... dina symboler här ...

Tulpaner (20 av 365)

Tulpaner (20  av 365)

Fy tusan vad här har blivit kallt igen! Våran el räkning är skrämmande hög igen och vi eldar som tokar, men den ränner iväg ändå. Gubben och Micael hade sådan flyt i går att de fogade klart hela stenväggen. Det blev riktigt snyggt och Micael lär inte ha några  problem med att hålla värmen med de tjocka väggarna och då är ändå inte övervåningen isolerad ännu.

I dag har jag bara tagit lugnt hemma, eller snarare hela veckan. Känns som jag lägger mig och doing så skall jag upp igen. Känns som jag överhuvudtaget inte har sovit. Tröst löst! Men nu är det snart helg och jag får massa ljus på mig. Härligt 🙂

Fick så söta tulpaner av gubben och har börjat gilla tulpaner mer och mer. När jag var liten tyckte jag att det var den fulaste stinkande och intetsägande blomman som fanns. Men nu finns det så mycket tuffa färg kombinationer och varianter att jag har börjat tycka att det är en spännande blomma.

Tulpaner

Stilleben (19 av 365)

Stilleben

I dag hade jag verkligen ingen lust att fotografera och inte blev det bättre när jag pratade med Rosa och hon skall bort i helgen 🙁  Har nämligen funnit Hejderiddarens gravsten! Så ni får inte se bildbevis förrän om  två veckor, suck! Så jag tänkte att jag skulle ta ett lätt tema idag så jag snabbt kunde sätta mig framför någon gammal film och sucka ljudligt.

Valde (Stilleben) Typ ta fram en kopp och fat så har du ett perfekt motiv eller blomma och något porslins figur. Nää jag skulle givetvis krångla till det med en oljelampa och pappas gamla kontors prylar. Oljelampan blev jag så fascinerad av, och när Micael kom in i rummet och fick syn på hur man redan på 1800-talet  körde en dimmer variant så blev vi ståendes där och velade med ratten så lampkupan blev kolsvart! Pust! Optimisten trodde också han kunde panta lampan till sitt hem också! Inte en chanse!

Jag har hur mycket mysiga prylar som helst att fotografera, problemet är att jag har för mycket runt om kring som stör. När jag lägger rabarber på Micaels gamla rum, skall jag försöka spara en vägg så jag kan ha att fotografera föremål mot. Vill inte behöva trycka ihop bilden så den blir kompakt och full av prylar. Den här bilden hade blivit betydligt bättre med mera space runt omkring.

Det är det jag gillar med sådana här projekt, man blir mer obs på vad man kan förbättra och vilka saker man absolut inte skall fotografera när Micael är i närheten. Har lovat att hålla utkik efter en gammal fotogen lampa när vi går på loppis.

Guld (18 av 365)

Guld (18  av 365)

En gammal hästsko som pappa målade i samband med min stora systers baby skor. Den har hängt på insidan lite här och där, allt eftersom de har flyttat. Pappa han sa alltid att det var så viktigt att bågen var neråt så lyckan inte ramlade ur och på de flesta bilder sitter den upphängd som på översta bilden.

Du hänger väl den åt rätt håll – annars blir det otur…
Rätt håll = bågen neråt

Men när vi flyttade hit på gården så var hästskorna som satt på väggen åt fel håll. Mins än i dag vilket mummel det blev på folket som var på visningen av gården. Egentligen är det strongt att gubben ens tyckte det var okey att köpa gården så som den såg ut på den tiden. När jag brukar säga att det kommer bli såååå vackert så brukar han oftast tveksamt mumla vist?! Nu säger han bara okey!  Men grejen är att jag sett flera bilder på hästskon uppånervänd så allt rinner ut?

Hästsko

Råvaror (17 av 365)

Råvaror (17 av 365)

Balans visade upp en härlig bild på falukorv på sin blogg och jag blev sugen att laga korv stroganoff. Vi köper stroganoff mix men lägger i wok grönsaker och tomater eller kort och gott länsar kylskåpet på rester. Under sommaren blir det squash och det som finns i trädgårdslandet.

Det här är en av sönernas favoriträtter och var ett gyllene tillfälle att få i dem grönsaker när de var mindre. Eftersom det också är färgglatt och de kunde vara med och laga det så blir det lite extra mys när jag lagar stroganoff.

Korv stroganoff

Yes! Nu är jag mätt och belåten, skall bara låta maten sjunka ner lite innan jag kollar upp det trådlösa modemet. Det har gjort ändringar på jobbet så det kändes lika bra att fixa eget nät, än att koppla in mig på deras. Tobias jobbar men Micael kanske kan fixa till det för mig så kan jag ta och bädda ner mig framför tvn 🙂

Ja jag tror jag dumpar in rubbet till sonen!

Öra (16 av 365)

Öron (16 av 365)

Göta Petter var det smälter. Våran backe ser ut som en bob bana och gubben har gått runt och saltat. Passade på att fotografera hästarna på utsidan, jag ville få till en bild i bara gråtoner som jag skall ha i MCP project 52 men det blev inget bra.  Usch! Det är en riktig innesittare dag och jag tänker byta gardiner och bränna över mina bilder på cd.

Beethoven verkar också tycka det är en skit dag eller också så njuter han av sitt hö. Hmm! Han kanske tycker neeej!! Där är den där konstiga prylen som riktas mot min mule, pust! Var det bara öronen den var ute efter denna gång.

Beethoven