... dina symboler här ...

Gammal goding

Dagens bild är på en tågtidstabell från 1921. Gubben hittade den när han höll på med att ta ner innertaket i kokhuset. Det blir Micael förmodligen som skall flytta in där och när han kommer hem från Stockholm får han börja hjälpa till med renoveringen. Det är ett sött hus på ca 90 kvadratmeter. Bitvis i dåligt skick men det kan bli otroligt fint när vi är klara. Får se om vi hittar mer skojiga saker som isolering allt eftersom vi jobbar oss runt i huset.

Klantigt värre!

Jag tänkte jag skulle promenera i Eskilsby och då gå ner till sjön. Sist jag var här så gick verkligen min kamera varm. Jag ringde Rosa men hon och Tore stod och målade för fullt, de ville hinna måla mesta möjliga innan regnet. Så jag åker i väg men tar vägen mot Hällesåker, sist vi hade kärringträff så blev det en faslig diskussion om Eskilsby- skylten. När jag åkte dit sist så åkte jag ju via Kungsbacka. Men jag är specialist på att vela bort mig och ta knasiga vägar så Rosa och Elvy tyckte, jaja hon kom fram i alla fall, alltid något. Eskilsby kom jag till idag, snabbt och enkelt. Problemet var att jag skulle till Äskhults by! Inte Eskilsby. Shit, det är så typisk mig, tyckte det var konstigt att jag inte hittade någon information på nätet. Snacka om att bli blåst på en promenad i en genuin 1800-tals by.

Men jag hittade detta: Peter Korns Trädgård.

Jag ringde Rosa så fort jag kom hem och vi beslöt oss för att åka hit en onsdag.

Trädgårdsföreningen

Rosa ringde mig på förmiddagen och undrade om jag ville följa med till Trädgårdsföreningen. Jag hade sovit ovanligt länge idag, något som mina djur lät mig märka. Busen vår gamla katt dängde till mig med tassen i ett kör och hade alla möjliga läten för sig. Shakira var lite diskretare och la försiktigt sitt huvud bredvid mitt och väntade på att jag skulle klappa henne. Till sist vad det bara att gå upp, men då var klockan nästan 10 och jag var pigg på att hitta på något roligt. Så Rosa ide om Trädgårdsföreningen kom som en skänk från ovan. Vi började med att gå längst kanalen och det slår mig att Göteborg är riktigt fint med mycket att se på.

Det var så mycket att se på Trädgårdsföreningen, det enda som gjorde mig lite ledsen var att fjärilshuset inte var kvar. Rosa frågade en på caféet och hon stirrade på Rosa som (Men hallå det var typ 4 år sedan här fans ett fjärilshus, var kommer ni ifrån?) Så det blev till att titta runt på de olika utställningarna. Those were the days, Global uppvärmning, Ur askan och Lucus m.m. Lucus betyder glänta, helig plats. Det är Kina Bergdahl som gjort idéträdgården och hon låter ett otäck svart och oljigt tak sänka sig ner som ett hot. En brand kan rent av vara förutsättning för nytt liv. Min favorit var Those were the days där växterna får slåss med en mosaik av soppor. Eva Björkström är konstnären.

Jag blev förvånad över hur stort här var, och även här så stötte vi på ett brudpar. Det var ganska mycket folk och väldigt blandat. Det var flera som satt och läste längs kanalen eller bara låg och solade sig. Men sötast var nog de små barnen som hade hoppat i vatten kanalen. Det var så varmt att jag hade lust att göra detsamma, det var bara skorna på mig som åkte av.

Det var härligt att avsluta denna vandring med fika. Rosa hittade jätte söta bord uppe på en kulle som vi satte oss vid. Vi satt och funderade lite på skylten som satt på bordet. Hm har folk blivit så berusade att de har rullat över blommorna och ner för kullen tro? Eller har de allmänt raglat runt och trampat ned? En härlig dag hade vi i alla fall.

Tappar hon något eller?

Dagens bild är på två hoppfulla småfåglar. Rosa och jag skulle sätta oss och fika när de här flög runt vid serveringen och bara väntade på att folk skulle tappa lite smått och gått. Sno åt sig lite smulor och sedan ta sig ett dopp i dammen, kan man ha det så mycket bättre .

Dinky Toys spö

Körde igång med att rensa trädgårdslandet så fort jag fått i mig en kopp kaffe. Känner mig ganska nöjd, har snart rensat klart allt. Elvy hade varit här på förmiddagen och lämnat en Tobako planta, den skall tydligen lukta väldigt gott. Satte den i kruka så inte sniglarna tar den det första de gör när de dyker upp på kvällen. Elvy berättade att hon passade på att hämta mask i dynghögen som hon och Jimmy skulle ha när de fiskade. Hon hade precis fyllt burken, när Beethoven kom och skickade iväg den. Det blev till att gräva lite till. Hästarna är så nyfikna och skall på allt, så man får tänka sig för hur man ställer ifrån sig grejerna. Smyga sig upp till stallet är ingen vits heller för de har fullständigt radar om man är i närheten.

Elvy hade ju köpt spön som vi skulle ha på kärringonsdagen, men det ena var ett Dinky Toys variant och hur man än kastade så kom man inte ut så långt. Elvy tröttnade och satte på ett drag så det skulle bli lite tyngre, och får till en klockren sving så draget far i väg långt ut i sjön och till Elvys förvåning även hela linan med den . Jag hade gått iväg och fotograferade i det ögonblicket en padda för fullt. Så det enda jag hör är Wow snyggt kast från Rosa. Och sen vaa var är linan, du skojar åkte linan med? Elvy sa att hon har varit med om en hel del med spön, men aldrig att hela linan far iväg, den skall ju sitta fast i slut ändan eller!?  Så jag håller tummarna för Elvy och Jimmy att de får mycket fisk och att linorna är kvar.

”Kollade just med Elvy hon har fått två ätbara, varav den ena var riktigt stor. Elvy hade glömt kniven idag så hon fick köra stenåldersmetoden och klubba ihjäl den. Nu var de på väg till torpet och skall laga till dem.” Bon Apeti