... dina symboler här ...

Behandling (191 av 365)

Behandling (191 av 365)

Solen skiner och plötsligt så kommer det en skur och sedan skiner solen igen! Vilket konstigt väder. Håller på och röjer undan på tomten men fastnade bland lavendeln. Jag har gjort ordning små doft påsar som jag placerat bland mina dukar och har nu samlat in lite buketter att hänga på tork. De jag hade hängandes i köket har varit fina i 2 år men var nu dags att bytas ut.

Behandling (191 av 365)

Tog även in lite av klinten och favoriten curryn som nu stod i blom. I år har jag varit hel kass på att samla in mina örter och de flesta har hunnit gå i blom men den ört jag nyttjat mest i år ä mintchoklad myntan så den skall jag samla in bladen för att torkas och frysas in. Gubben och Tobias har blivit helt tokiga i Rysk yoghurt med rabarber och choklad mints mynta.

Behandling (191 av 365)

Så nu skall jag gå ut och skörda in det som skall frysas in och det lär bli en hel del.

Skratt (190 av 365)

Skratt (190 av 365)

Oj! Viken fin utflykt gubben hittade på idag. Vi skulle till Uddevalla och lämna tillbaka gökuret så han letade upp något i närheten. Detta utflyktsmål hade han hittat i broschyren vi tog när vi var i Kungälv. Så bilden är från slingan runt Sundsby Säteri.  Barnen hade så roligt på trädgrenen.

Resetips (189 av 365)

Resetips (189 av 365)

På  Bräckboden i Kungälv hade de broschyrer med resetips och de vi kommer att försöka gå på är   Kungahälla medeltidsdagar  och  Sekelskiftdagarna på marstrand.   Nu tog jag en karta över Marstrand så att jag kan hitta grottorna som vi missade på en kärringonsdag.

Sedan har  Pilane nya skulpturer, hmmm de ser lite konstiga ut men man kanske tycker annorlunda när man är där. Vi hade så himla mysigt sist vi var där och Shakira fick bekanta sig med får så det blir nog spännande att få se det med egna ögon.

Kyrktorn (188 av 365)

Kyrktorn (188 av 365)

Efter att vi varit på  Bräckboden i Kungälv så tog vi oss en titt på den gamla kyrkan. Den ser inte så jättestor ut på utsidan men jösses vad man bedrog sig. Jag har beslutat mig för att gå in i alla kyrkor jag kör förbi.  Denna får ni bara inte missa om ni är i Kungälv.

Kungälvs kyrka

kyrkan byggdes 1679 och räknas som en av de mest kulturhistoriskt intressanta kyrkorna i Sverige. Kyrkan är en barockkyrka och man blir alldeles stum när man ser den vackra takmålningen. Det var en ögonfröjd utan dess like men jag fick inte det där lugnet i kroppen som jag fick av Tölö kyrka i kungsbacka.

kungälvs kyrka

Förmodligen för att det var så mycket att se, hade jag besökt den ofta så kanske? Elvy och jag gick runt och viskade i Tölö kyrka men här for det runt en barn familj som inte ville missa något. Tyckte ungarna var så söta som måste känna på varje staty och titta i varje skrymsle. Definitivt en mäktig kyrka.

Kungälvs kyrka

Svensk sommar (187 av 365)

Svensk sommar (187 av 365)

Jaha! vad skall man säga om vädret? Känner mig jättetrött idag och skall strax sätta på en film. Vi tog en snabb sväng till en ny loppis i Kungsbacka som vi hittade när vi sökte på Svenskaloppisar.se  Jag gillar lite udda äggkoppar och dessa var bara så söta. Letar efter en gammal potatisskalare till Rosa som inte har el ute i stugan.

Har nu äntligen lärt mig gps och kommer att åka lite längre bort för att kolla på sevärdheter och loppisar. men den ena loppisen låg vid   Bräutigams  här har de gammaldags godis och väldigt roliga honung, sirap och olje sorter. Perfekt om man inte vet vad man skall köpa för present.