... dina symboler här ...

Innertak

Vi har snickrat en bit innertak i Tores garage och flyttat upp grejer allt efter som golvet blev klart. Rosa gick upp på stegen men den gled bort och hon hann med nöd och näppe ta tag i balkarna och blev hängande där, tills Tore hann fram och satte upp stegen igen. Det såg riktigt illa ut och hon lär ha bra ont i armen i morgon, blåmärket täckte rätt över hela armen. Sedan började Elvy ta kort på Rosa och vice versa, det blev rena fyrverkeriet i garaget när de körde igång.

Själv satt jag och tänkte på att man kunde göra en myshörna och hänga upp draperier och det ena med det andra. Vi bollade den ena iden efter den andra och Tore började se lite stressad ut. Han langade upp massor av grejer så det skulle bli så lite plats som möjligt att mysa på. Till sist tyckte vi det var bäst att gå ner och få lite frisk luft, en del prylar vi flyttade upp var täckta av puts som vi borstade bort och vi började nysa ikapp.

Här sitter vi alla 3 och har det bra.

Rosa bjöd på färskpotatis och fisk med sallad som var väldigt gott. Det är alltid lika mysigt att äta tillsammans och prata av sig om ditt o datt. Innan vi gick började Rosa vattna i sitt växthus och vi smakade på morötterna och ärterna. Elvy erbjud sig att vattna men missade växthuset och sprutade ner Rosa rejält, undra om hon fick något extra i sitt kaffe?

Natur

Tisdagstema: Natur och svensk natur i all sin prakt är nog bland det finaste som finns. Jag älskar att rida ut i skogen, eller åka iväg på nya ställen. Det finns så otroligt mycket vandringsstigar och sjöar att se i vårt avlånga land. När vädret har varit så underbart är det jätte mysigt att ta sig en härlig kvällspromenad med hunden. På kvällen hämtade vi Elvy och åkte till Säveån. Ett favorit ställe som vi ofta åkte till när vi köpt vår första hund. Jag blev så glad i morse när jag såg att temat var natur och fick sådan lust att promenera vid ån igen. Det var nog över 15 år sedan sist.

Shakira var jätte duktig att gå på alla broar och trätrappor som fanns längst slingan. Men bada det har hon inte haft lust till ännu, det är bara tassarna som får bli blöta.

Min gryta

Jag läste i Lottas blogg om deras resa ner till Skåne, där de gick runt i gårds trädgårdarna. Hon hade tagit ett så vackert kort på en murad planterings bord. Den liknar väldigt mycket den gamla skorstenen med sin kran och gryta som jag har nere vid stallet. Jag tror de har kokat frukt där en gång i tiden. Vi hade tänk att bevara den och göra någon form av grill plats, men den har rasat så mycket i år att det är bättre att ta vara på det som går och då är ju ett murat planterings bord ett kanon alternativ. Vi har också massa grejer som ligger till ingen nytta så jag började släpa ut grytan igår och idag har jag planterat och satt i blommor.

Det hade varit kanon om jag kunde hitta på något med den gamla skorstenen och grytan, känns lite trist att det har blivit så dåligt.

Jag får sitta inne en liten stund för jag har lite svårt med värmen, tänkte passa på att surfa en stund och titta om jag hittar lite inspiration till min trädgård. Så här blev slutresultatet av att jag läste i Lottas blogg och började rota fram gamla ting.

Avkoppling på uteplatsen

Jösses vilken värme det var idag, samtidigt som det blev helt vindstilla plötsligt och såg ut att börja åska vilken sekund som helst. Pratade med Rosa i morse och hon hade världens huvudvärk. Jag hade lagt taket och gubben och äldsta sonen hängde upp våra stolar som vi köpt i Brasilien.

På vår kärringträff hade jag tänkt att vi skulle måla bräderna som vi skall ha till väggar, men jag hade gått och röjt hela dagen och kände mig super seg. Vädret verkade lite lurigt och det hade inte varit kul att måla massa bräder och det börjar regna. Tyckte det var bättre att bara koppla av och äta sallad. Jag tyckte det skulle bli kul att inviga våra stolar. Roger som bor i gäst huset sprang och röjde tegelpannor och klippte gräset. Han tyckte också att vi gott kunde koppla av och titta på när andra for runt och jobbade.

Fast det är klart, han frågade allt om han kunde få vara med på kärringträffarna. Han behövde ha städat !!

Här sitter vi och njuter och tittar på när gubbarna röjer.

På kvällen gick vi runt och letade träd till Linda, Rosas kompis på jobbet. Jag tyckte Rosa kunde ta ett äppleträd och framförallt asp som vi har gott av och verkar växa överallt. När vi skulle gräva upp äppleträdet så var de så maskangripet att jag fick en chock. Så i år lär jag inte få någon frukt.

Åkrabergs trädgård

I dag åkte vi till Åkrabergs trädgård, det var dammdag med dammspecialisten Per Schyllander från Aqua Interiör. Vi funderar på att bygga en liten damm på platån och är lite osäkra på vad man behöver och hur man löser det med ett vattenfall. Jag tror det blir lättare att få inspiration när uteplatsen är klar.

Där den blå vattenkannan står funderar vi på en damm. De färdiggjutna dammarna är fina men lite dyra för oss just nu, så vi får försöka lösa något med dammduk. De hade byggt upp en damm som såg ut att ha varit en gammal sandlåda och det är ju ett alternativ. Sen har vi en jätte stor gjutjärnsgryta på vår tomt som inte funkar att ha blommor i, vattnet rinner inte av och det blir rena lervällingen i den. Det är bara brännässlorna som trivs i den och det har vi fullt av så det vill vi inte ha mera av. Men man kan sätta en sådan här ful gubbe i den med dimma, det hade ju varit lite tufft.

 Det fanns mycket fina blommor och växter att titta på och vi passade på att köpa blommor till en jättekruka som vi har på framsidan av huset. Vi gick också in i Minibyn Nasareth och tittade på de fantastiska byggnaderna. Vilket jobb de har lagt ner på byn.

 När vi åkte hem tog vi gamla Kungsbacka vägen, det är lite roligare att titta på hus och gårdar än att åka på motorvägen. Ibland har någon loppis längs vägen och det är ju alltid kul att titta på. Det blev ingen loppis denna gång med den här fina bron kunde jag inte låta bli att ta kort på. Detta är Löftabro mellan Väröbacka och Frillesås.