... dina symboler här ...

Utrustning (196 av 365)

Utrustning (196 av 365)

Monica och jag tog en längre tur med hästarna idag och skulle testa lite att galoppera. Så teman passade riktigt bra idag med tanke på vår utrustning. Säkerhetsvästarna är något som vi har blivit väldigt noga med att använda, sitter hellre svettig och eländig med ordentligt skydd än inget alls. Sedan har jag väl en tendens att alltid ha för mycket på mig. Kände mig ruskigt påpaltad idag.

Beethoven

Jag brukar inte ha chapsen på mig, men ville inte skitna ner byxorna på direkten och precis innan vi skulle iväg så öppnade sig himlen och det började ösregna. Lånade Annas rock som är delad och blev så full i skratt när jag såg min spegelbild i fönstret. En rock som är ute och vandrar 🙂 Skall kolla efter en sådan på Börjes eller när vi är på High Chapparal.

Utrustning (196 av 365)

Trots att regnet vräkte ner så var det gott att få komma ut på en ridtur. Fördelen är att det inte var så mycket folk ute idag när vi skulle genom området och det har på tok regnat för mycket för att ta kulturstigen. Det brukar vara bra lerigt och marken orkar inte svälja så mycket mera vatten nu. Det hade varit risk att hästarna förstört stigen.

Jag och Beethoven

Beethoven var lite seg i början, vet inte om det berodde på att vi red genom bostadsområdet eller om han bara var seg. När vi väl kom ut ur området och skulle galoppera över en äng så var båda hästarna kanon duktiga och Bellman rörde sig jättemjukt och fint. Verkade överhuvudtaget inte ha ont någonstans och var på ett strålande humör. Även Beethoven har börjat fatta att han inte bara skall ånga på ut springa lugnt och fint.

Monica och Bellman

Det var en rolig ridtur idag och jag hoppas de slipper skador på ett bra tag nu. Vi skall beställa ett lass sand och lägga precis där de går ut. Jorden har sjunkit undan ganska mycket där och största boven i det är väl att den gamla gödselhögen har legat där en gång i tiden och bränt såpass djupt. Nu skall jag ta mig en dusch, det blir Harry Potter i kväll på bio 🙂

Beethoven

P-plats (195 av 365)

P-plats (195 av 365)

Varför vara som andra och ha en cykel på släp när man kan ha en bil? Det ser ju för roligt ut, men så smart! Jag var bara tvungen att fotografera den, tur vi bor så nära så jag hann att hämta kameran. Nu har jag äntligen bestämt mig för vilket rum som skall vara hobbyrummet och det blev Micaels gamla.

Det jag mest är glad för är att mina föräldrars bord och skänk som de köpte när de gifte sig passade in bra. Rummet är såpass stort att även brudkistan, sy tunnan och pappas filmduk kan stå uppställt utan att det blir trångt. perfekt när jag behöver fotografera något med tom bakgrund.

Vi köpte steg hyllan på jysk idag och jag kommer att byta ut det gröna skåpet med något vitt. nu är det bara nya tapeter och golv så kommer det att bli jättefint. Fönsterväggen skall till läggs isoleras och sättas träskivor framför, just nu är väggen bara i murbruk och bökig att sätta upp saker på.

Även om jag gillade att tv precis fick plats i bokhyllan så var det svårt att komma åt och damma. Det är så många vinklar i detta rummet och eventuellt skall vi flytta fram en vägg så vi får ett större utrymme att ha tvättmaskinen på. De är visserligen smidigt att tömma maskinen när man ändå gör annat på dass. Vi får se, nu är ju Micaels snart helt färdigt och man kan lägga klutarna på vårt.

Svenskt (194 av 365)

Svenskt (194 av 365)

Regnet har bara vräkt ner i natt och hela morgonen. Marken orkar inte ta upp mera så det plaskar bra när man går på tomten. Det kändes lite väl blött och trist för att göra något på utsidan så jag passar på att tömma Micaels rum och planera hur jag vill ha hobby rummet. Vi behåller sovrummet och byter ut möblerna så det inte blir så kompakt. Tänkte jag skulle fotografera något typiskt svenskt men körde fast ordentligt. Jag hade ingen aning om att den elektriska adventsljusstaken är en svensk uppfinning. Oskar Andersson tillverkade 1934 världens första elektriska adventsljusstake.

