... dina symboler här ...

Oktober (253 av 365)

Oktober (253 av 365)

Då är vi inne i Rosa Oktober och vi brukar köpa så mycket rosa produkter vi kan. Tycker det blir fler och bloggar som läger ut rosa bandet och startar olika insamlingar. Gillar att   cancerfonden  har sådan bra information. Jag har inte varit med på fototriss på snart ett år men idag var jag med och la upp lite rosa bilder. Annars har jag bara tagit det extremt lugn och pysslat med bilderna från dopet. Gått igenom inlägg på blogger, har fortfarande massa inlägg som skall över dit.

Beethoven

Jag och Monica red ju innan jag skulle till dopet och det kanske inte var det smartaste. Hästarna känner av om man är lite jäktade och i går spände jag inte gjorden ordentligt så jag flög av när jag skulle lägga mig längs Beethovens sida. För en kort sekund kände jag ( Wow! kärringen kan än, är ju riktigt vig….) Jag galopperade och skulle under en gren, så jag kom väl lite längre under än vad jag tänk mig. Nu har vi ju västar och jag landade i lera och massa löv så jag slog mig inte för 5 öre.

Ringblomma

Båda hästarna stannar alltid tvärt så det är ingen risk att man blir trampad på. Men Beethoven såg så himla söt ut där han stod och kollade ner på mig med sina stora ögon. En häst tuggar alltid när de tänker och Beethoven tuggade febrilt ( Men? Men satt inte du på min rygg?) Bellman som kikade fram och fick syn på mig på backen såg mest ut som ( Va!! ligger du där och skräpar! Res dig upp du är ju skämmig!) Det var en mysig ridtur i dimman, men det hade varit bättre om man inte skulle passa något.

Eget tema 25. Dop

Eget tema 25. Dop

Då var det dop idag för lilla Leiah. Här är den glada familjen samlade. Det var väl här alla skulle börja ta kort och bitvis var det svårt att ta kort. Inte blev det bättre av att autofokusen la av. Så järnspikars typiskt 🙁  Jag skall väl egentligen inte klaga för kameran har verkligen gått varm, men vi sådana här lägen blir man lite frustrerad.

Eget tema 25. Dop

Nu har nästan alla kameror med sig men Rosa hade garderat sig eftersom hon hört att jag hade knorrat lite över kameran. Jasmine som var med gick riktigt lös på kameran och är man 13 så kan man med att gå fram till folk och fota lite hur som helst 🙂 Så där blir nog mängder av bra kort. Helt otroligt när man ser hur ungarna har vuxit och nu får egna småtroll. På bilden nedan är det 3 generationer tjejer.

Eget tema 25. Dop

Rebecka här nedan är jag gudmor till 🙂 Så coolt. Det ett jättefint dop, precis lagom långt och prästen var så himla fin med alla barnen så att de fick delta ordenlit. Leiah storasyster fick torka lilla huvudet tort och innan var det en annan flicka som fick fylla dop skålen. Sedan var det smörgåstårta och kaffe med kakor.

Eget tema 25. Dop

En mycket stolt mormor med Leiah.

Mormor Elvy

Min dop present. En explode box. Blev lite sugen på att göra en sådan när jag höll på med de små skorna.

Dop present

Eget tema 24. Insamling

Eget tema 24. Insamling

Wow! Vilket underbart väder  🙂 Gick ut på direkten och satte mig med en kopp kaffe när Bellman kom och gnäggade. Fodrade dem med grovfodret och släppte ut dem  på Tobias tomt. De kan vara gott för dem att gå där en stund och mysa innan de får kvälls höet. Tog med mig kameran ut och satte mig i planterings skyddet. perfekt ställa att sitta på när man skall plåta djuren i trädgården.

Eget tema 24. Insamling

De här mesarna samlade flitigt in solros fröerna och det är helt otroligt hur de kan vrida sig åt alla håll och kanter. Snabba så in i nordens så jag fick plåta på bra för att hinna med. Vi brukar köpa spänner med fågelfrön till vintern och det är väl dags att lägga upp ett lager. När det är så gott väder som idag är det bara så gott att sitta ute, Shakira fäller så hon fick sig en riktig genom körare. Skall strax ta en sista promenad och sedan kolla igenom garderoben.

