... dina symboler här ...

Mysdag

Medan jag la ut gödsel längst gärdsgården så lagade gubben den gamla kärran som har stått i backen. Den är så illa åtgången men håller kanske ett par år till. Det är ingen mening att lägga ner några pengar på den utan vi satte gammalt hönsnät i botten, sedan rev vi av bitar på hästarnas trasiga täcken, gödsel, jord och så sådde jag olika blommor blandat med Elvys fröer ( vet ej vad det är ). Kommer att bli riktigt spännande att se vad som kommer upp. Jag är jätte nöjd med hur den blev och hoppas att det kommer att växa så det knakar.

Medan vi gick där och jobbade såg jag att den lilla blå mesen har kommit tillbaka och städar ur det gamla boet i Micaels innervägg. Eftersom vi inte är klara med renoveringen vill vi absolut inte att de lägger ägg igen. Vi satte upp nya holkar men jag misstänker att han är fullt nöjd med sin håla och inte vill bo i kolonistugor område Mesby! På eftermiddagen skulle gubben köra Draktränaren på Möllan.

Han var lite tveksam om det skulle komma några besökare nu när det var så fint väder. Han ville gärna åka hem igen men jag och Elvy som kom förbi innan hon skulle jobba ville absolut se den. 5 minuter innan kom 7 ungar i varierande åldrar in dundrandes med humöret på topp. Mamman till ett av syskonparet skulle plocka upp dem när filmen var slut. Det hade ju aldrig gått på typ Bergakungen eller att den ena pojken ville ha in sin cykel i foajén. Det var så roligt att se ungarna dundra runt ivriga till max, högljudda och glada. Den ena lilla tjejen satt i sin store bros knä när det var som mest spännande. Jag tycker verkligen att det är viktigt att bevara de här gamla biograferna i småstäderna. Oftast kan barnen ta sig dit själva och är betydligt tryggare än att behöva åka in till staden.

Göta Petter vilken vilken mysig och bra film, förstår att den har fått högt betyg och fortfarande går väldigt bra i stan.

Det går framåt.

Gubben är bara för rolig, när jag sa att jag tänkte bygga ett skydd och visade hur jag hade tänkt mig, så knorrade han om att det skulle bli vingligt och det ena med det andra. Det blev betydligt stabilare och större nu när gubben byggde än om jag hade gjort det. Dessutom kanske han kunde tänka sig att bygga växthuset nästa år. Vilket jag tycker är betydligt roligare än om vi köper det färdigt! Då får man det ju som man vill ha det och det blir lite som det blir. Hela gårdens struktur är ju sådant. Tror skyddet kommer att bli kanon när det är färdigt. Gubben är inne på att kanske mura längst ner, så blir vi av med tegelstenen med. Det är skönt att vi äntligen börja få pejling på hur vi vill ha det.

När Pepper var med och fodrade fick han syn på att skatorna börjat bygga bo igen. Han var ju bara tvungen att klampa runt i boet för att kolla om det fans något där. Snacka om att han kommer åka på storstryk när skatorna har bosatt sig och han får för sig att hälsa på en stund.

Trädgårds pyssel

Det blev ganska fint väder på kvällen och vi har börjat gå över trädgården. Kryddspiralen har jag rättat till idag, den hade sjunkit ihop på de ställen där jag tagit ur örterna. Det börjar komma nya örter och jag fick inte upp Oreganon som har fått jätte rötter. Behöver verkligen fylla upp med mera jord i spiralen, jag får väl fylla på jorden allt eftersom kryddorna växer så jag inte kväver dem. Det mesta av växterna verkar ha klarat sig och det börjar verkligen bli spännande att se vad som kommer upp. Gubben fortsatte att jobba på planteringsbordets skydd och är ledig i morgon. Jag är så himla spänd på att få ta ner bordet och sätta på kakel och måla det. Nu är det bara värmen som fattas.

En riktig skitdag!

I går var en sån där riktig skitdag! Jag brukar stenhårt försöka hitta ett glädjeämne per dag och till 99% funkar det kanon, men inte igår. På jobbet gick jag mest och funderade på hur tusan det kan komma sig att alla knasiga individer hamnat under samma tak och vad gör jag mitt i bland dem?? Brukar tycka gubbarna är lite söta och men i går var jag på väg att smocka till en efter en. Jag var fullständigt humor befriat och slocknade på direkten när jag kom hem, ja gubben hann jag skälla ut också innan jag slocknade i soffan.

Det är tack och lov inte så ofta det blir så här och gubben är ganska härdad. Men när jag väl vaknade hjälpte han mig att göra fint till kärring onsdagen och hade köpt lite nya roliga fröer så jag skulle piggna till. De säger ju att våren är på väg så det är väl bara att förbereda vårsådden. Det var gulligt av honom och det kändes positivt när jag la mig. Mår betydligt bättre idag och skall strax fodra innan Rosa och Elvy dyker upp. Flaskkurbitsen och det som ser ut som maskar tänkte jag att man kunde hitta på något med en onsdag.

Flyttar över mina bilder

I hagen

Så otrolig vacker vinterdag. Solen skiner och det knarrar när man går i snön. Jag skyndade mig in och hämtade kameran för att testa att fotografera i Raw- format. Har visserligen gjort det förut med hade då problem att få upp bilderna i photoshop utan ändvände mig av Gimp istället. Tyckte det var för invecklat och behövde lära mig kameran mer än att joxa med bildformaten också.

Nu har jag ställt in kameran på att den skall ta en raw + jpg så har jag lite att pilla med. Gillar verkligen att man kan göra så mycket mera inställningar i raw. Passar ganska bra att sitta med bilderna nu. Här är svinkallt och vattnet har frusit. Vet inte om det är något större rör, för trycket blev bara sämre och sämre tills det blev hel stopp. Vi har ju el i inkommande vatten och haft kallare än detta? skumt. Får väl smälta snön på vedspisen så hästarna har ordentligt med vatten. Han att ställa undan ett par kastruller så vi kan fixa kaffe och mat.

Shakira

Sitter just nu och flyttar över en del bilder till den externa hårddisken. Den ena blom bilden efter den andra dyker upp och jag längtar så till våren att jag snart går av på mitten. Fast idag satte jag ett par vår lökar av något? Skulle visa gubben påsen med vårlökarna, när det hoppade ut en förskräckt liten mus som rusade iväg över golvet. De stackars lökarna som inte var uppätna planterade jag nu i krukor, skall bli lite spännande att se vad det blir. Hmm! Så det var därför Pepper var så intresserad av vedspisluckorna.