... dina symboler här ...

Regn igen!

Okey ännu en regnig dag på min krympande semester, jag har visserligen massor av saker som behövs göra inne, men jag känner att det lika gärna kan vänta tills jag börja jobba igen. Gubben bygger och målar så fort han kommer åt på uteplatsen och jag springer runt och fotograferar. Det kan man kalla jämn och fin fördelning. Han är snart klar med sidorna och då tänker han bygga ut lite till så grillen får en egen avdelning. Det är jätte mysigt att sitta där och det är skönt när sidorna kommer på plats. När det var som varmast tyckte kompisarna det var skönt att det inte var sidor, men som jag misstänkte så varade den värmen inte så länge och somrarna är mera svala än varma. Tycker vi är garderade med fläktar och infra element .

Så medan gubben passade på att måla igår, så tog jag lite närbilder med kameran. När Elvy var och tittade på olika kameror häromdagen så passade jag på att kolla in olika tillbehör till min kamera. Medan jag stod där och kollade frågade en expedit om jag behövde hjälp? jag förklarade att jag tyckte min kamera var lite Lotto aktigt när jag tog närbilder. När jag sa att jag hade en Canon PowerShot, höll han på att fullständigt baxna och fråga om jag var ute efter att fotografera micro partiklar. Jag hade glömt att dra zoomen på det lägsta innan jag ställde in den på blomman som är närbild. Därför upplevde jag kameran som lite lotto aktigt. Han tyckte också att bruksanvisningen till kameran var utförlig och bra och tyckte att jag skulle ta och läsa igenom den ordentligt. Snacka om att jag kände mig dum, så typiskt mig, har alltid för bråttom med att testa innan jag läser.

Jag är inte speciellt förtjust i småkryp och det kändes bra att titta på displayen hur nära jag var utan att behöva vara nära dem. Annat när man hade system kamera och behövde krypa nära. Gick runt och fotograferade ditt och datt och någon mer lotto känsla blev det inte.

Här är min Eurasier Shakira som står och spejar på sin favorit plats. Hon har överblick över vägen som ligger en bit ner och tycker det är kul när andra hundar går förbi. Shakira är 9/5 månad nu och vi väntar på att örat skall resa sig. Hon är världens godaste hund, så snäll och lättlärd och hon tycker det är roligt när jag fotograferar så hon kan vara med och snoka. Så även om inte örat reser sig så tycker jag hon är kanon fin och vi skulle vilja ha en Eurasier till. På bilderna här nere så leker hon med Rosas föräldrars lilla toypudel på 3/5 månader.

Smulan var som en liten blixt och Shakira får springa så fort att örat ställer sig upp. Det var inte det lättaste att ta kort på den lilla mini raketen och jag fick flera kort som bara bestod av gräsmatta. Smulan tyckte Shakiras svans var härlig att bita och dra i och det såg lite roligt ut när Smulan hängde sig kvar när Shakira gick iväg.

 Okey ännu en regnig dag på min krympande semester, jag har visserligen massor av saker som behövs göra inne, men jag känner att det lika gärna kan vänta tills jag börja jobba igen. Gubben bygger och målar så fort han kommer åt på uteplatsen och jag springer runt och fotograferar. Det kan man kalla jämn och fin fördelning. Han är snart klar med sidorna och då tänker han bygga ut lite till så grillen får en egen avdelning. Det är jätte mysigt att sitta där och det är skönt när sidorna kommer på plats. När det var som varmast tyckte kompisarna det var skönt att det inte var sidor, men som jag misstänkte så varade den värmen inte så länge och somrarna är mera svala än varma. Tycker vi är garderade med fläktar och infra element .

Trollhättefallet

Elvy ringde mig idag och undrade om vi skulle ta och åka till Trollhättan. Det var fallens dagar och de släppte på vattnet vid olika tidpunkter. Rosa hade liksom mig en del grejer vi behövde gjort på eftermiddagen så vi enades om att åka så vi var framme till 23.00. Tänkte att det skulle vara ett gyllene tillfälle att öva mig att fota i mörker. Har hittills varit katastrof , men på dessa bilderna ser man i alla fall vad det är.


Tog ett par bilder på muren med sina lyktor, den var så vacker att se på. För flera år sedan var vi i Trollhättan med pojkarna och då åkte vi upp med ett gammalt ångtåg.


Jag provade att ta kort med auto inställningarna, natt och manuellt men när jag satte kameran på program automatik så blev korten bäst. Så ett stativ är ett måste, det var inte det lättaste att hålla kameran stilla så länge och stativen är inte så dyra nu. De bästa bilderna fick jag när vattnet började ta slut.


Vad heter denna blomma?

När jag var på Botaniska igår blev jag väldigt förtjust i den här blomman. Klantig som jag är glömde jag kolla vad den heter. På Rosas trädgårds blogg var den en som sa att det var en Blå Boll tistel, men när jag söker på nätet så har den inte de vita bladen runt och det är de som gör att jag tycker blomman är så fin. Om någon vet var den heter, snälla lämna gärna en kommentar med dess namn.

 

Botaniska trädgården

Rosa beslöt att vi skulle gå i Botaniska trädgården i dag på kärringträffen vi har båda semester så det är inte så inspirerande att jobba hos någon av oss. Botaniska har vi pratat om att besöka länge men det tycks alltid dyka upp något i vägen varje gång. Nu tyckte vi det var dags innan blommorna blommat ut. Jag blev alldeles paff över hur stort där är och så många olika blommor och växter. Det är skrämmande att man inte besöker Botaniska oftare med tanke hur nära det är.

Det första vi besökte var serveringen där jag köpte mig en köttbulle macka, jag hade tagit bort gammal el tråd och släppt ut mina hästar i köksträdgården (tänkt att det skulle bli en sådan någon gång) det är lite dåligt med bete just nu så jag tycker att de lika gärna kan rensa upp där i stället för att det gror igen. Fast efter man gått runt och sett kryddgården och alla härliga blommor så funderade jag på om det verkligen var så smart!

Den vita blomman med blått i mitten, är otroligt vacker. Humlorna och getingarna var som tokiga i den och jag tog massor av kort när den är full av getingar. Jag skulle vilja ha en sådan blomma och klantig som jag är glömde jag bort att kolla vad den heter. Penna och papper skall jag se till att ha med mig nästa gång så jag kan kolla upp var de finns att få tag på.  Det var en härlig att se så mycket vackert och en bra inspirations källa till trädgården.

Jag har mest köpt ganska vanliga blommor och växter till min trädgård men skall nog ta och kolla upp lite andra sorter. Det är bättre att den får ta lite tid än att man bara slänger upp något som ser hyfsat ut. Det första jag skall köpa när Liseberg har sina trädgårdsdagar är ett gäng Voody Lilly (stinkisar) eller ödle kalla som de också heter. De är otroligt häftiga och besynnerliga blommor som verkar tåla det mesta.

Favorit

Tisdagstema: Favorit När vi flyttade in på gården för 9 år sedan, så hade den förra ägaren som hyrde gården tagit med sig spisen och tvättmaskinen. Vi var utan spis i en vecka, vi var helt handlingsförlamade och köpte hämt mat till ungarnas glädje. Det är annat nu! Kökets arbetes bänkar var bara 75 cm höga och köksluckorna satt knappt på plats. Nu är köket renoverat och vedspisen är den klara favoriten. Inte nog att den ger underbar värme på vintern utan maten smakar så mycket godare också. Den går för högtryck hela vintern och om jag flyttar någon gång så är öppen spis och vedspisen högst på min lista.