... dina symboler här ...

El till uteplatsen

Gubben har slitigt som ett djur för att få så mycket som möjligt klart på uteplatsen. Hans semester tar slut snart och så nalkas hans 50 årsdag. Någon 40 års kris hade han inte men han har allt varit lite små knasig alt närmare 50 årsdagen. Det har varit stört omöjligt att få in honom och jag har funderat på om jag skulle ta och ställa ut en säng på uteplatsen. Tobias vår äldste son har dragit ut el och haft vilda diskussioner om vad man kunde ha för prylar där ute. Än så länge har det stannat i normala grejer som lampor och fläkt. Men man kan aldrig vara helt säker.

Det var ett tungt jobb att hacka upp en ränna, så vi fick ner elkabeln. Tobias drog klart all el så det bara var att koppla på när rännan var klar.

2 fläktar med belysning och en vanlig lampa blev det till slut och lite vägguttag till radio och annat. Vi fick ett jätte fint träbord av Roger som passade in jätte bra, så nu är det växter och att sätta upp resten av bräderna kvar.

Tjolöholms slott

I dag åkte vi till Tjolöholms slott, det var Elvys tur att hitta på något. Elvy hade gjort fruktsallad med grädde som var så uppfriskande god. Vi har varit och tittat på slottet när vi gick i skolan (med andra ord, för ett decennium sedan) och man uppskattar lite andra saker nuförtiden, som den underbara naturen och alla vackra urnor som finns vid slottet. Vi funderar på att åka tillbaka en dag och gå runt i slottet och sedan fika vid den gamla byn. Nu hade vi hundarna med oss och de ville vi inte lämna i bilen.

 Jag har alltid gillat det här slottet för att det är så grönt och att det ser så pampigt ut när det är byggt av sten. Sen har de väldigt många arrangemang här som hund utställningar och köruppvisning eller helt enkelt åka ut och ta sig ett dopp i havet och fika i byn.

Jag tycker det är så fint med Stenportaler och det fanns det gott om här vid slottet, synd att rhododendronen hade blommat ut.

 Vi tog en promenad längs havet för att hitta en fin plats att fika på och låta hundarna leka en stund.

 Truten till vänster följde oss hela vägen och kastade lystna blickar på Elvys fruktsallad.

Dessa vackra urnor och blommor, vilken fröjd för ögat. Det fans flera olika fina rabatter och det är svårt att välja ut korten.

Här ligger våra hundar och gottar sig i en fin miljö. Det var roligt att besöka Tjolöholms slott igen och det lär vi göra om fler gånger. Alldeles innan slottet kan man köpa blommor, örter och pepparrot . Synd att vi hade glömt ta med några pengar.

Röd

Tisdagstema:Röd Kom att tänka på mitt kokhus som behöver målas om, faluröd färgen är så gammal att huset ser lite rödbrunt ut. Detta lilla hus på gården kan bli riktigt mysigt men den är i kraftigt behov av renovering. Vi hoppas göra ordning det i snar framtid då våra pojkar börjar bli stora och börjar vilja flytta ut. Det är drömmen att ha dem kvar på gården (i alla fall min och gubbens) pojkarna vill ha lägenheter men det är lite svårt att få tag i det nu.

Ditt Boende

Hur bor du? [lägenhet, hus, studentkorridor etc] Vilken våning & vilken storlek? Med vem? [djur, människor etc.]

 

Jag bor på en gård mitt i Kållered på gott och ont. Nära till affärer och pendeln, men också nära till mycket folk som irriterar sig på mina hästar. Mölndals kommun bygger hus så knakar och det finns nästan inga vägar kvar att ta ut hästarna på. Det har blivit hård trafik på vägarna och den enda vägen ut har blivit Kulturslinga. Där har de satt upp en rekommendations skylt att det är olämpligt att rida, men folk tar den som förbudsskylt och man blir kallad för jä.. svin med jämna mellanrum av grannar. Bor här med gubbe två tonårspojkar, 3 katter och en hund. Det bor en ekorre vid hagen som brukar kila längs muren varje morgon och upp i våran gran. Den har jag sett i 8 år nu.

