... dina symboler här ...

En fridfull tur i skogen

I dag har jag varit så trött, började röja lite när jag kom hem men la mig en stund i solen på uteplatsen.  Somnade och vaknade efter 1 timme med världens huvudvärk. Det var väl inte det smartaste sovstället precis. Jag kände mig så rastlös på kvällen så när jag pratade med Elvy så frågade jag henne om hon hade lust att ta en såsa tur med hästarna.  Vilket hon hade och det slog henne att det var ett år sedan hon red sist hos mig. När det är så fint väder och vitsipporna står i full blom är det mysigt att ta sig en avslappnad tur med hästarna i skogen och bara lyssna och känna vår doft bland blommor och träd.
På hem vägen mötte vi en hysterisk älgkalv som rusade förbi och var på väg ut i trafiken men vände och stirrade på oss innan den for iväg igen.  Beethoven har mött älgar förut och bryr sig inte om dem, men Bellman fjanta sig en liten stund men slappnade av ganska omgående. Det är skönt att hästarna inte är rädd för samma grejer. Vi fick oss en härlig ridtur och jag hoppas Elvy har lust att göra om det och testa att köra iväg någonstans med hästlastbilen.

IMG_1076

Äntligen varmt ute

Äntligen känns det som våren är på väg med stormsteg. Jag har rensat ogräs så det känns som jag håller på att bli tokig. Jag har rensat färdigt det mesta vid trappan och fick sällskap av en koltrast som inte var speciellt skygg. När jag gick in och hämtade kameran blev det en väldans fart på Shakira som har lärt sig att det inte bara är blommor jag fotograferar. Hon har börjat med ofoget att snabba sig fram så hon inte missar det jag vill fotografera så följden blir att jag har missat att fotografera fåglarna vi har haft vid fågel matarna. Men den här trasten kom snabbt tillbaka varje gång så det är möjligt att den var skadad på något sett. Jag fick lärt Shakira att inte rusa fram på allt så nu kunde jag ta många kort på trasten i lugn och ro. Jag satte klematisen Ivan runt vårt gamla äpple träd och Kaprifolen runt kastanjeträdet, så får vi hoppas de växer så det knakar. Nu skall jag ta mig en dusch och promenera ner till Rosa och äta tårta. Fredric har ju fyll moppe.

Mina växter

När jag kom hem stod det ett par efterlängtande kartonger utanför min dörr. Växterna från Horton Green hade anlänt. Klematisen var jättefina och jag kommer att placera ut dem i morgon. Nu planterade jag Julrosorna, backsipporna, röllikan och vår herrens strumpor som jag blev storm förtjust i. Jösses vilka starka färger, hoppas den förökar sig kraftigt så jag kan ge Rosa en färgklick.

2 röda och 2 blåa julrosor köpte jag och de var kraftiga och fina. Sen var det vissa växter som var lite frysskadade och ett par var så fjuttiga att man funderade på hur de kunde skicka i väg dem. Synd att det blåste så när jag kom hem att man ville vara inne. Det var bara Bellman som var på gott humör och jag passade på att rida ut mellan planteringen, han kom och gnäggade på mig och pockade rejält efter uppmärksamhet. Perfekt att ta ut honom i de lägena och han börjar bli riktigt fin att rida ut själv på. När vi mötte en annan häst idag så gick han fint vidare utan att krångla som han brukar. Hoppas vädret är bättre i morgon så jag får satt resten av växterna. De hamnade inte riktigt där jag tänkt mig från början men det spelar egentligen ingen roll för här behövs verkligen blommor i mängder.

Gamla Nordsjön

Vi åkte till Mölnlycke garden center och tittade om de hade fått in silver marton. De hade de inte så ända sättet att få tag på dem verkar vara att beställa plantor från nätet. Fröer har jag testat och de lyckades jag inte med. Jag har fått den blomman på hjärnan sedan Botaniska och tömt hela rabatten för att jag vill ha ett par sådana, men jösses vad svåra de är att få tag på. Nära Mölnlycke ligger gamla Nordsjön som vi hittade via promenadguiden och blev sugna att promenera vid.

Man kan göra en långvandring och börja vid Bolås och följa östra stranden ned till sundet mellan Nordsjön och Östersjön, därifrån till Tjärnsbacken och tillbaka till utgångspunkten. Det skall vara 13 kilometer men beger jag och Shakira oss ut själva så blir det garanterat ett par mil med tanke på min hm suveräna lokalsinne. Det står att slingan kräver karta, kompass, starka ben och medhav fika.

Tistagstema : himmel

Tistagstema : himmel När jag och min syster skulle titta på mammas nya boende på Eklanda var det fullt av duvor vid gården som ligger i närheten. Medan min syster frågade en förbipasserande om vägen passade jag på att fotografera duvorna. Hela himmeln var full och det såg så läckert ut när de flög i en cirkel och satte sig på taken.