... dina symboler här ...

Kvarnby på kvällen

Kvällstur med Rosa och Elvy vid Kvarnby forsen. Jag såg med spänning fram på att fotografera på kvällen, något som jag alltid har varigt helkass på. Någon gång borde jag ju lyckas? Men det var definitivt inte min lyckokväll denna gången heller. Hmm det gäller att ha riktigt bra fantasi för att se vad det skall vara för något på bilderna. Jag kollade in vad Rosa hade skrivit i sin blogg och jösses vilka fina bilder hon fick. Hon var definitivt vid Kvarnby forsen och plåtade, själv var jag uppenbarligen på en annan planet för mina bilder blev hel skumma. När jag fipplat en stund med kamerans inställningar, ja då släckte sig alla lampor och det blev becksvart. Snacka om att känna sig general blåst. Det blir till att göra om detta tills jag lär mig att plåta i mörker.

 Av 43 kort så blev det 1 som man kan se att det är Kvarnbys fors på och det är den till höger här.

 Rosas fina bild på Kvarnby forsen                       Min enda av 43 bilder

Kvarnby

Idag gick jag och Elvy en promenad vid gamla Kvarnby i Mölndal och fotograferade forsen och de gamla husen.

( Mölndalsfallen är ursprunget till Mölndals Kvarnby. Redan på medeltiden utnyttjades vattenkraften till att driva kvarnar och i slutet av 1800-talet utvecklas Kvarnby till ett av Sveriges viktigare industriområden. Pappersindustri, textilindustri och oljeslagerier dominerade. De gamla fabrikslokalerna inrymmer numera företag, museer, hantverkare och konstnärliga verksamheter. Områdets genuina karaktär finns fortfarande kvar. Här sjuder av nytt liv och årliga evenemang med kultur och näringsliv i samverkan.)

Forsen var så kraftig efter allt regnande att vissa bilder blev helt dimmiga och jag hade lite svårt att slita mig från fotograferandet. Jag tittade efter information om kvarnen och fick se på deras bilder att det är belysning vid forsen på kvällen, så det blir till att ta en nattrunda i kväll. Elvy tog några riktigt läckra närbilder på olika blommor. Jag hoppas hon lägger ut dem på sin blogg.


Saltstraumen

På måndagen gick vi en promenad längst kajen i Bodø och fick se när Huttigrutten kom in, det var precis att den fick plats att vända i fjorden och åka ut igen. Det såg riktigt mäktigt ut, båten är ju gigantisk och den vände ganska fort. Vi har haft jätte tur med vädret så vi ville verkligen promenera runt så mycket som möjligt i det fina vädret.

På kvällen åkte vi ut till  Saltstraumen och tittade när tidvattnet kom in. Det bildades enorma virvlar och det såg helt fantastiskt ut. Folk stod och fiskade för fullt medan vi satt och bara njöt av detta skådespel. Medan vi satt där och tittade blev vi sugna att gå upp på bron och se hur det såg ut uppifrån. Det blåste rejält där uppe och det var lite hisnande att titta ner.

Det var så vackert när vi gick ner till Saltstraumen att vi blev stående en bra stund. Vi skulle åka hem tidigt på tisdagen och vi kände att en vecka var på
tok för lite. Så det blir till att åka upp och hälsa på snart igen.

Løp gamle gård

På hemvägen från Kerringøyn så stannade vi till vid Festvåg och vi blev så förundrade över att vattnet är så klart. Visserligen är detta Bodøs dricksvatten men även havet var så klart att jag kunde ta kort rätt ner i vattnet. Vi var bra trötta efter gårdagen så vi blev sittandes en stund på klipporna.

Syrran var helt fantastisk på att visa oss fina ställen, jag får snart åka upp igen det finns så himla mycket att se .

Vi kände hur kaffe sugna vi var och syrran berättade om Løp gamle gård som de hade kafeteria i. De hade hunnit stänga när vi kom, men vi satte oss i trädgården och pratade om bröllopet och bara kopplade av. Det är en otroligt vacker byggnad och så mysigt ordnat i trädgården att det var en fröjd att bara sitta där och prata.