Hur många ggr i ditt liv har du flyttat? Av vilken anledning? Om ej, skulle du vilja flytta? Varför/varför inte?

Jag har flyttat 3 gånger. Hemifrån till min första etta, träffade gubben och skaffade hus. Sedan flyttade vi till gården. Skulle gärna flytta till ny gård på landet med bra ridvägar men pojkarna trivs bra här och vi har samlat så mycket bråte och jox med åren så jag vet inte om jag orka flytta igen. Vi har också varit lite för snälla med att låta kompisar ha sina prylar här och det verkar som de inte har några planer att hämta tillbaka dem. (hmm kompisar och kompisar, man börjar undra när skiten inte försvinner). Fast det är klart man kanske kan flytta en onsdag då vi har kärringträff, det blir nog jätte populärt.

Hur gammal var du när du flyttade hemifrån? / När tror du att du kommer att flytta hemifrån?

16 år var jag när jag flyttade hemifrån, trodde det skulle bli kanon men oj vad jag bedrog mig. Det kändes fruktansvärt ensamt och plötsligt hade man jätte mycket kompisar, som inte fattade att allt kostade pengar. De höll på att bokstavligen äta mig ur lägenheten. Summan av kardemumman är att man inte skall ha så bråttom att flytta hemifrån. Föräldrar kan vara jobbiga men det kan ensamheten och dåliga kompisar också vara.

Var du än bor, har du någon kontakt med grannarna? På vilket sätt? Varför/varför inte?

Grannar?!! Det hade jag trevliga sådana tills kommunen satte upp rekommendations skylten på kulturstigen sen, tja vet inte riktigt vad som hände men en del visade sig vara ena riktiga ufon med toleransnivå 0.

Vad har du av följande: [Badkar/dusch], [balkong/altan/uteplats/trädgård], [kök/kokvrå/annat], [antal toaletter?]

Jag har dusch men önskar mig ett nytt badrum, vi hade tänkt bygga ut men kommunen ansåg inte vi bodde i ett bostads område???. Vi har en jätteliten toalett med dusch, den enda i hela huset och ibland så blir det att gå ut när vi har övernattnings gäster. En toalett till på övervåningen hade varit kanon. Eftersom vi inte fick bygga ut har vi byggt en jätte stor uteplats i stället där ladan stod innan branden. Trädgård vet jag inte om man kan kalla det riktigt ännu, vi röjer och rensar så gott vi kan men allt bara växer igen.

Sisjön

På kvällen tog jag och Elvy med oss hundarna och åkte till Sisjön så de skulle få bada. Shakira har börjat löpa och ett renande kvällsdopp är ju aldrig helt fel. När vi var vid Säveån vågade Shakira bara doppa tassarna så jag var ganska nyfiken på hur detta skulle gå. Alfhild, Elvys Golden har nyligen gjort ett funktionstest som innebar att de skulle simma ut och hämta sin dummys och det klarade hon galant, de kollade även hurdan simteknik hon hade. Vi hoppades att Shakira skulle haka på när Alfhild hoppade i vattnet. Alfhild älskar att bada och är en duktig simmare.

Det är tur att Shakira inte är en Golden för hennes simteknik var inte den bästa. Hon gjorde mest enorma hopp och letade sedan upp olika stenar som hon kunde stå på. Fast på en sten slant Shakira och körde ner hela huvudet i vattnet, hon blev helt chockad och såg helt förstörd ut innan hon kom till sans igen och lekte vidare. Det tog inte lång tid förrän Shakira tyckte detta var jätteskoj och började slänga sig i vattnet, men simma det får allt vänta lite. Det var en härlig kvällstur och Shakira hade riktigt roligt, så det blir till att göra om det fler gånger och till sist lär hon sig nog att simma eller så förblir hon en sten letare.