... dina symboler här ...

Tomatsoppa!

Grönsaker

Jag har verkligen överflöd av tomater just nu! Igår när jag botaniserade bland olika recept på nätet fastnade jag för en tomatsoppa som både verkade enkel och otroligt god. Resultatet blev precis så fint som jag hoppats – soppan smakade solvarma tomater och blev snabbt en ny favorit.

Tomater i airfryern

Det känns riktigt roligt att kunna använda så mycket eget från trädgården, särskilt när skörden är så stor. Därför har jag redan bestämt att i morgon plocka in resten av tomaterna och göra ett riktigt storkok. Perfekt att frysa in och plocka fram när vinterkylan smyger sig på – då blir det som att ta en liten nypa sensommar direkt från frysen till tallriken.

Tomatsoppa

Att ha egna tomater att använda i maten är verkligen en lyx. Och nu är jag riktigt sugen på att fortsätta testa nya recept: kanske tomatsås, chutney, eller varför inte långbakade tomater till pastan? Möjligheterna känns faktiskt obegränsade när trädgården bjuder på så mycket gott!

Fläder curd och kvass

Fläder curd och kvass

Underbart väder idag och flädern står i full blomm. Jag har nu fem träd på tomten och tre som är riktigt stora. Så i år tänkte jag laga lite annat än just saft.

Fläder

Jag täkte laga fläder champang och göra en anti age salva och torka så mycket blommor jag kan för att ha till te. Det är kanon att använda i förkylnings tider. Men det jag torkar nu skall anvädas till salvan.

Torkar fläder

Maskros gelé

Maskrosor
I går blåste det så mycket att jag inte ville vara ute, så jag valde att göra maskros gelé istället. Jag vill plocka blommorna i omgångar så bina har så mycket som möjligt och så klipper vi ner det innan det går i frö. Vi har sparat en remsa i hagen som vi inte klipper och där lägger vi också stubbar och grenar längs staketet så småkryp kan ha till bon.

Maskrosor
Nu fick jag ihop 1,5 liter blomblad och hade pressad citron, vaniljstång och citron chili i. Förra året gjorde jag efter Camillas Trädgård, trädgårds- & odlingstips av chili, grönsaker, växter m m. recept men i år valde jag tallriksmodeller.blogg.se  och la till citron chili istället. Det blev super gott.

Maskrosgelé
Så i morse blev det en riktigt god frukost.

Frukost
Maskros gelén hade fått perfekt konsistens och man kände alla smakerna tydligt. skall försöka hinna göra en ny laddning alldeles innan blommorna försvinner.  Funderar då att göra lite lösare och ha det i min hemmagjorda glass.

Maskrosgelé

Pizzavåfflor

Pizzavåfflor

Testade att göra pizzavåfflor och det var så enkelt och smidigt att göra. Jag var verkligen orolig att osten skulle fastna i våffelgärnet och skapa en klibbig röra, men det visade sig vara inga problem alls. Jag valde att göra både kebab och en kombination av ost och skinka. Till detta hade vi en extremt stark sås som heter jävelsås, vilket verkligen satte fart på smakerna, samt en krämig vitlökssås som kompletterade rätten perfekt. Jag rekommenderar verkligen att alla provar detta hemma!

Sloppy Joe Brunch

Brunch

Gjorde en Sloppy Joe brunch idag med , toast, ägg, avokado med räksallad och våffelriddare med vaniljsås. Himla gott men det som var strykande åtgång på var våffelriddarna! 

Våffelriddare

Så nästa gång kör jag en omfattande brunch med enbart det och både steker och våfflar i olika sorters bröd samt diverse tillbehör. Jag skulle verkligen vilja passa på att samla alla så mycket som möjligt innan Mao åker tillbaka till Japan. Det skulle vara fantastiskt att ha tid att umgås och njuta av alla dessa läckra rätter tillsammans, så vi alla kan skapa minnen innan hon reser iväg igen.

  

 

 

Smooties

Provade att göra två olika smoothie-recept, en med banan och ananas, kombinerad med apelsinjuice och lätt yoghurt för en härlig och krämig konsistens. Den andra smoothien var med blåbär, björnbär och tranbär, vilket gav en fantastisk blandning av smaker som verkligen är jätte gott! Jag rekommenderar att man provar båda varianterna för att se vilken som blir ens favorit.

Brunch