... dina symboler här ...

Göteborg med Elvy

Detta är de sista bilderna på Göteborg för tillfället, nästa gång skulle jag vilja gå in i centrum. Nu höll vi oss runt Haga. När vi var på väg till Oscar Fredriks Kyrka såg vi Skansens Krona och beslut oss för att gå upp ditt också innan vi gick hem. Det var massor av folk som satt där och grill lukten låg tjockt i luften.

Elvy och jag passade på att fönster shoppa och allmänt mysa oss när vi gick runt och flanerade. En dag skulle jag vilja åka till Alingsås och bara fotografera portar och innergårdar. Park bänken som är inslagen står i Slottsskogen och såg så rolig ut, vilket jobb någon har lagt ner bara för att skämta.

Slottsskogen

Kärringträff och vi skulle egentligen varit hos Rosa. Rosa var i Gävle med sitt jobb och hur hon hade det där kan ni gå in här och läsa. Jag och Elvy besökte min mamma på Eklanda innan vi åkte vidare till Slottsskogen. Jag var sugen att klättra upp för den före detta backhoppningstornet Bragebacken från 1902 . Det sprang folk upp för hela den backen flera gånger, hu när mjölksyran sätter in där.

Väl däruppe såg vi ett utsiktstorn som bjuder på en fantastisk utsikt över Göteborg. Det stod fullt med ungdomar och spelade frisbee golf? banan är på 18 hål. Det hade jag aldrig sett innan, vi skyndade oss ur skogen så vi inte skulle få en frisbee i skallen. Jag har heller inte sett att de har byggt fler dammar som skall rena vattnet för sälarna. Dammarna var så vackra att se på och det växte en sådan rolig Klargul sumpväxt som luktade något otroligt.

Vi hade en riktigt mysig kväll och den fina utsikten över Göteborg toppade allt. Bilden har jag joxat till med ReDynaMix för solen låg rätt på, med ReDynaMix kan jag flytta ljuset.

Med Elvy i stan

Den första byggnaden Elvy och jag stannade vid var  polisstationen på 3 Långgatan,  hade ingen aning om att den ens fanns och var en så vacker byggnad. Polisstationen vid Tredje Långgatan är ritad av den svenske arkitekten Charles August Teodor Lindholm, född 21 augusti 1870 i Göteborg, död 1955.

Sedan gick vi upp till  Oscar Fredriks kyrka som invigdes 1893. Arkitekt var Helgo Zettervall. Till vår glädje var kyrkan öppen och vi gick in och tände ett ljus för våra nära och kära. Det var första gången jag var inne i den kyrkan. Jag har sett kyrkan många gånger men det har aldrig blivit av att jag tittat närmare på den. Jag börjar förstå hon från Oslo som tyckte vi hade vackra byggnader. Jag tänker under sommaren ta en närmare titt på Göteborg och titta mig ordentligt runt och se vad jag hittar. Det känns lite skrämmande att ha bott så nära och veta så lite om byggnaderna. Jösses jag måste ha sovit på varenda historier lektion i skolan. Tur att internet finns så jag kan söka information nu.

Med Elvy

Jag följde med Elvy och städa på hennes på hennes jobb. Vi har pratat om det ganska länga att det kunde vara roligt att fotografera i Göteborg, framförallt sedan jag möte en Från Oslo som tyckte vi hade så vackra byggnader i Göteborg. Hm har vi det?? Man brukar ju bli lite hemmablind men vackra byggnader och i mängder? Har vi verkligen det? VI behövde inte gå speciellt långt för att se vackra Oscar Fredriks kyrka. Tänkte jag skulle lägga upp mer bilder i morgon.

Tisdagstema : Naturmaterial

Tisdagstema : Naturmaterial I dag tyckte jag det var lite knepigt att fotografera. Naturmaterial det finns det ju mängder av och välja något av alla motiv var jätte svårt. Jag hade dille ett tag på att fotografera olika svampsorter som växer på träden men de bilderna har jag redan använt såpass mycket att jag ville ta något annat. Så det blev en bild på gödslet istället. Har börjat lite smått att fylla mina rabatter och skall fylla upp mera i mitt trädgårdsland. Sedan har vi bakom uteplatsen som behöver jord och göras ordning.