... dina symboler här ...

Lite nytt

Medan jag klippte gräsmattan och tog bort pumpan runt dammen, hämtade gubben och Micael resten av Micaels kök.  Men när jag började köra jord bort till dammen kände jag för lite nya växter och flytta på de som håller på att ta över fullständigt. När vi kom till plantagen hade de 50% på alla gröna växter. Så vi köpte lite växter. De hade jättesnygga svarta gummistövlar med rosa snöre baktill, men det fans bara 41:or kvar, så det fick bli ett par röda.

Köpte en jordgubbsträd som kan bli 8 meter! Fast det blir den nog bara om den står hos Jane05. Skall se om jag inte kan ta bilder på den i dagsljus.

Vilo pause

Vid dammen

Micael och jag har fortsatt ute i garaget och fått ut det mesta av brädorna. Även fått tömt ovanför och lagt i ordning det vi skall ha kvar. Micael vill väl helst ha dörrar på garaget men förstod allt eftersom vi kom ner bland bråten att det kanske inte var så dumt att ha det öppet. Marken är ganska fuktig och det luktade rätt illa bland allt äckligt som låg där. Det här är väl också ett återkommande dillemma hos mig. Gubben samlar på hög och jag vill ha väck det på stört, jag fattar inte varför skiten skall ligga i flera år??

Blomma

Miniros

Men visst! han har blivit bättre, och nu har även ungarna börjat ta del av gården på ett annat sätt. Tur att Micael kommer bo närmast som gillar dekorationer och mys belysningar, det är ju inte så lång mellan husen. Tobias still passar kanon bra uppe vid stallet med sin kringbyggda gård.

Huu!

Kryddor vid dammen

Rosa kom för en stund sedan och hämtade mig, så vi fick bytt ut krukorna på våra gravar. Skönt att se att blommorna hade hållit sig riktigt bra, skall ta och gotta mig en stund innan jag fortsätter i garaget. Här är lite bilder som jag tog i morse när jag gick runt.

Curry

Har kört jord i mängder, skulle bara flytta min höst aster till dammen, men den var för stor. Så det blev att jag rensade vid uteplatsen och satte höst astern där i stället. När jag fick för mig att ha curry vid sidan, urusel idé. Det blev att jag rensade kryddspiralen, fy tusan var det har vuxit. Delade upp en del kryddor så att även Tobias nu har en kryddhörna och gjort plats så att curryn kan bre ut sig, så att även Micael får till sin trädgård. Curryn är väl den kryddan vi har gillat allra mest, tätt följd av Anisen på grund av alla fjärilar.

Men nu känner jag mig supertrött och skall bädda ner mig i soffan, brukar försöka ta det lugnt på söndagarna, men idag var det jobbigt och måndags ångesten kommer krypandes. Så jag kommer lägga in denna artikeln sen fimpar jag av datorn så jag inte blir sittandes hela kvällen framför den. Vill verkligen läsa en bok i kväll.

Härligt slö

Känner mig härligt slö idag, planerar att bara mysa runt. Kollade runt i trädgården och såg att jag verkligen behöver rensa ogräs, men inte idag. Gubben har satt upp trappan som var upp till ett av rummen i kokhuset vid loftet. Det var på tiden, fick en liten flygtur ner går och det vill jag helst inte göra om. Vi tänker bygga en riktig trappa och en trä gång upp ifall man behöver köra upp grejer. Sedan tycker hästarna det är himla kul om man röjer och då gäller det att man inte satt något vid kanten så de når att undersöka det.

När jag varit inne en stund och öppnade dörren, ja då stod rådjuren där igen!! Hmm! Söta men jag vill ha mina ärtor i fred. Shakira bullade upp sig och satte lite fart på dem, det går en väg alldeles nedanför och jag är lika rädd varje gång att de skall bli påkörda när man skrämmer i väg dem.

Pepper spanar runt Vässar klorna

Satte mig ner och kollade när Pepper hoppade runt i träden. Han kan hålla på med detta i timmar och verkar inte ha någon större respekt för höjder. Nu skall jag gå ut med min bok och sätta mig på uteplatsen, gäller att passa på så länge det är hyfsat väder.

Min Fjärilsbuske

Min ena Fjärilsbuske är i blom och i går satt det tre fjärilar i olika färger på den. Jag rusade in för att hämta kameran men när jag skulle ta kort satt bara den stora baggen på blomman. Snygg färg men jag tror jag föredrar att fota fjärilar. Jag gick och satte mig på altanen, tänkte jag skulle vänta in en fjäril, men det blev att jag fastnade i en bok fram till kvällen.

I dag var jag tvungen att gå upp tidigt till tandhygienisten, så det blev att jag gjorde färdigt vid garaget. Jag skall såga ner ett par träd i morgon så det kommer in lite sol i rotkällaren. Det är bra fuktigt där inne och det behöver städas ur och få chans att torka upp ordentligt. När jag var på väg att hämta vatten fick jag syn på en fjärilen och nu hann jag fota den.

Påfågelfjäril