... dina symboler här ...

Äntligen en liten stekpanna..

Gubben var ledig idag, och när jag kom hem från jobbet så åkte vi ner till Kungsbacka. Där finns en secondhand butik som gör inordning gamla möbler. Jag var mycket i den butiken när barnen var små och köpte möbler. Det var också så roligt att se hur fint de hade målat en del av möblerna med olika motiv. Med andra ord en butik med mycket inspiration, det var då det, nu är den bara öppen till klockan 16.00 när den nu är öppen. Vi har varit där i omgångar när jag slutat tidigare från jobbet. Det har varit stängt varje gång, nu var de på kurs, förra gången hade de semester o.s.v. Har de så mycket kunder att de är tvungna att stänga så tidigt?

Det fick bli röda korset i stället, den är öppen till halv sex. Jag köpte den gamla vågen för 90 kr och ljusstaken och den gamla ljussläckaren för 10 kr. Äntligen fick jag tag i en liten men djup gjutjärnsstekpanna, mina handleder är ganska dåliga och jag har inte så mycket kraft till en stor panna. Men nu har jag både olika stora grytor, en stekpanna, våffelpanna, ugns formar och bakplåtar. Nu reder vi oss fint när det blir strömavbrott. Har ni vägarna förbi Kungsbacka så är röda korset att rekommendera.

Tisdagstema:stängd

Tisdagstema:stängd När vi hade kärring onsdag så röjde vi i garaget och de här nycklarna höll dörrarna stängda. Rosa undrade varför jag fotograferade låsen!? Nu kom ju nyckeln bilden till användning. Men jag gillar gamla lås, vi har flera stycken som vi sparar på, just för att de är så charmiga och sinnrikt gjorda.

Urk när det strular!

Dagens bild är en lykta på Varbergs fästning. Jag fick den jobbiga iden igår att jag skulle städa upp artiklarna på min hemsida. Jag hade sett att en del syntes inte bilderna på, shit alla artiklar behövdes göra om i princip. Jag har minskat ner bredden på min blogg, så bilderna är på tok för breda. Sen har jag flyttat mina album, så hänvisningarna till de bilderna blev också fel. Urk vilket tråk jobb. Jag hade tänkt storstäda, men det är väl egentligen inte så mycket roligare. Fick bara städat hälften av artiklarna, och får fortsätta i dag. För ett tag sedan gjorde kopierade jag bloggen med WinHTTrack Website Copier så i den mappen kunde jag hämta en del förlorade bilder.

Dasset

Dagens bild är på dasset på Varbergs Fästning. När vi var på Mastrand på vår kärring onsdag, så blev Elvy så fascinerad av de fyrkantiga byggnaderna med hål under som stack ut på väggen. Hon zoomade in och tog kort i mängder. Det blev att vi gick och funderade på om det kunde vara toaletter? Rosa och jag blev så glada när vi fick se att vi hade gissat rätt och att folk kunde ta sig in via den vägen. ( Usch!) Så nu vet vi att Varbergs borg erövrades genom dasset en natt i mars 1535 av 31 män.

Mickelsmäss i Varberg

Rosa ringde och undrade om jag skulle med på Mickelsmäss i Varberg? hennes moster skulle stå där och sälja chips. Det var längesedan jag såg fästningen och tänkte att det kunde kanske vara kul. Jösses! jag har haft en kanon dag, det började med att båda två var vrålhungriga, så vi köpte korv med bröd (smaskens med västkustsallad). Sen började vi gå bort mot fästningen. Oj oj vad vackert de hade pyntat. Nu fick jag se mina efterlängtade pumpor som jag blev blåst på, i Botaniska. Det var pumpor och grönsaker både högt och lågt.

” Det är nu tredje året som den halländska skördefesten arrangeras på Varbergs fästning. Redan från starten var detta en marknad som enligt många av våra besökare är den mest populära. Man hänvisar då till utsmyckningen av fästningen med grönsaker och det stora och spännande utbudet av lokala odlare. Demonstrationer, försäljning, provsmakning och utställningar av det bästa inom halländsk råvaru- och matproduktion. Ett trettiotal utställare med bl a grönsaker, kött, fisk, ost, örter och marmelader. Utbudet är spännande, gott och oemotståndligt. ”

Vi gick in i museet och tittade på myten och legenden Bockstensmannen. Det var så jätteroligt att gå runt i alla de olika rummen och upp för de branta trapporna. Jag blev jätteimponerad över den fina historiska dräkterna de hade gjort för barnen. En riktigt rolig grej, och det fans för vuxna en bit längre bort. Jag var bara tvungen att prova, luvan var inte så dum synd bara att den kliade så in i nordens. Vi gick sedan runt fästningen och tog mängder av bilder. När Rosa var inne och pratade med sin moster, gick jag ner till havet och tog kort på vågorna. Jag tyckte att jag hade varit så himla smart och tagit skydd bakom en klippa när vågorna kom. Men plötsligt kände jag bara hur jag åkte bakåt och blev superblöt av en våg. Shit jag såg ut som en disktrasa där jag stod chockad över vattnets kyla. Så kan det gå när man är korkad och för närgången. Men roligt hade jag, riktigt roligt så tusen tack Rosa för du ringde och tog mig med. Sådana här turer är det bästa som fins. Jag kommer under kvällen lägga upp mera bilder i mina album.