... dina symboler här ...

Vilse i Tigerdalen

Idag delade vi oss på kärringträffen och samlades hos mig senare på kvällen. Rosa skulle på student fest och tog kort på vägen dit. Hon hade haft det trevligt och ätit gott.

Rosa skriver mera i sin blogg. Mums det ser jätte gott ut.

Elvy hade kommit på den briljanta iden med att vi skulle till Tigerdalen och ta kort på varsin sida av en bäck som rinner där. Hon tyckte det skulle bli spännande att se vad vi valde att ta kort på. Jag tyckte det var en kanon idé men var lite orolig med tanke på att jag är specialist på att vela bort mig.

Denna solblekta återvinnings skylt tycker jag är jätte fin och det kändes härligt att gå jämte bäcken.

Elvy sa att vi skulle se varandra hela tiden så det fans inte en chans att jag skulle kunna försvinna. Trodde hon ja! Jag gick längst bäcken och fotograferade och ibland svängde min stig åt ett annat håll men gick sedan ned mot bäcken igen, så jag började koppla av och fotograferade för fullt.

 Till sist kom jag fram till en massa tallar som hade vält och började gå runt träden för att komma ut på stigen igen, det jag inte visste var att Elvy stig skulle ha mött min bland träden. Så jag fortsatte på min stig och Elvy stannade bland träden, hon hade bott i Bifrost i många år så hon visste vart hon var och att det var tänkt att vi skulle mötas där. Jag gick en bra bit innan jag tyckte det var bäst att vända så jag inte hamnade i Botaniska trädgården i Göteborg. Det här är så typiskt mig. Skönt att jag tog Shakira med mig och att hon är bra på att bakåtspåra, så jag förstod på hunden att vart Elvy måste ha tagit kort och vilka broar hon gått över.

Det var en härlig promenad på ett par timmar och jag fick många kort, jag funderar på att införskaffa mig kompas och lära mig hitta lite bättre. Jag är lika velig i staden och går alltid ut från en affär och går åt det hållet jag kom ifrån. Men till sist kom Elvy gående och ruskade på huvudet.

Här kommer de sista bilderna, trodde inte jag skulle få med ekorren men fick med den på 1 kort av 4.

Vi hade riktigt rolig idag även om jag kände mig något ensam bitvis i skogen. Det här är en grej jag kan tänka mig att göra om men helst i en skog jag känner till och inte för långt ifrån civilisationen.

Tisdagstema

Såg på Bild & Foto´s hemsida att det var Tisdagstema:illusion, blev så himla nyfiken och började gå igenom folks bidrag. Vilka härliga bilder där var och vilken kul grej. Kom att tänka på när vi var på utflykt i Brasilien och hade med oss en guide som tipsade oss om detta roliga sätt att skapa en illusion.

En söt gäst

När vi var ute och jobbade på uteplatsen ser vi två bollar komma farande, den ena for upp i trädet som en raket och Shakira rusade dit för att kolla vad det var för något. En härlig kräm färgad, förmodligen Norsk skogskatt satt uppe i vårt träd. Fimpen brukar inte jaga andra katter så vi blev lite förvånade. Han kanske var på dåligt humör idag?

Han såg lite förskrämd ut uppe i trädet men kom ganska snabbt ner. Fimpen sprang och jagade runt Shakira istället, så den lilla gästen kunde springa hem till sig igen. En otroligt vacker katt. Nackdelen med att bo på gård mitt i ett bostadsområde är att folk har en tendens att slänga upp sina katter här när det har tröttnat på dem. Vi har haft en stor röd katt boende på loftet ett tag men han har försvunnit nu, synd att den var så skygg så man inte fick tag på den och kunde placera ut den. Men den här gästen var en välmående en med halsband och inte speciellt rädd av sig.

Objudna gäster på min slinga!

Gick med Shakira och gottade mig på slingan. Vi har ganska mycket rådjur så jag passar på att kolla stängslet och att inga stolpar är lösa o.s.v. Jag har extremt mycket mördar sniglar och jag gick och funderade på hur jag skulle bli av med dem, när Shakira stannade vid en brun hög vid träddungen. Jag höll på att smälla av, det var någon som hade blivit nödig och hoppat in i träddungen för att göra sina behov. Fy fabian rätt på min slinga!

Jag har förståelse att folk blir nödiga men måste de svina ner så för.. , de kan väl åtminstone försöka gräva ner eller lägga något på servetterna de använder. Det är inte sådant man vill se fladdra runt i hagen precis. Den enda som tyckte detta var ett spännande inslag på slingan det var Shakira som undersökte det noggrant innan jag fick kört iväg henne. Promenaden miste sin tjusning direkt tyckte det räckte med alla bruna sniglar, vill definitiv slippa andra bruna grejer.  🙁

Katten Fimpen gjorde oss sällskap sista biten och det är lika roligt varje gång att se hur han och Shakira jagar varandra runt på murarna. Passade på att ta upp mina hästar från lille hagen och blev glatt överraskad när båda hästarna kom emot mig i full galopp. När jag tar bort tråden brukar de snällt stå och vänta, även om jag behöver gå runt dem och det är fritt att gå iväg. Jag skulle precis sätta på grimskaft på Beethoven när han knödde sig förbi och gick upp till stallet.

Bellman är den som brukar gå först så både han och jag blev lika ställda när Beethoven lufsade iväg. Nu gick Beethoven visserligen direkt upp till stallet, men han får absolut inte knö sig förbi mig på det sättet. Jag får väl vara lite mer påpasslig i morgon, jag får skylla på att min hjärna hade lite svårt att släppa det bruna jag fann på slingan..

Fasad målning

Jaha då var det onsdag igen och målning av fasad var på menyn denna gång. Jag stod och funderade om vi inte hade tagit oss vatten över huvudet. Jag har blivit lite höjdrädd på stegar, tak går ganska bra men stegar det gillar jag definitivt inte. Jag höll mig på den nedre delen medan Rosa och Elvy skötte klängandet högre upp.

Som tur var fick vi kepsar men det hjälpte inte riktigt när Rosa stod och rollade över mig, jösses vad prickig jag blev i ansiktet. Jag flyttade mig snabbt närmare Elvy men hon var inte så mycket bättre hon med sitt skvättande. Det tog lite tid innan vi fick bra flyt på målandet men sen gick det jätte bra och vi gladde oss hur fint det blev. Vi provade med roller först men det var ingen hit! Putsen lossade och rollern vägde bly, så det fick bli penslar.

Fast lite mossiga blev vi allt av färgen, Elvy sträckte sig förbi mig och jag henne så vi stod och målade i kors. Vi tog en paus och Rosa bjöd på flintastek och klyftpotatis. Jättegott och välbehövligt för man blir rejält hungrig när man håller på.

Vi var rejält ner kladdade av målarfärg så det blev till att stå och äta. Flinta steken var jätte god, det var länge sedan jag åt sådan.

Här är bilder på prickiga Rosa och Elvy.

När vi tog oss en paus igen passade jag på att fota Rosas blommor och katterna, de var så söta där de for omkring i trädgården och det är inte ofta man hinner ta ett kort på dem tillsammans.

Rosa kommer att lägga ut fler blombilder i sin blogg, hon vet vad blommorna heter. Till sist blev fasaden klar och det blev ett jättelyft.

Det lyste så fint när jag körde förbi efter att jag kört hem Elvy.