Vart tog det fina vädret vägen? Känns lite svårt att planera in någon utflykt i förväg. Vi hade tänkt åka till High Chaparral men jag vet inte om det blir något av det. Kanske bättre att satsa på en sista minuten resa. Vi har tittat på bussturer till Italien, hade varit helt grymt att kunna fotografera i Venedig 🙂  Nu börjar solen titta fram igen, men det här växlandet gör mig verkligen deppig.

Blomfluga

Jag gillar verkligen blomflugorna, de verkar stå stilla i evigheter i luften innan de siktar in sig på något och sedan drar järnet dit. Känner mig lite som den här blomflugan som inte riktigt vet vart den skall ta vägen.

Blomfluga

Sällskap (193 av 365)

Sällskap (193 av 365)

Följde med Elvy som sällskap till veterinären, det är så jobbigt att gå till sånt ensam. Alfhild har fått borrelia och gått på penicillin kur men Elvy tycker att hon fortfarande är dålig. Nu tyckte veterinären att hon skulle få en kur till och gav henne en vitamin spruta. Penicillinet i samband med att Alfhild började löpa kan däcka den piggaste hund så hon skulle höra av sig om 30 dagar igen.

Vi åkte hem till mig en stund för fika och för att Shakira skulle få träffa Nisse och Alfhild, det var ett bra tag sedan sist. Alfhild har ungefär samma temperament som Shakira. Glada pigga men man far inte fram som en dåre utan man håller helt enkel stilen. Man är ju som sagt en dam i kubik. Detta är något som Nisse har missat helt. Hans temperament är att vara överallt och köra 100 knyck. Det skall väl märkas att man existera! Eller!?

Shakira var ju hel såld på Nisse när hon var liten och det spelade ingen roll att han morrade, han var  sååååå stilig!!! Hmmm! Det var då det, nu höll hon på att bli tokig på hans energi. Sen är det lite jobbigt att han gärna smiter efter en stund så att man inte kan ha han lös.  Shakira är väldigt tolerant mot andra hundar men hon gillar inte när de är påflugna då säger hon ifrån. Lyssnar de inte så järnspikars så arg hon kan bli. Men egentligen så tycker hon väldigt mycket om Nisse.

Balja (192 av 365)

Balja (192 av 365)

Här hittar man lite av varje bland ogräset.  Började att städa upp i planterings skyddet medans jag väntade på att Monica skulle komma upp. Bellman rör sig jättefint men har fortfarande ont i hoven. Vi tog ut dem på en skrittrunda och jag passade på att använda långa tyglar och bara hålla mig i handtaget som fins på paddarna. Beethoven har en tendens att gå åt vänster och det beror förmodligen på att jag är skev i ryggen, han är väldigt känslig för hur man sitter.

Men så fort jag skänklade så styrde han direkt ut igen och var mer uppmärksammad nu när jag inte använde tyglarna. Båda hästarna njöt av turen även om Bellman fick lite ont när han snubblade till. Vi skall ta lite längre tur nästa gång, han haltar inte eller något men trampar han på en sten eller smäller i hoven så ser man på honom att det inte känns så gott.

Till stallet

Vi släppte hästarna i den lilla hagen men när jag satt och surfade i planterings skyddet så kom Bellman i världens galopp och Beethoven strax efter. Bellman såg så lycklig ut när jag ropade till och han tvärnitade och la av världens gnägg som ( hjälp vi blir uppätna ). Det är så in i nordens med blinningar och det verkar bara vara stora hagen som de inte är så mycket i. Men nu såg jag ju klart och tydligt att det är bara stallet de vill in till och inget annat, så jag kommer hädanefter se till att dörren alltid är öppen när de är i den lilla hagen eller på tomten. De fick en banan och lite hö.