... dina symboler här ...

Möllan

Gubben skulle köra två extra insatta föreställningar på Möllan i Mölndal. Jag har inte varit på Möllan på flera år och blev lite sugen på att hänga med. Första filmen skulle vara ” Det regnar köttbullar ” Det kom 4 personer! Med andra ord rena drömläget att se på film. Den enorma biopubliken satte sig nära varandra, det ärju litet av nöjet när folk skrattar och drar i gång varandra. Dessutom var det 2 föräldrapar, så barnen satt och pratade med varandra innan filmen började.

Här är gubben uppe i maskinrummet och förbereder filmen. Jag tyckte filmen var ganska bra, lite för hysterisk i min smak men rolig att se. Klockan 7 skall gubben köra ” Farsan ” och jag tänker följa med på den med. Att jag inte tänkt på det förut?? Visserligen är salongen gammal och man sitter obekvämt. Men det är ändå lite nostalgi att se de gamla Aga maskinerna och att filmen är lite ljusare på ena sidan.  Blir det fullt i salongen, vilket jag tvivlar på kan jag sitta alldeles utanför maskinrumsdörren på en egen liten balkong. Nä nu skall jag äta något och fodra innan vi åker i väg.

Äntligen hemma!

Hagen

Äntligen efter över 20 timmar kom Micael hem från Stockholm. Trodde han skulle vara helt utsliten, men hade sovit från 3 i natt tills nu på morgonen. Han hade pratat med de andra passagerarna och gått runt bland vagnarna, de hade bjudit honom på smörgåsar så han var mätt när han kom hem. Han tyckte det hade gått riktigt bra och satte sig att chatta med Nina på direkten! Underbart att han inte upplevde det som en skräckfärd som de på tåget till Stockholm. Sådana här situationer är ju jobbiga för alla men det blir ju inte bättre av att tidningarna blåser upp det, eller också hade sonen sådan tur att han hamnade på ett kanon tåg? Gubben och Tobias hade väntat på centralen till halv 3 i natt, då gubben körde hem så att Tobias kom i säng. Båda skall åka in om ett par timmar och jobba.

Mosaik på pappa

Mosaik på pappa

Här är mosaiken på pappa. Jag hade så gärna velat ha en bild på pappas hemmagjorda el-stötmaskin som han gjorde tillsammans med brorsan. Göta Petter vad pärlor jag åkte på innan jag lärde mig att vara mera skeptisk när de kom tillsammans och ville att jag skulle kolla på något. Pappa fixade också en radio av plastringar och koppartråd. Satte man sen trådarna mot ett element så fick man in radiokanaler. Det är efter pappa som jag alltid i första hand kollar om man kan använda de ting man har innan man köper nytt. Varför köpa stenblock till dammen, när hela gården är full av sten! o.s.v.

  1.  Bröllopsfotot
  2. Norman Rockwells böcker och teknik-tidningar. Flera år av Det bästa. Älskade att läsa i vår herres hage. Sen ville pappa aldrig att jag bara rusade och hämtade utan jag fick bara ta en i taget. ” Snacka om Mys när man satt med tidningen”
  3. Pappa målade tavlor i mängder.
  4. Liten tema bild på nostalgi.
  5. Pappas FN medalj
  6. Små flaskor och burkar, har samma dilemma ” kan vara bra att ha”
  7. Pappa älskade att fotografera, så här är en låda med diabilder från Kongo.
  8. Läckra stenlampan som pappa hade i sitt rum.
  9. Detta är bara pappa ( Hunden som satt i alla pappas Saabar )
  10. Jösses! Ni skulle se pappa när han fick syn på att de sålde frön på det värsta ogräset i hans ögon. Han blev så arg så mamma och jag fick släpa ut honom från affären.
  11. Modellbyggen och då helst flygplan var bland det bästa pappa visste
  12. Pappas hobby verktyg

Mosaik på mamma

Mosaik på mamma

Jag har vari lite sugen på att göra mosaik på varje familjemedlem och tänkte börja med mina föräldrar. Det var lite svårare än jag trodde, jag vill ju inte bara slänga ihop lite bilder utan de skall helst vara på saker som betydde något. Har valt en mall med en stor bild i mitten och tolv småbilder runt omkring.

  1. Första bilden är på ett smyckeskin och mamma tyckte väl egentligen mest om pärlor av olika slag, plast som äkta.
  2. Bröllopsfotot
  3. Syskrinet och min absoluta favorit ( Nåldynan ) Den är bara mamma!
  4. Alla virkade dukar som mamma gjorde i olika färger.
  5. Blåvinge som hennes scoutgrupp hette. Mamma var med scouterna väldigt länge och var även scoutledare.
  6. Ett pärlhalsband jag och gubben gav henne i en stor godis skål  ” tror hon blev gladast för godiset
  7. Rosor! mamma älskade rosor.
  8. Gamla härliga Allers
  9. Grädd och mjölksnipa
  10. En av många växter mamma hade, även denna kommer från henne. Blommorna luktar jättestarkt.
  11. Mammas kaffeburk, påminner om alla fika stunder.
  12. Violer. Pappa brukade köpa violer till mamma när det var något speciellt.

Skall bli riktigt roligt att kolla igenom pappas grejer och ta sig en funderare runt dem.

Funderingar

Min Amaryllis

Fick ett brev från Tyskland idag och denna gången var det betydligt större text, så vi kunde översätta det själva efter lite klurande. Det är att meningarna blir väldigt omvända och dåtid och nutid mixas ihop. Hon har har varit sjuk i vad vi fick till bältros ( Kopf-Gurtelrose ) som tydligen kan sätta sig vid ögonen också! Jag har annars hört att man kan få det runt magen. Detta är något hon har haft problem med i många år. Skall kolla med en på jobbet så jag inte är helt ute och cyklar.

Sen fick jag sjukhuspappret på min bror när han föddes och det var uthämtat för 5 år sedan. Hoppas verkligen inte att anledningen de inte pratar med varandra är för att de dolt en massa. Det här nedtystandet som mina föräldrar körde med i alla år, och alla funderingar man hade som man bara kunde prata med brorsan om, var ganska jobbigt. När han dog kände man sig så förbaskat halv, allt ställde sig på kant och det kändes som man skulle explodera.

Av en slump tittade jag på Världens adoptioner som går på kanalfakta. Det handla om ett par som ville adoptera en äldre pojke på 5 år. De var lite osäkra för de hade hört att äldre barn inte fäster sig så vid sina nya föräldrar! Hmm! Beror ju på hur man blir bemött! Tystnade om ens ursprung skapar bara gigantiska hål. Är man öppen blir ju även barnet oftast öppen. Men när den här lille pojken skulle ta farväl av sin biologiska storasyster var de nya föräldrarna definitivt inte beredda på smärtan i storasysten. De hade innan pratat om hur fint han kommer att passa in i deras familj! Hans nya syskon o.s.v , hur bra han nu skulle få det. De hade inte tänkt på vilken smärta det innebar för hans biologiska familj. Oftast fins det ju en orsak till att man tar ett beslut om att adoptera bort.

Jag har lite blandade känslor för det här. Visst skall folk adoptera men jag hoppas verklige   att rätten om att veta sin ursprung följs bättre. För min del är det väl tur att mamma blev så senil att jag fick se en så mycket mjukare sida av henne och att jag var hos henne såpass mycket under de sista åren.