... dina symboler här ...

Trött

Jösses vad trött jag är idag, det kändes att man gick upp tidigare i morse. Gubben var ledig idag och har påbörjat röja efter kastanjen. Han tyckte det var jätte snyggt det jag hade gjort men börja svamla om att man kunde sätta skiffer plattor och göra en ute plats med bord och stolar, kände bara hur matt jag blev, skulle han ha skiffer plattor fick han allt sätta dit dom själv. Jag hade ju kommit rätt lång med mina platt stenar.

Fontänen fungerade också efter vintern och en näckros är på väg upp igen. Gubben är ledig i morgon med och då skall han börja att fixa till det sista på fönstret. Karin min medryttare ringde idag och hade med sig en kompis, de tog ut hästarna på en sväng i det härliga vädret och såg riktigt nöjda ut när de kom tillbaka. Det gladde mig att de kom så jag kunde jobba vidare och hästarna kom ut.

Innan jag gick in idag tittade jag på hur mycket min gubbe hade hunnit och såga upp av kastanjen, den var helt rutten inuti och kändes nästan som papp på vissa ställen så jag förstår att den inte klarade stormen. Vi har inte bestämt om vi skall såga ner resten eller sätta någon klängväxt runt eller på stocken. Kastanjen har vart det ända stället som vi har kunnat sätta hängmattan i. Här kommer en bild till på någon svamp sort på stock.

Lök dax

Fick ju Gladioluoch Dahlior när jag fyllde år, har väntat på att vädret skall bli fint och nu skiner solen så det var bara att gå ut och börja gräva. Rättade till min parkbänk som stod placerad så att kastanj trädet skulle ge härlig skugga och man kunde sitta med sin kaffe kopp och filosofera i lugn och ro. Alla som har varit här uppe har beundrat vårt enorma träd. Det var innan stormen Gudrun det, tror inte folk blir så imponerade nu när de ser hur det ser ut nu.

Shakira och Fimpen var med ute och jag tänkte att det är lika bra att ta med kameran ut.

När Shakira var liten tog Fimpen alltid tag i nacken och vred henne runt, det verkar som Fimpen tror att han bara har tappat stinget lite och inte att Shakira har blivit för stor för att det skall funka att göra så nu. Han kämpar tappert och ger inte upp i första taget.

Det gick väl inte 5 minuter ens förrän de var igång och busade.

Fimpen gav till sist upp och for i väg. Helt otroligt vad de två kan hålla på och ibland blir man ju tokig på dem när de kör igång inomhus. Fimpen vet sedan gammalt att han inte får springa runt i bokhyllan och har inte gjort detta för än Shakira kom in i vårat liv. Hade han gjort det för att rädda sej undan är det ju okey, men han går och sniker runt mitt porslin för att reta Shakira och ibland är han ju inte speciellt graciös.

Röjning

Kunde inte sitta inne längre, lika bra att börja röja, här är massa att ta itu med sen stormen Gudrun och Pär farit fram. Hmm här är vårat hus, inte riktigt lika fin trädgård men nu skall jag ta itu med detta, vi har renoverat stallet som var på väg att rasa ihop fullständigt , lyft de balkar som har gått att lyfta så att det skall bli lite rakare och inte vara så skevt, men helt rakt det kommer det aldrig att bli, gården har ju sin ursprung från 1850 talet och man vill helst renovera så skonsamt som möjligt.

Vi har haft rejäl idé torka på hur vi skall göra där ladan brann ner, tänkte vi skulle bygga ut föst men det tyckte kommunen var en dålig idé. De menade på att det inte var något bostadsområde här på kullen där våran gård ligger. Om det nu inte är en bostad jag bor i , kan man ju undra vilken benämning mitt hus går under???

 Började att röja på framsidan och tänker göra klart här innan jag förflyttar mej, problemet är att jag tittar mej runt får nya idéer och börjar på det i stället, på så sätt så blir inget färdigt och jag stampar på samma fläck. Man kan ju inte köra i all evighet på att man älskar naturtomter och att allt skall få växa fritt. Kanskefunkar om man inte har så stor tomt och det inte hade kommit stormar som Gudrun och Pär.

 Naturen är helt fantastisk i sin uppfinningsrikedom! och man kan få riktigt fina bilder, fast det finns väl folk som tycker att man är hel knäpp när man fotograferar murkna och svamp beklädda stockar.

Trädgården

Hade tänkt att sätta mina lökar idag men det blåser som tusan och det skall tydligen bli frost på nätterna igen. Kanske skall vänta någon vecka innan jag sätter dem. Det slog mej när jag tittade på korten jag tog på Shakira hur mycket bråte och jox här står egentligen. Det verkar som även Shakira funderar på detta. (det är väl mig och inte den blåa Ikea bagen matte fotograferar) Matte kan ju vara lite knepig ibland och ta kort på allt konstigt hon ser. Så man kan ju aldrig vara riktigt säker men jag måste ju ändå vara finare än Ikea bagen?!!!

Börjar bli dax att ta itu med vår trädgård, det var ju många år sedan här brann, men man skulle kunna tro att det var nyligen, gick runt och tittade på vilka blommor som har kommit upp men hittade bara dessa krokusarna.

Passade på att fotografera vår vind flöje som vi fått utav Kickan.

Gick upp till Rogers hus och det slog mig hur fint och mysigt det såg ut, igen skit liggande å drälla där inte.

Här ser ju jätte trevligt ut. Roger är ju jätte duktig på att snickra och altanen är gör mysig att sitta på. Hmm man kanske skulle plocka ner den en natt, flytta ner den 50 meter och vips så har vi en altan. Det tåls att tänka på. Fotograferade de här fina snödropparna i hans trädgård.