... dina symboler här ...

Julafton

Julafton är över och jag blir lika förvånad varje gång att det går så fort. Det är ett himla stress på folk och affärerna är något som man helst håller sig på avstånd ifrån under juletid. Vi handlade lite på julafton då det brukar vara tomt och lugnt innan vi skulle besöka mamma. Men mamma var så trött att vi besöker henne idag på kvällen istället då hon är som piggast. Mamma var för söt där hon sov i godan ro, helt omedveten över hur folk stressar och far hit o dit. Vi åkte vidare upp till Uddevalla och firade jul hos Christina. Det var härligt att få sitta och koppla av och äta god julmat. Shakira och Agnes busade hela kvällen så Shakira är bra trött idag. Nu önskar jag bara lite vinter kyla så inte hagarna blir så geggiga. Hästarna var bra smutsiga och lite snö hade inte varit så dumt.

Ingen julstress här

Jag passade på att rensa och lägga ut fler stenar och plattor. Det är fortfarande plusgrader ute. Känns bra att gå ut och greja istället för att stressa runt i affärerna. Det blir nog att vi köper någon liten sak till sönerna och sedan ta dem med ut på mellandags rean istället. Det är ganska dyra saker de är på jakt efter. Det blir inte så stressig och vi slipper jul hysterin. Nu är det så mycket trafik att det är bättre att bara ta det lugnt och göra annat istället. Jag fick lagt en hel del plattor, medan Shakira stod på sin favorit plats och tittar över området och förbipasserande hundar. Men det mörknar fort så man hinner inte med så mycket. Nu blir det till att laga mat och koppla av.

Snart färdig elektriker

I dag hände bland det värsta jag vet. En propp gick sönder och inga i reserv som vanligt. Det blev till att åka iväg och handla. Det var länge sedan vi hade problem med elen och fick byta alla kablar. Vi hade en elektriker här men han måste ha fått sin licens i cornflakes paketet. Så fort vi slår på elementen i vardagsrummet går proppen direkt. Märkte inte av detta förrän vintern kom och vi satte på elementen och då hade elektrikern redan flyttat tillbaka till Norge. Vi har fortfarande inte fixat ny kabel till elementen så de får en säkring för sig. Tur vi har öppen spis, för det blir svinkallt direkt när strömmen går.

Tobias vår äldsta son är snart färdig utbildad elektriker så han kollade propparna. Jag brukar bara skruva ur och sätta i en ny under stress för det händer att de går sönder igen på direkten. Tobias tyckte jag var hel korkad och sa att jag måste slå av all ström först. Han bytte 1 och 1 och frågade om det lös i undervåningen. Snacka om tålamod, jag köpte 10 stycken och hade förmodligen bytt 10 på direkten och sedan svurit som attan den dagen jag sätter i en trasig propp och inga i nya i reserv. Men nu har jag tänt vedspisen och öppna spisen så nu är mys faktorn på topp igen.

Mormors plastgran

Micael har satt upp sin mormors gamla plastgran. Jag tycker den är jätte fin, det är lite olika nyanser grönt i barren så den ser rätt läcker ut när den är pyntad. Jag blev riktigt glad över att han ville ha den, men han såg lätt chockad ut när jag kom in med en plastpinne och barr i en låda. Han fick till sist ihop den och den blev riktig stor i hans rum, vår takhöjd är bara 2.10. Det är roligt att jag har en del gammalt julpynt kvar från att jag var liten och som mina föräldrar har haft i flera år, när de var riktigt unga. Även all plast pynt har sin charm, visserligen sätter jag inte upp det men de är roliga att ha kvar.

Så idag satte jag även in min gran, en liten tjock rackare. Den blev inte riktigt färdigpyntad idag för glittret verkar ha försvunnit. Jag hittade mammas gamla julgransbelysning, ljusen är lite mindre och verkligen sköra men funkar fint och helt gjorda i glas. Sökte på nätet efter lite information om plastgranen, hur gammal den kan tänkas vara osv. Hittade denna härliga sidan, kolla in katten!!

Min Julstad

Jag har äntligen gjort klart jul staden. Hade tänkt att bara ha stad i mitten av bokhyllan men Micael ville ha över hela nedre hyllan. Micael hjälpte till att lägga ut bomullen. Första gången jag såg en jul stad var hos Claes-Olofs moster. Sen dess så har vi kört det varje år. I år gjorde jag en stor grotta i mitten och nästa år skall jag nog göra en mindre men använda mera hönsnät så det inte blir så platt vid sidorna. Förr hade jag en massa tomtar i hela huset men det har blivit mindre med det för varje år. Tycker det räcker med jul staden, det blir fortfarande knorr på ungarna fast de är tonåringar om jag föreslår att vi skall skippa den.

När ungarna var små satt de och lekte med tomtarna och ett år hade jag även en tåg bana i mitten som de höll på med. Det är kul att Elvy har hakat på med jul stad, hoppas hon lägger ut bilder för hennes är gigantisk i år. Jag försöker göra en så liten som möjligt och hon en så stor som möjligt. Det är alltid lika spännande att se hur hennes ser ut år efter år.