... dina symboler här ...

Mat ( 96 av 365 )

Mat ( 96 av 365 )

Höll på att glömma ett tema idag, sitter och fixar till en burk till syrran som jag skall fylla med kardemumma kärnor. Hon önskade sig det när hon fyllde år. Tror det går åt en del när hon lagar römme. Det blev att jag valde mat som tema, men det var nog mera magen som pratade än hjärnan. Den söta kocken är bakad av bröd.

Till syrran

Det är så trist när det regnar i ett. Jag har inget regnskydd i den lilla hagen och den stora är så upptrampad vid ingången att jag inte vill ha dem gåendes där. Hästarna är vana vid att de inte får gå ut bara för att jag har öppet dörren så när gubben hjälpte mig i morse med att begränsa så att de kunde gå ut en annan väg utan att riva ner sadlarna så stod Beethoven vid sidan av dörringången där det är ett räcke. Hade han flyttat sig ett steg hade han ju inte behövt sträcka sig utan stått mitt i utgången.

De stod nog och funderade en bra stund innan de gick ut idag. Men jag hade inte tid att vänta medan de käkade upp höt. Bellman vill gärna ligga och vila en stund mitt på dagen så det känns gott att veta att de kan gå in i stallet där det är torrt.

Våt ( 95 av 365 )

Våt ( 95 av 365 )

När jag kom hem så vräkte regnet. Shit! Inget mys vid planteringsskyddet och kryddspiralen. Gubben hade rusat ner och slängt på hästarna täcken men det hade regnat rätt igenom, det märktes att de blev glada att få komma in och mumsa en stund. Shakira som inte bruka bry sig om vädret hade ingen lust att vara ute så antingen skall hon löpa eller börja bli lite dålig. Skall strax bädda ner mig själv i soffan. De kör dygnet runt på fabriken nu och det tar på krafterna att hålla rent.

Micael hittade mina föräldrars gamla kornisch som de hade i vardagsrummet och ville absolut ha den till sovrumsfönstret. Mitten raden vill han måla röd som tapeterna eller i den färgen som tapeterna kommer att vara i ( Han ändrar sig nästan varje gång han ser nya tapeter). Jag tycker kornischen är bra sprucken och det fattas lite bitar här och där men Micael ville ha den ändå. Få se om han vill att jag skall laga med gips, den går ju att renovera upp.

Dubbletter ( 94 av 365 )

Dubbletter ( 94 av 365 )

Jösses! Jag trodde verkligen dimman skulle  hålla i sig hela dagen, den var så tjock att man knappt såg ut. Lagom tills jag skulle åka hem så lättade de upp och solen tittade fram. Rusade ut med en kopp kaffe och började göra i ordning min planteringsskydd. Älskar att sitta där och bara mysa. De här fjärilarna dök upp och tänkte dubbla sig.

Även den lille ekorren dök upp och kom farandes på muren. Shakira blev överlycklig och rusade dit och följde honom en bit. Sedan har vi ett gäng skator som bygger bon, de vill jag gärna bli av med. De för ett himla väsen så fort man rör sig. Jag försökte fotografera ringduvorna som satt och uppvaktade varandra, men de blev skrämda av skatornas varningsrop.

vid dammen

Äntligen har jag börjat med kryddspiralen. Chokladmints myntan har spridigt sig något hiskeligt och raserat stenarna. Har delat upp dem och satt de i krukor.  Skall tömma kryddspiralen helt och bygga upp den bättre och sätta kryddor som inte skickar  revor. Älskar lukten av kryddorna och myntan luktar väldigt starkt.

Två ( 93 av 365 )

Två ( 93 av 365 )

Jag ställde in hästarna utan täcke igår, de har hållit vikten kanon bra. Bellman matvraket ligger väl lite åt tjocksmock hållet till men det är väl kanske bara plus med tanke på att det alltid är han som fryser när våren slår till. Det är grått och bara regnar så jag var ute och  torkade av hästarna och satte på täckena igen. Satte ut min två miniväxthus och planterade två Petunior.

Petunia

Jag är jättenöjd med sticklingarna jag köpte, det är bara en som dog så det kommer jag att köpa fler gånger. Det jag sådde inne börjar komma så smått och jag längtar tills jag kan flytta ut det till växthusen.

Dimma ( 92 av 365 )

Dimma ( 92 av 365 )

Hmm? Det skulle ju bli varmt och fint väder! Tycker inte det är så fint. Den stora hagen ser bedrövlig ut så hästarna får vara hos Tobias ett tag. Bellman hade lagt sig att vila  på tomten och Shakira rusade in. Hon tycker om att vara bland hästarna och när hon glömmer av sig är hon ju inte rädd för dem, men allt skall ske på hennes vilkor och Bellman är väldig likt Shakira i sättet.

Bellman
Bellman

Ops! Blev lite stor, hälsar nog på honom en annan dag. Längtar tills markerna skall torka upp så jag kommer ut bättre med hästarna, det låg så länge blank is i skogen. Men tog en tur idag och mötte en som var snabb på att tjafsa om att man inte fick rida utan förstör. Jag vet att marken är känslig, men det är min enda väg ut ur området. Blir så trött på tjafset.

Bellman

Glad att jag hade bett idag för ett gäng rådjur kom farandes och Bellman blev inte glad. Lyckades hålla still honom och då kom rådjuren rusandes mot oss!! Trodde Bellman skulle krypa ur skinnet. Nu gick det jättebra och vi red vidare, märktes klart och tydligt att han hade helt annat sätt nu efter att han inte vann när jag var ute med rid grimman. I dag hade han helt annan pondus och vi fick en rejäl tur. Synd bara att det finns en väg ur området.