... dina symboler här ...

Usch måndag

Usch måndag, det går inte beskriva hur trött jag är på en måndag. Redan på söndags morgon kan måndags ångesten göra sig påmind. I dag kom jag att tänka på Bob Geldofs låt I Don’t Like Mondays. Jag gillade den inte något vidare när det kom ut. På radion körde de låten i princip dygnet runt och jag var super less på den, men nu tycker jag låten är riktigt okey. Jag tycker inte jag hann med speciellt mycket ute i dag utan har mest räfsat och plockat bort grenar och sådant som skall till skroten.

Billdals Naturpark

Vi har varit och rensat i trädgården hela dagen. Claes-Olof tog bort alla grenar på framsidan och fyllde transporten. Jag började rensa rabatten vid muren och vid stallet. Jag fick ett mejl från Horton Green om att växterna är på gång och jag har inte hunnit göra färdigt för dem ännu, så snacka om lite panik. Jag har varit ganska trött på Funkisen som jag haft vid muren, det är den enda blomman vi har mängder av och den sprider sig ganska kraftigt. Så av en jätteplanta fick jag ut 10 små som jag satte utanför fönstret i stället. Har placerat ut de växter jag fått av Rosa och Löjtnants hjärta jag fick utav Anders. Nu finns det plats för nya växter och jorden har blivit riktigt kanon med omgångar av gödsel.

På kvälls kvisten så valde Claes-Olof ut ett mål ur promenadguiden och han valde Billdals Naturpark. Det ligger också väldigt nära oss och som vi aldrig har besökt. En gammal Engelsk park med promenad och ridvägar. På bergets topp kan man se ut över havet. Parken anlades 1860 med vackra broar och den stensatta bäcken som slingrar sig runt hela parken och däms upp av en damm med laxtrappa. Den gamla herrgården är byggd av James Dickson på 1800-talet som sommarvilla. Sedan 2001 har den stått oanvänd. Måtte kommunen eller några företag rädda denna byggnad. Vi måste värna om vårt kulturarv.


Mys

Jag har börjat förbereda för växterna, krattat löv, lyft upp stenarna som ramlat ur från grunden och gärdsgården. Tittat vad som behövs prioriteras på onsdag då det är min tur att ha kärringträff. Medan jag gick där och röjde kom Rosa upp med Julrosor och luktvioler från sin mamma. Jag satte par julrosor vid järneken, nere i gropen och längs uppfarten där jag vill röja rent från sly. Längs ner vid uppfarten är det ganska brant ner mot muren och jag funderar att plana ut det lite. Vi har blivit ganska många nu som har glidit ner där på vintern och fått ringa bärningen eller bett grannen om hjälp när han har varit hemma. Siste man som låg i diket var Tobias kompis med sin mammas bil. Han hade haft körkortet i 5 timmar. Vi får försöka slå våra huvud ihop och komma på något smart så man inte fastnar så djupt. Perfekt onsdags projekt.

Satte ut lite lyktor på planteringsbordet så att det skall vara lite välkomnande när gubben kommer hem. Fast frågan är om han ser det? Frågade i går vad han tyckte om bordet och han såg ut som ett frågetecken. Han hade inte märkt att soffan var borta och att där stod ett bord i stället. Hm han behöver nog glasögon tjocka som Coca Cola bottnar. Tog ett kort på vår gamle katt som prov sover allt nytt han ser.

Planteringsbordet

När jag kom hem från jobbet så var det så gott väder att jag tog ut mitt café bord. Medan jag satt och njöt av mitt kaffe så fick jag sådan lust att göra ordning för mitt planteringsbord. Jag hade tänkt ha det vid mitt växthus, men det vete tusan när jag har ett sådant så det var bara till att gå runt och se vad man kunde placera bordet så länge. När jag gick upp till loftet for Shakira iväg som en skottspole och rusade upp på muren, uppe i trädet satt den ilskne ekorren som har varit här i flera år. Den är så van vid Shakira att den bara snattrar och fräser men fortsätter att springa fram och tillbaka längst muren och i träden. Shakira hade fullt upp med att ha koll på den i ett par timmar medan jag bar sten och gjorde i ordning för mitt planterings bord.

När jag slängde ogräs vid silon så fick jag syn på ( vikterna ) eller vad det är för något. De var helt täckta av mossa och är ganska vackra att se på. De har legat vid silon i flera år och jag har funderat på vad de har använts till. Haren och räven som sitter på muren har jag tyckt över ett par vassa spett som blev kvar efter att ladan brann ner. Jag var lite orolig över att ungarna skulle ramla och skada sig på dem så det var det enklaste lösningen att sätta något ovanpå. Förmodligen kommer vi att ha kvar haren när vi gör i ordning vid muren. Det är vid uteplatsen och fram till muren som jag hade tänkt sätta mitt växthus, men fram till dess så får jag se det framför mig i fantasin varje gång jag går förbi och skall slänga ogräs i silon. Egentligen så är det här någonstans planteringsbordet kommer att stå så småningom.

Jag fick hjälp av Tobias med den stora stenen under bordet. Jag kommer att måla och sätta kakel på bordet så fort vädret blir lite stabilare. Jag vill fundera en stund innan jag bestämmer mig om jag skall ha bordet här eller någon annan stans. Soffan som stod här innan satt jag nästan aldrig i utan det blev att jag satt på trappan istället. Jag kan göra himla mysig på kvällen för Claes-Olof när han kommer hem sent från jobbet med att sätta lyktor på bordet.

Dubb, dubb, dubb

Elvys kärringonsdag och hon behövde dra ut dubbarna ur vinterdäcken. De funkar fint som sommar däck men har gjort sitt som vinterdäck så det fick bli det här alternativet. Hon hade gjort en sallad som vi brukar göra så fort vi skall åka långt. När vi hämtade båda mina pudlar i Norge, tittade på min första häst i Kalmar, hämtade Elvys pudlar i Skåne o.s.v. Jag trodde det skulle bli ett himla bök att få ut dubbarna men det gick riktigt fort. Det var ett bakdäck som dubbarna satt som attan men annars var det lätt att få ut dem. Vi passade på att gå runt i Rosas trädgård och tittade på hennes växter som redan har börjat komma upp och hur hon vill ändra om sin uteplats. Krukorna som Rosa har målat och planterat i är jätte vackra och gör det så hemtrevligt. Gud vad jag längtar till att mina växter skall komma.