... dina symboler här ...

Fattar inte?

Vi hade precis börjat lasta in höet när Bellman kom farande utan sitt täcke. Han verkade lite rastlös, och rusade in i stallet med höga gnäggningar! Han brukar bete sig så om det har hänt något, men jag kunde inte se något konstigt på varken han eller omgivningen. De fick lite extra hö medan jag gick och letade efter täcket. Självklart låg det längs ned i hagen och Shakira såg så fundersam ut när hon tittade runt efter Bellman. Fattar inte hur de kan krypa ur sina täcken utan att det är trasigt. Jag knäpper remmarna i kors under magen, det enda jag inte använder är remmarna runt benen. Men när täckena går sönder så går de verkligen sönder!

Rosas

Dagens bild är på Rosas kristallkrona. Jag har varit så trött på sistone att jag inte orkat med dagens bild. Mörkt och eländigt när man går upp och bara tråkväder. Har aldrig längtat så efter snö som i år. Det händer väl lite då och då att man deppar ihop, men nu har det varit supersvårt att hålla humöret uppe en längre period. Jag skall egentligen inte klaga för vi har fått gjort väldigt mycket, men just nu hade jag hellre varit ledig än att jobba på mellandagarna, känner att jag behöver göra ingenting och bara ta kort på all möjligt för att skingra tankarna.

Pepparkakshus!

Elvy hade förberett så fint med kaffe och fika.  Hon hade hittat husdelar så vi skulle slippa att rita på frihand som vi gjorde sist. Jag hade tittat på mängder av pepparkakshus på nätet, så jag hade väl blivit lite avmattad.  Jag såg hur Elvys inspiration dalade över min brist på engagemang av att göra pepparkakshus.

Elvy kom på att vi kunde göra Gunnebo slott, medan jag hade siktat in mig på att göra den kända Tower Bridge i London. Diskussionerna var i full gång när vi kom överens att bara köra fantasi och sätta ihop alt eftersom. Så den härliga tystnaden infann sig och vi jobbade för fullt. Vi var klara med bakandet lagom till bonde söker fru. Sedan behövde vovsingarna komma ut och glasyren tillagas.

Men här är våra mäster verk i alla fall. När jag tittar på vad vi har åstadkommit så funderar jag på hur vi kunde få för oss att Göra Gunnebo slott eller en stor bro! Roligt hade vi och jag kom inte hem förrän närmare elva på kvällen.

Beirut och Dag-Otto

Då var det kärring onsdag hos Elvy och vi skulle baka pepparkakshus. Det gjorde vi förra året och det var första gången jag gjorde ett då, så jag såg i fram emot när vi skulle göra ett i år.  Rosa skulle ta hand om Gävle bocken!? och kunde inte vara med.  Jag åkte ganska tidigt till Elvy och hade Shakira med mig. Visserligen blir det lite stökigt med en hund till, men det var så länge sedan Shakira fick träffa Alfhild och Nisse att jag tyckte det var hög tid.

Elvy hade gjort en gigantisk julstad i sin bokhylla och jag är fascinerad att inte hundarna rev ner något. Men innan jag visar våra knasiga pepparkakshus så vill jag visa Elvys katter. Den översta är Dag-Otto  som är Norsk skogskatt och Mainecone. Han var bara för go mot Shakira och daskade till henne så löst med tassen utan klor att hon bara låg lugnt kvar.

Här är Beirut som är ca 15 och ganska grinig. Hon gillar inte Shakira men vill ändå sitta och vara med. Shakira tycker det är roligast att terra Beirut, då hon fräser med jämna mellanrum. Det var lite rörigt med alla djuren, men roligt att se deras beteende. Elvys hundar var ute efter degen i ett och Dag-Otto ville gärna undersöka pepparkakshuset grundligt.

Shakira som är lite kräsen kunde inte fatta varför de var ute efter degen och tyckte det var lite kämpigt med Nisses uppvaktande. Till sist sa hon ifrån och det var lite det jag var ute efter, hon behöver träffa andra hundar lite oftare.

Skatten!

Då fann gubbarna till sist en liten skatt när de skulle byta balken på den ena väggen. En Höganäs flaska och en liten portmonnä som knappt håller ihop. Sorlit nog var denna portmonnä tom, annars har vi hittat ganska mycket 1 öringar i golvspringorna på övervåningen. Vi kommer att byta innertaken och isolera den vägen, även om det är lite bökigare. Golvet på övervåningen är såpass bra att det är dumt att riva upp det. Beethoven på 635 kilo har gått runt i hallen och det ena rummet när jag inte stängt dörren. Kunde aldrig i min vildaste fantasi tänka mig att han skulle knata in genom den lilla dörren som sitter en halvmeter upp.