Eget tema 24. Insamling

Var på väg att packa in dop presenten innan jag fotograferat den. Jag hade velat packa in den i cellofan men fann ingen när jag var på Netto och Rusta. Det får bli vanligt presentpapper eller om jag har en bit brunpapper kvar. Är lite fräckt att komma med det och lite band runt. Enkel och bra. Monica kommer upp i ottan så vi skall hinna ta en ridtur först eftersom hon skall iväg på söndagen och jag vill också kunna sitta i lugn och ro på dopet och inte ha en tid att passa.

Eget tema 24. Insamling

Men nu får jag sätta fart innan det mörknar.

Resväska ( 252 av 365 )

Resväska ( 252 av 365 )

Oj! Vilken dag! Larmet hade gått igen och Securitas kom upp. Det är andre gången nu, så vi får ta kontakt med larmbolaget så de får gå igenom vad problemet kan vara. Tycker lite synd om Shakira när larmet går. precis när larmkillen hade gått dyker Elvy och Rosa upp med dopkort som skall vikas och beskäras. Rosa hade varit så gullig och tryckt upp 50 stycken.

Resväska ( 252 av 365 )

Rosa skall åka till Turkiet nästa vecka och undrade om jag hade en bra resväska, blev så glad att jag hade det pluss att jag kunde använda det som tema. Elvy hörde bara orden resa …..Tur… så rusade hon iväg och skulle pressa sig ner i väskan till varje pris. Kände ärligt talat för att göra detsamma. Tänk en härlig varm plats att se fram emot istället för höst mörker.

kärring torsdag

Elvy erbjud sig att ta ett dopp i dammen i fall bilderna på resväskan inte blev bra, jag har ju badplats som tema kvar också. Nu är dop presenten klar och alla korten avklarade så nu är det bara kläder för min del och kontroll av dop lokalen för Elvy.

Eget tema 23. Gott

Eget tema 23. Gott

Hmmm! Nästan varje gång jag och Monica bestämmer oss för en kortare ridtur så har den blivit lång? Lika så idag. Vi tog en helt annan väg genom väldigt snårig skog. Beethoven brukar hålla upp huvudet perfekt och vara väldig smidig på att välja väg.  Men för ett år sedan hade jag två jätte duktiga medryttare men som hade en tendens att styra hästarna och konstant låta Beethoven gå först. Så den dagen de testade med Bellman först surnade Beethoven till så in i nordens och slog bakut! De blev då rädda och lät Beethoven gå först igen, det värsta man kan göra.

Monica och jag alternerar och diskuterar så fort något känns konstigt. Men idag testade vi med att ge foder först, kom att tänka på att jag fodrar ju klockan 4 på morgonen och att de måste vara vrål hungriga när vi tar ut dem och rider. Vi skall testa detta ett tag och se om hästarna har mer ork. Idag har de varit ljuvliga och jag har hållit på med att ha lösa tyglar på Beethoven och jobba mer med fötterna, låta honom välja väg medan man travar så han blir säker och stabil i stegen.

Det har känns lite granna som han inte har litat riktigt på sig själv, men idag på hemvägen så släppte det bara mitt i skogen och han for iväg i en rasande galopp, saktade ner och hukade sig för grenar och for upp i galopp igen. Han blev så lycklig och tog för sig på ett helt annat sätt, lite svårt att beskriva men vi brukar säga att känner hästen vad man vill göra så har man kommit en lång bit på vägen. Han var så lycklig att Bellman reagerade och vi kom hem på två röda.

Ops! Det var egentligen mina jordärtskockor jag skulle ha ett inlägg om 🙂  De var jättegoda men små, så jag låter resten vara kvar ett tag till och nästa år sätter jag de uppe vid stallet där jorden är bättre. Så det blev smörstekta jordärtskockor och hamnade på mackan, älskar annars soppan men det var för lite att stå och pilla med.