... dina symboler här ...

Närbilder

Nu har syrran och hennes barn åkt hem och det känns tom och trist. De var här och firade mammas/mormors 85 års dag. Vi skall åka upp till Norge om någon månad på bröllop. Då gifter syrrans dotter Anne-Lise och Björn sig, det skall bli jätte roligt. Björn hjälpte mig med kameran, jag hade läst att man skulle kunna ta riktigt nära blom bilder. Jag har provat flera gånger men de har bara blivit suddiga. Det var slutartiden jag hade bommat på och att jag skulle ha kameran inställd på manuell. Nu har jag tagit massa närbilder på olika blommor och har märkt att jag måste ställa in slutartiden vid varje ny blomma.

Besök från Norge

Det är en sådan där trist regnig dag, ljuspunkten är att lille hagen blev klar i går och att min stora syster kommer. Släppte ut hästarna i morse och städade upp i stallet. Kalkade golvet och fyllde i hö rännan så det skulle vara helt klart tills jag tog in dem. Det är så himla gott när allt är klart och man behöver bara stänga och gå ner och gotta sig igen.

Fast idag kommer min stora syster och hennes son. Hennes dotter kommer lite senare med sin respektive. De är allergiska mot katt och jag har 3 stycken. Jag har städat runt som en galning men det blir aldrig hår fritt här, men de slipper förhoppningsfullt gå runt med naturella filter tofflor som växer för varje steg de tar.

Har även tvättat det mesta och mitt tvättmedel tog slut så jag dundrade ner till Rosa. Hon hade slocknat i soffan och höll på få hjärtsnurp när jag stod där och tjatade om tvättmedel Fick en kopp kaffe och snodde mig hem igen, hästarna stod och såg lite frusna ut så de fick gå upp till stallet igen. Bellman är den som alltid gnäggar förtjust när han ser att allt är klart och bara till att börja hugga in.

Satte på tvättmaskinen och skurade golven, kände mig riktigt nöjd med städningen, men helt rent det blir det aldrig med alla djuren som far runt. Så nu sitter jag här och surfar till jag skall hämta syrran och kompani.

Bete i lillehagen

Då var det kärringträff igen och jag behövde akut hjälp med att sätta upp stolpar och dra el till lille hagen. Hästarna har gått bra länge i den stora hagen och behöver miljö ombyte. Skall erkänna att idag var jag lite grinig och riktig sur kärring aktig och stressade på rejält. Vilket var otroligt idiotiskt, jag vet ju med mig att vi är ruggigt metodiska och jobbar på som tusan om vi vill ha något färdigt snabbt. Det gick som en dans vi blev klara betydligt fortare än vad vi trodde.

 Hmm hur står denna stolpe egentligen? Bäst att hålla koll på dem.

Elvy och jag gjorde hål för stolparna, Rosa mätte och bar ned stolparna till oss. Även om det var en gummi slägga så var den supertung, Elvy som är längst fick slå i så långt hon kunde sen fick min gubbe gå och efter slå så de satt fast ordentligt. Elvy borrade hål, Rosa skruvade i isolatorerna och jag drog el tråden.

Vi hann med att sitta och gotta oss en stund i solen innan vi jobbade vidare.

Äntligen hästarnas hage var klar, det hinner inte växa till sig i den stora hagen om hästarna går där dygnet runt. Denna hage ligger ner mot bostads området och det är mycket folk, cyklar och mopeder som susar förbi och hästarna blir tåliga för olika ljud. Det är många barn som går förbi och klappar så hästarna trivs väldigt bra här och gräset blir alltid mycket kraftigare här i och med att hagen är i vila på vintern. Den stora hagen rör de sig året runt i för jag kör med lösdrift.

Ett stort Tack till er alla för den fina hjälpen.

Röda Korset i Kungsbacka

Elvy och jag åkte till Röda Korset i Kungsbacka. Jag skulle leta efter en blus till min mamma och behövde själv lite nya kläder.

