... dina symboler här ...

Kalas

Min semester började igår, utsövd och på gott humör. På eftermiddagen skulle vi åka upp till Uddevalla och fira Inga-Britts 80 års dag. Det var lugnt när vi dök upp och jag gick ut och beundrade Inga-Britts uterum. Det rummet är så himla sött och hon fick en platt tv som hon kunde ha när hon sitter där ute och myser. Christina skötte köket och serveringen med hjälp av Peter och Kickan.

Sen började gästerna att anlända och det blev ett himla russel. Det som slog mig var när Inga-Britts väninnor anlände så lät det ungefär som på våra kärringonsdagar.

Den ena historien efter den andra och massor av värme sinsemellan. Det var härligt att sitta och lyssna på och det är så viktigt att ha vänner som håller en ung och alert. Inga-Britt såg definitivt inte ut som en 80 åring där hon satt och lyste upp rummet.

Vi åt en härlig smörgåstårta som var full av räkor och lax. Jag har aldrig sett en så kompakt och stor smörgåstårta som fullständigt smälte i munnen, en del smörgåstårtor har en tendens att växa i munnen och bara kladda sig fast i gommen. Sen blev det tårta. Dekorationen var jätte vacker och Peter fotograferade den i alla möjliga vinklar, så det tog ett tag innan vi kunde hugga in på den.

Tobias och Micael satt och spelade för fullt på sina telefoner, men trivdes som fisken i vattnet med godisskålen framför näsan.

Micaels lya

Min onsdag idag och vi slet som djur med att riva bort den gamla panelen i kokhuset. För tre år sedan la vi nytt plåttak, då hade det regnat in i flera år och vi var lite oroliga att skadorna skulle vara ganska omfattande. Det verkar som det gamla sågspånet har tagit till sig den mesta fukten och begränsat skadorna. En tak balk och att skorstenen behöver nu puts, är väl det grövsta hittills i övervåningen. Undervåningen är det värre bevänt med men det gladde oss att väggarna var i så pass bra skick att det inte behöver bytas ut, utan bara isoleras och sättas upp ny panel .

Jag trodde det skulle vara lätt att riva panelen men den satt ju så in i bänken, snacka om att de kunde bygga hus förr. Jag skall försöka hinna med så mycket som möjligt under semestern, men det är inte för att sonen har bråttom ut, utan det är verkligen i renoveringsbehov och det blir värre för varje år. Så undervåningen lär inte bli någon dans på rosor. Tur man har kärringonsdagar så man får hjälp och kan byta idéer. Idag blev det pizza, jag var för trött att laga något och ibland blir jag akut hungrig och extremt tjatig och grinig. En kebab pizza brukar lösa problemet på två röda.

Tisdagstema: före/efter

Tisdagstema: före/efter Vårt trädgårdsland är en del av Ladugårdsgrunden som blev kvar efter branden. Vi kallar den för gropen och det tog ett par år innan vi kom på vad vi ville göra här. Vi har varit inne på en pool men avloppsrören till husen går här, så händer det något är det ju käckt om man kommer åt dem.

Jösses!

Snacka om att himlen bokstavligen öppnade sig idag. Gubben har påbörjat i kokhuset och jag tänkte jag skulle gå ut och hjälpa honom. Jag borde ha fattat att det skulle vräka ner idag. För redan i morse när gubben kom in med kaffet vid sängen så kände jag, shit redan!?  Jag har ju inte sovit något alls i natt. Var som ett vandrande vrak på jobbet och gubbarna frågade hur det egentligen var med mig.

Så precis när jag springer ut till kokhuset, så vräker regnet ner så våldsamt att Shakira tvärstannade och såg ut som hon sprungit in i en vägg. Jag blev helt dyngvåt på de stackars metrarna och det kom in vatten i kameran. Gubben blev så förskräckt nar han såg prickarna i kamera skärmen. Men min enorma trötthet försvann så fort regnet kom och jag har rivit ner en bit vägg.  Är det dåligt väder på onsdag kan vi jobba vidare med det på vår kärringträff, annars blir det trädgårdsvandring i Eskilsby.