Jag har blivit väldigt förtjust i de gamla Nordlandshusen och jag hoppas man bevara så många som möjligt. Det gäller även här i Sverige där kommuner ibland kan vara lite snabba med att bygga upp stora komplex och inte väder sätta de gamla byggnaderna riktigt.

Bodø och Kjerringøy

Vi har haft en underbar semester i Bodø. Vi skulle till min systerdotters bröllop på Kerringøyn. När vi kom till Bodø så var det jätte varmt så vi hade på tok för tjocka kläder med oss. Jag skulle hjälpa min syster med att plocka blommor till kyrkan och till bordsdekorationer. Det skulle vara orangea rosor och prästkragar, så prästkragar gick vi och plockade i mängder. Det var helt underbart att gå längst havet med sina enorma fjäll i bakgrunden och plocka blommor. Det är ljust dygnet runt på sommarn, så det var lite svårt att hålla koll på klockan och det blev ruskigt sent innan man kom till sängs. Min kamera gick verkligen på högtryck på denna semester.

På fredagen blev det sedan fotbollsmatch mellan brudens och brudgummens lag och grillning i Ausvika. Även där vidunderliga vyer och jag hade lite svårt att koncentrera mig på grillningen när det var så mycket att se på. Solen lyste så starkt att jag fick fotografera på måfå och hoppas att skärpan han ställa in sig innan jag tryckte av. De korten jag tog emot solen blev riktigt fina, det ser ut som om det är mörkt ute. Jag kan förstå att syrran hade svårt att få in barnen när de var små.

Sent på kvällen tog vi färjan ut mot Kerringøy. Det var tur att vi åkte ut på kvällen så vi fick sovit någorlunda för det blev häktiskt att hinna med dekorationerna innan vigseln. Vi sov i en jätte fin sjöbod. Nedanför oss byggde de sjöbodar för fullt, så det var fullt med isolering och bygg prylar på utsidan men det var vacker runt omkring och vi gick och funderade på om man skulle köpa sig en liten sjöbod (vem vet, man kanske vinner på Lotto någon gång). Det hade varit roligt att besöka min syster lite tätare, det var 15 år sen sist jag var uppe i Bodø och det var på brudens konfirmation. Nu är jag här på bröllop, det är skrämmande vad tiden går fort och hur mycket som kommer emellan innan man får tummen ut och åker upp.

Så kom då den stora dagen och vi hann med dekorationen med ruskigt små marginaler, det var till att byta om med ilfart. Claes-Olof och pojkarna hade stryket alla kläder och satt band på en sång som syrran hade skrivit. Det var 70 gäster så de hade fått knyta på bra och såg lite stressade ut när vi kom och skulle byta om. Jag tyckte det var härligt att se dem klara och fina i sina kostymer och vi begav oss med stor spänning och glädje till kyrkan. Det var ett vackert bröllop med ett vackert brudpar och otroligt söta små tänor.

Sedan blev det middag och dans. Vi gick hemåt mot småtimmarna medan de andra festade vidare. De tog ett tag att smälta alla fina intryck vi hade fått under kvällen så jag och Claes-Olof tog oss en liten natt promenad längs havet medan pojkarna drack te och satt och småpratade. De hade också lite svårt att gå ner i varv efter kvällens stora händelse.

På söndagen var det visning på Handelsstedet. Vi tittade på ett bildspel om handelsmannen Zahl och gick runt bland byggnaderna från 1800-talet. Jag föllkomligt älskar gamla byggnader och tycker det är så roligt att se när de har bevarat exakt som det var förr med gamla ting och hur möblerna var placerade och syftet med vissa saker och alla roliga historier. Här spelade de upp olika scener om hur det kunde vara förr. Zahl hade beställt ett bord som skulle ha lejontassar, men ingen hade sett lejontassar så snickaren hade gjort kalv hovar, ni kan ju tänka er hur det bordet såg ut!

Vi hade det fullständigt kanon och är så jätte imponerade att de hade ordnat så fint för alla gästerna och vilket arbete de hade lagt ner. De är ett jätte fint par och vi önskar dem all välgång och lycka i livet.