... dina symboler här ...

Ovanifrån (100 av 365 )

Ovanifrån (100 av 365 )

Då har gubben rivit det sista innertaket på kokhuset. Det damp bara ner massa spån ovanifrån och ingen efterlängtad skatt som vi hoppats på. Det blir till att spela lotto ett tag till. Nu behöver vi att snickaren kommer och hjälper oss med balken, det var hans förslag att vi skulle ta bort den och på så sätt få lite mera space. Riktigt bra idé även om hallen är ganska stor men det är svårt att avgöra hur mycket utrymme trappan kommer att ta.

De håller på att städa upp där ute medan jag har städat här inne. Vi skall äta lasagne och kolla på film hela familjen. Skall bli mysigt, Tobias har jobbat en hel del det sista så man har knappt sett röken av honom. Sedan blir det hans tur igen att laga någon middag 🙂 Jag har äntligen gjort klar kryddspiralen så nu är det bara att plantera nya kryddor. Skall läsa på igen så jag inte dabbar mig med kryddor som skickar revor.

Härligt att kunna ha öppen dörr och Shakira har stått på vakt och blåst upp sig för alla hundar som går förbi. Helt otroligt att hon kan gå så nära vägen ibland men ändå inte smita ut, där är väl den största fördelen med att hon är lite osocial. Nu börjar min skilla att komma annars var det bara rabarberna som var på väg upp. Det ser så otroligt tomt ut vid min damm. Skall ta och kolla efter växter i morgon.

Eget tema 4. Inflyttning ( 99 av 365 )

Eget tema 4. Inflyttning ( 99 av 365 )

Pust! Håller på att räta upp min kryddspiral och allmänt småpysslar i trädgården. Nu börjar det bli dags att jag köper mig ett teleobjektiv så jag slipper smyga på djuren i ett.  Det är verkligen febrila aktiviteter överallt. Sädersälorna kollar i hustaket om det är något att ha och mesarna flyttar in i holkarna. Gubben är inte speciellt glad över detta nu när de renovera i det rummet, men fåglarna verkar inte bry sig om att de bankar där inne.

Skall ut och jobba vidare, behövde sätta på lite nytt kaffe.

Kalas ( 98 av 365 )

Kalas ( 98 av 365 )

Snacka om att tiden går fort! Då var plutten i familjen 20 år och in i vuxenlivet. Vi brukar ha det som tradition att den som fyller får välja restaurang, men Micael är lite seg efter jobbet så det får bli i morgon i stället. Har suttit och käkat smörgåstårta och skall äta vanlig tårta lite senare. Tobbe kom ner med eget malt kaffe som Micael är så förtjust i och vi hade en mysig fikastund.

Roligt när vi samlas och berättar gamla minnen om hur vi firade födelsedagar när ungarna var mindre. Ett tag körde vi att de först hade kalas på Laserdome och sedan var på bio och tittade på film. Gubben fixade en egen salong till kalaset men när de blev över 9 år så blev de så vilda att det var svårt att hålla koll på dem. De åkte på en varning på bion och Tobias berättade nu vilka hyss de hade haft för sig 🙂

Skall bli spännande att se vilken restaurang Micael väljer i morgon.

Grattis Micael

Förbud ( 97 av 365 )

Förbud ( 97 av 365 )

Rena stormen ute och det hade blåst ner massa träd på kulturstigen. Det är den blå skylten som folk tjafsar om. När den inte fans så sa de inte ett ljud när jag red igenom, när den kom upp var det som helvetet brakade loss och bostadsorådet sprang runt med lister för att lämna in till kommunen. Tack och lov så skrev hon som bor längst ned inte på listan så den föll ganska platt.  Jag rider rätt igenom vid de röda kryssen.

Fattar inte hur de orkar, detta tjafset tar musten ur mig. Det bor två tjejer med varsin ponny, deras pappa var uppe hos oss och undrade vad det var för tillstånd som behövdes för att rida igenom, de hade hört att jag fått ett. Jag fick en lapp med kartan ni ser ovan med kryssen och kommunens stämpel att jag får rida ( Sånt jä..la skämt! ) Den rödgula runda skylten är en förbud skylt, den och ingen annan.  Men folk gnäller lik förbannat så vad är vitsen att släpa med lappen.

Shakira var bra mycket piggare idag och hon skall definitivt löpa. Snacka om att markera överallt. Skönt att det bara var det och inte att hon var på väg att bli dålig. Skönt att man har djuren som får en på gott humör.

Stig

Nu skall det bli kyrkogård längst ena sidan av muren, hoppas de förstärker vägen samtidigt. Vilket liv det blev på gnällspikarna när de fick höra det! Herregud det finns gott om plats att promenera runt på så varför har folk så ont av allt. Härligt att komma från promenaden upp till två glada hästar. Beethoven är bara för söt 🙂 Börjar bli dags för rakning.

Beethoven

Mat ( 96 av 365 )

Mat ( 96 av 365 )

Höll på att glömma ett tema idag, sitter och fixar till en burk till syrran som jag skall fylla med kardemumma kärnor. Hon önskade sig det när hon fyllde år. Tror det går åt en del när hon lagar römme. Det blev att jag valde mat som tema, men det var nog mera magen som pratade än hjärnan. Den söta kocken är bakad av bröd.

Till syrran

Det är så trist när det regnar i ett. Jag har inget regnskydd i den lilla hagen och den stora är så upptrampad vid ingången att jag inte vill ha dem gåendes där. Hästarna är vana vid att de inte får gå ut bara för att jag har öppet dörren så när gubben hjälpte mig i morse med att begränsa så att de kunde gå ut en annan väg utan att riva ner sadlarna så stod Beethoven vid sidan av dörringången där det är ett räcke. Hade han flyttat sig ett steg hade han ju inte behövt sträcka sig utan stått mitt i utgången.

De stod nog och funderade en bra stund innan de gick ut idag. Men jag hade inte tid att vänta medan de käkade upp höt. Bellman vill gärna ligga och vila en stund mitt på dagen så det känns gott att veta att de kan gå in i stallet där det är torrt.