritage Hotell Dubai

En medeltida jul i Ribeauvillé

Ribeauvillé

Efter att vi varit i Colmar åkte vi vidare till Ribeauvillé. Vägen dit var väldigt kurvig med backar upp och ner så jag blev åksjuk. Vi åkte med ett äldre par och vi tyckte det var bättre att de fick sitta längst fram i  mini bussen så det fick lätta att gå ur och i. Men guiden körde så fort att guppade bra i kistan. Urk!

Ribeauvillé

Inte blev det bättre av att det var sista marknadsdagen för säsongen så det var smockat med folk. Jag vill gärna besöka Ribeauvillé igen och se alla de underbara medeltida husen som omringade den lilla staden. Husen är från 15 till 17-talet.

Ribeauvillé Ribeauvillé

Vi gick och tog en mat paus på en pizzeria, illamåendet försvann och vi gick ut i vimlet igen.  Många var medeltida klädda och det kom både kameler och en herde som vallade gäss. Eftersom staden är från medeltiden så sålde de porslin muggar med Glühwein.  Så himla gott! Jag gillar inte den svenska alkohol glöggen så det var lite otippat.

Ribeauvillé

Colmar

Colmar

Vi gjorde en liten dags utflykt till Colmar i Alsace. Den centrala delarna av staden  korsars av flera kanaler, därav namnet  ”lilla Venedig”.  Den har massvis med korsvirkeshus med sneda ytterväggar som lutar sig mot varandra. Colmar grundades på 800-talet. Intogs av en svensk armé under två år 1632. Tillhörde sedan Tyskland men blev franskt 1697.

Colmar

Marknaden var enorm med mycket att titta på. Vi köpte lite olika sorters julöl och teer till sönerna.  Jag hittade lite olika ansiktskrämer och har börjat köpa lite sorter som vi inte har hemma. Jag började med det när jag köpte en flaska rosen droppar i ett kloster Prag. Älskar alla olivkrämer jag har köpt i Italien så det har blivit en grej att försöka hitta något udda.

Colmar Colmar

Det måste vara otroligt vackert under sommaren när balkongerna pryds med blommor.

Colmar