... dina symboler här ...

Nostalgi

Tisdagstema: Nostalgi Jag har precis kommit hem från Bodø, såg att det skulle vara nostalgi och tyckte Kjerringøy Handelssted passade in fint. Vi tittade på ett bildspel om handelsmannen Zahl och gick runt bland byggnaderna från 1800-talet. Jag älskar att vandra runt och titta på gamla byggnader och de hade flera skådespelare som gjorde olika scener och hade tidstypiska kläder.

Rent

Tisdagstema: Rent Vid Säveån ligger det ett reningsverk, det är otroligt vacker natur runt verket och det här röret släpper ut vattnet i ån. Jag hoppas att vattnet är rent, det är ganska många som fiskar i ån. I morgon skall vi åka till Norge på bröllop så jag får städa riktigt rent hemma för kompisen skall bo här medan hon sköter djuren . Något som jag också städat för rent var tydligen min dator, när jag skulle logga in på min blogg slängde den bara ut mig i ett kör. Jag hade fått virus i den och slängt ut och satt säkerheten för hög på cookien. Jag har precis fått hjälp på Serendipitys forum att lösa mitt problem.

En regnig dag

Min tur att ha kärringträffen idag. Jag behövde hjälp med att dra el tråd och sätta upp ett par stolpar vid slingan, det är så fullständigt igenvuxet att inte ens Shakira vill gå där. Det är lite ont om bete i den stora hagen men gott om det på slingan. Slingan använder jag till att träna eller bara ta en snabb tur, så jag kan koppla av lite efter jobbet innan Shakira behöver gå ut på längre promenad. Det har regnat så mycket i ett par dag att det var omöjligt att ens tänka på att göra något på slingan. Så jag tyckte att det var bättre att jag fixade något gott att äta och vi bara slappade. Oftast kommer diskussionerna in på något roligt vi vill göra och man pratar gamla minnen.

Nu när man har blivit äldre så har museum blivit lite mer lockande och det finns massor av kultur att titta på. Att promenera vid olika slott har varit väldigt roligt och det finns massor av fina ställen att besöka. Jag tog ut Shakira på långpromenad så fort jag kom hem från jobbet. Jag har gått och snöat in mig på att jag skall fotografera änderna vid dammen, helst när det spöregnar (jag får lite knasiga idéer ibland,  jag har fotograferat dem 2 dagar i rad nu men får bara suddiga kort? Jag tänker fortsätta fotografera dem tills jag fått ett kanon kort. Här är några som är hyfsade.

När Elvy och Rosa kom upp undrade de vad vi skulle göra i dag. De såg lite snopna ut när jag sa att vi bara skulle slappa. Elvy hade laddat upp med tjock jacka och stövlar medan Rosa kom i en liten väst? hon verkar aldrig frysa!! Hade vi greja vid slingan så hade vi blivit genom blöta på nolltid så högt som gräset är där. Fast det är klart det hade varit roligt att se Rosas min i sin lilla väst. Jag tog och dukade fram maten istället så det blir bara en bild idag från kärringträffen. Det är skönt att bara slappa någon dag i varandras sällskap.

Kram på er för en trevlig kväll

Styrka

Tisdagstema: Styrka Detta är en gammal bild men våran katt Fimpen tar fortfarande ett grabbatag på Shakira och försöker vrida runt henne på rygg. Även om han inte lyckas så bra nu så har han en inre styrka, för han ger aldrig upp.

 

50 års kalas

50 års kalas och gubben gick runt och smög på uteplatsen så allt var undanröjt och inga verktyg var glömda i några hörn. Han brukar vara lugnet själv men nu var han alt bra rastlös. Han körde iväg och hämtade ditt o datt, så man funderade på om han försökte smita sin väg??

Här sitter han i alla fall stilla så jag hann ta ett kort innan gästerna kom.

Så anlände då gästerna och han fick presenter som passade att ha till uteplatsen. Våra pojkar hade köpt en liten dam med fontän som vi kunde ha tills det större dambygget kommer igång. Med tanke på att han planerar att bygga ut lite till så att den stora presenten (Gourmé grillen) skall hamna under tak och så att man får en riktig mysig grill hörna, så lär nog damen bli klar lagom till att åka skridskor på. Elvy tog en fin bild på den här läckra buketten. Det kommer att bli så fint när uteplatsen blir fylld med blomkrukor.

Det var roligt att se hur glad Claes-Olof blev för grillen som hans släktingar hade köpt och hur han slängde sig över den för att sätta ihop den fortast möjligt. Kristina höll på i köket och förberedde kycklingen som Peter skulle grilla så fort Claes-Olof hade fått ihop grillen. Här står Peter och skojar om vilken tid det tar och hur hungriga alla är. 5 minuter borde du ju ändå kunna sätta ihop en grill på??

Peter är en mästare på att grilla och visade Claes-Olof hur man startade den och lite tips om smått o gott man kunde laga. Det blev en härligt god middag med kyckling klubbor, färsk potatis och sallad med vitlöksbröd. Vi hade dukat långbord under tak men Killarna satt på yttre altanen.

 Roger hade köpt infravärme som vi satte igång på kvällen, den gav riktigt go värme och jag ser fram emot många mysiga grillkvällar på uteplatsen. Peter och Kristina hade med sig urvädret Agnes som är en Flat coated retriever på 3/5 månad. Jag tror max att hon vilade sig 10 minuter sammanlagt under hela kvällen. Hon sprang och busade med Shakira hela tiden, där i mellan plockade hon upp Tore och Rosas ena present från fontänen och sprang runt med. (Blommor som skiftar i färg när de ligger i vattnet).

Det var tur att vi satt igång fontänen för hundarna blev bra törstiga av allt springandet.