... dina symboler här ...

Det här gjorde gubben bra.

När jag kom hem från jobbet satt gubben och svor för sig själv vid planteringsskyddet. Skruv dragaren lade av när han nästan var klar och det andra batteriet var inte färdig laddat. Gick in och hämtade kaffe och gick igenom prylarna som jag vill ha ståendes där ute. Jag har planterat Kalebassi på kort sidorna, men läste sedan att de skulle ha för odlas! Det kan ju ha varit att jag inte kollat om de skall för odlas eller direkt sås när jag har misslyckats de andra åren med min sådd. Det blir spännande att se om det tar sig ! Fröna verkade vara lite av pumpa stuket, så det kanske fungerar i alla fall.

Nu är det bara spaljéerna och en list fram så är det helt klart. Tycker gubben har gjort ett kanon jobb och det är gott om utrymme att jobba på, även om jag har ställt in massa prylar. Jag kommer garanterat att sitta och mysa en hel del därinne. Det är så gott att bara sätta sig med en kopp kaffe eller den lilla bärbara.

Hoppas de tar sig

Penseér

Det har varit en riktigt mysig dag. Har sått blommor längst muren och grönsaker i de små pallkragarna. Flaket kommer mestadels att innerhålla olika salladssorter. Jag brukar misslyckas med mina fröer men att plantera färdiga växter längs gärdsgården blir på tok för dyrt. Jag kommer att beställa de stora jordgubbarna och så är det lite växter på väg, annars blir det mestadels fröer i år. Skall bli ruskigt spännande att se om det kommer upp.

Det har legat regn i luften hela dagen men nu på kvällen är det kanonväder, hoppas det blir fint väder i morgon. Nu är det bara värmen som saknas.

Frost

Frost

Rådjuren har varit och ätit på mina penséer och vält krukorna. Blir så himla trött! I går var riktigt skitväder och det växlade mellan sol, hagel och kraftiga regnskurar. Men i dag verkar det bli fint väder även om det är kallt och frost ute. Skall hälsa på en bekant som jag inte har haft någon större kontakt med på 2 år. Hon hälsade på häromdagen och berättade att en vän till oss hade tagit livet av sig i påsk. Så fruktansvärt trist och att hon fick ta allt det här själv i och med att vi inte haft kontakt. Förstår om hon har ett stort behov att prata av sig. Sen har telia ändrat om och fimpat av vår telefon. Fruktansvärt irriterande när jag känner att jag behöver prata med Elvy som kände den här vännen med.

Ledig

Usch! Vaknade och mådde verkligen pyton idag. Av och till så snarkar gubben mer än vanligt och jag hade fått sova minimalt denna natt. Gick upp och fodrade men kände mig så slutkörd att jag sjukskrev mig. Normalt brukar jag bara vara borta en dag men chefen tyckte det var lika bra att jag var hemma hela veckan. Jösses slocknade som en sten och vaknade inte förrän vid elva igen. Har tagit det riktigt lugnt idag. Nu på kvällen köpte vi lite penséer som jag gjorde i ordning vid tegeldrivbänken.

Planterat rör!

Har pysslat runt i trädgården och satt plast kant runt räcket vid pallkragarna och påbörjat med kant runt dammen. Den kommer förhoppningsvis att försvinna när gräset har växt till sig. I min smak ser det alldeles för prydligt ut och när jag sedan fick rensat rent på ogräset kände jag att tomten var på väg att bli en deodorant trädgård! Satte upp 6 av rören och det kändes genast bättre! Visst gillar jag rena fina välvårdade trädgårdar där tulpanerna står i givakt, bara jag slipper ha det. Trivs bättre när allt är lite som det är och djuren far runt åt alla håll och kanter.

Men det är svårt att se rören och därför bryr jag mig inte om att måla dem. Diskreta och bra med tanke på hur långa de är. Längtar tills jag kan sätta mina jätte bönor så de kan slingra sig runt rören. Sedan flyttade jag ställningen som skall bli växthus! Lika bra att vänta tills jag velat färdigt med hur jag vill ha det, innan jag skaffar ett permanent. Som det är nu känner jag mig bara som ett gigantisk frågetecken och prylarna hamnar där de skall, när jag tröttnat att flytta dem för femte elfte gången.