... dina symboler här ...

Mamma

Idag somnade mamma in stilla och fint. Ingmarie hade fått besked av sjuksystern på avdelningen att det var dags för vak på natten och hon undrade hur vi ville göra. Det är inte alla människor förunnat att kunna vara med sina nära och kära i sådana här situationer, utan allt brukar bara komma som en jätte chock och det tar lång tid att hämta upp sig. Så även om beskedet var oerhört stressande så kändes det ganska okey och man fick tid till att förbereda sig lite. Det kändes bra när vi satt och pratade minnen och det gladde mig att mammas lillebror var med. Även om inte jag känner honom så väl, så har mamma pratat mycket om honom och hela hon har lyst upp när hon har berättat om saker de gjort tillsammans och ett å annat hyss han gjort när han var liten. Det har aldrig funnits någon tvekan i hur mycket hon har älskat honom, även om det blev glest mellan besöken.

Självklart är det skönt att Claes-Olof satt med fram till morgontimmarna innan han åkte hem och kollade till pojkarna och djuren. Elvy som har varit världens stötta de sista åren hos mamma var med hela tiden och det är något jag värderar oerhört högt. I sådana här situationer när jag ibland kan se lite oberörd ut men hela magen känns som den skall frätas sönder och jag helst vill skrika som en galning, så vet jag att Elvy vet hur jag känner det och kan hålla mig lugn. Personalen var helt otroliga som fixade fram sängar och stolar så vi skulle ha det så bekvämt som möjligt. Så hela Eklanda gårdens personal skall ha all världen blommor som underlättade allt det sorgliga till att bli något speciellt och fint.

Lisebergs trädgårdsdagar

Efter jag hade varit på konfirmationen tänkte jag sätta mig och läsa vid uteplatsen. Gubben höll på för fullt med att bygga hängmatte ställning. Vi hade hittat en jättebra sida med ritning och det perfekta måttet på hur högt och hur långt isär man hänger upp mattan på. Jag han precis fått i mig en kopp kaffe när Rosa ringde. Lisebergs trädgårdsdagar höll på och vi ville in och köpa fler stinkisar. Jag tyckte det hade blivit dyrare och inte lika brett utbud som förra året. Och några Voody Lily (stinkis) gick det inte att köpa heller. Jag köpte ett par liljor och Japanska underblommor.

Jag glömde att ta upp mina Japanska underblommor och lökarna ruttnade bort. Buskarna är helt otroliga och jag gillar skarpt att de blommar på kvällarna. Nu köpte jag 12 lökar och skall ta in dem så fort det blir frost. Det kan hända att jag var lite trött efter konfirmationen men jag tyckte allt det var betydligt roligare förra året och att växterna var kraftigare. I år var det väldigt mycket pelargoner och pastellfärger. När jag kom hem var gubben i stort sett klar med hängmatte ställningen och jag testade. Hm hängmattan töjde sig och det blir till att göra om måtten, eller tvätta hängmattan så den inte är riktigt så töjbar.

Söta groder

Födelsedag

Födelsedag och Claes-Olof kom hem med en jätte fin tårta. Känns helt suveränt att det är fredag och jag bara skall koppla av i helgen. Vi skall eventuell gå på Tur mässan och titta på olika resor, men det blir nog ingen resa i år heller utan vi fortsätter att lägga pengarna på att renovera gården istället. Vi har beställt massor av växter och skall försöka röja färdigt det mesta i år. I dag fick jag ännu mera fröer och det skall bli spännande att börja med trädgården.

När vi var i Oslo fick jag massor av fröer från min syster och idag kom det en packe till. Funderar på att plantera alla ängsblommor längs muren så det blir lite liv och inte så mycket sten. Murarna avlöser ju varandra och det är lite dominant att se på, så lite blommor som livar upp blir nog kanon. Jag fick en väldig fin röd-vit Akleja som kan bli läcker med Silver Martonen. Elvy och Rosa kom med en jätte kruka och en mysig trädgårds bok med mängder av tips till trädgården.

Claes-Olof köpte också en jätte fin orkidé och en glasburk med karameller som förmodligen är slut innan helgen.

Alla hjärtans dag

Min dator har strulat en tid och när jag skulle bränna mina bilder på skivor så var över hälften av bilderna förstörda. Till sist fick jag ta och reparera den extra hårddisken med bilderna och chansa på att det mesta lagade sig. Till min glädje funkade det på de flesta mapparna och bilderna kom tillbaka. Men mina bilder från Norge var borta, de bilder som jag la upp på Picasa finns ju kvar men bröllopsbilderna de viktigaste bilderna från Norge försvann helt och min syster kommer att bli bra besviken.

Det enda bilderna från bröllopet jag har kvar är mitt collage som jag gjorde och la ut på bloggen. Då jag gjorde collaget så använde jag Wondershare Srapbook studio, nu har jag köpt mig Wondershare Photo Collage Studio och filerna är inte desamma. Jag hade kunnat använda mallen och plockat ut de 3 bilderna jag använde där annars. Så jag satt hela kvällen med detta och försökte få rätsida på mina hårddiskar när min gubbe kom hem med en fin choklad ask.

Det kändes fint att få en sådan söt choklad ask på alla hjärtans dag och vräka i sig choklad när man suttit och deppat över förlorade bilder.

Denna glömde de!!!

Gubben stod och rensade gamla papper när jag hör honom utbrista ( Vad tusan är detta ) och visar mig ett sammanträdes protokoll från Kållered. Där det stod om grustaget.

(  Den gamla grustaget är bland annat återfyllt med lera från Högsbo. Nedgrävt i marken finns även 10-15 bilar samt en lastbil. )

Vad pysslar kommunen med där? Vems bilar och lastbil ligger i gropen? Kommunens tro ?

Denna glömde de visst!