Som vanligt så blev det att man tittade på prylarna först. Elvy hittade en jätte stor gjutjärns gryta som jag kan använda på min vedspis. De brukar vara lite svåra att få tag på i gott skick eller också så kostar de jätte mycket. Denna kostade bara 20 kr. Ved spisen brukar gå för högtryck på vintrarna och har man ändå fått upp värmen kan man lika gärna passa på att laga maten. Så jag är i ganska stort behov av grytor och stekpannor som klarar den höga värmen.

Maten smakar mycket godare på vedspisen. Jag har alltid varit lite mesig när jag skall tända den, tills jag såg på tv:n en gammal bondmora som fullständigt proppade vedspisen full med björkris och ved. Hon tog bort ringarna där uppe och tände från båda hållen. Det tog sig direkt, så nu gör jag lika dant och det går fort att få igång den

Denna ostkupa tyckte jag bara var för söt, det var bara en liten figur som hade tappat stjärten annars var den hel. Riktigt udda och ett jätte fint hantverk från Klippan i Stockholm. Kostade också bara 20 kr.

Kom att tänka på våra kärringträffar och tyckte att det kunde vara bra att ha lite skålar till maten. Skulle så gärna vilja laga lite Thaimat någon gång och då kan de kanske vara bra att ha. Vi äter mycket mat som man kan blanda och mixa själv, så dessa blir nog bra.

Gardiner hittade jag också som passade i min gäst alla data rum. Har två fönster där i varsin ända så det var smidigt att hitta en så lång kappa att jag bara behövde dela den. Vi brukar ha en tendens att hitta kläder till varandra och så även idag. Elvy hittade en liten blus och en klänning till mig och jag en tröja till henne.

På vägen hem såg vi en skylt med loppis, så vi svängde in där och där fann jag denna vas. Har alltid tyckt om dessa och denna skulle de bara ha 20 kr för. Den hade gått söder en gång i tiden och var limmad. Funderar på om jag skulle be Elvy göra blomsterarrangemang som jag kan ha i för det är väl risk att den läcker och Elvy är otroligt duktig på detta.

Hov-Hanna

I dag har Hanna varit uppe och verkat mina hästar, och gjort en kontroll på vad jag har gjort rätt och vad jag har bommat på. Bellman har alltid haft rätt bra hovar och ibland har det känns som att raspa i betong. När de har varit som hårdast har jag verkat honom efter att det har regnat och han har klafsat så mycket som möjligt i vatten pölar. Hanna var mycket nöjd med hans hovar och jag hade gjort det mesta rätt, jag hade missat lite på vänster fram som skall verkas ned mer på insidan av hoven. Beethoven har alltid haft riktigt knepiga
pannkakor till hovar och de är näst intill helt cirkelformade och flyter ut på sidorna. Han hade jag mes raspat och Hanna fick slita bra innan hon var någorlunda nöjd. Jag hade raspat helt platt under och missat helt att göra en liten båge så han hade fått blåmärken på sidorna. Har missat detta på båda hästarna men Bellman har rättat till sitt själv. Så det blir till att ta lite extra på Beethoven och inte mesa så mycket.

Det tog mig ett halvår för att bestämma mig om jag skulle gå över till barfota eller fortsätta med skor. Det som fick mig att fundera över att ta av skorna var att jag tyckte hästarna kändes stumma att rida. De var båda barfota när jag köpte dem, men hade inte sett en verkare på ett par år. Beethoven skall vi inte gå in på hur han såg ut om fötterna och mycket riktigt min hovslagare fick en chock när han såg hovarna och formen på dem. Men det tog ett tag sen slet framförallt Beethoven av sig skorna en efter en och väggarna slets av, så när 3 skor åkte av på mindre än en månad så sa jag och plånboken att det fick vara bra. Ett beslut som jag aldrig har ångrat. De blir bara bättre och friskare i sina hovar allt efter tiden går.