... dina symboler här ...

Kastrering

Vi skall snart åka och hämta Pepper hos veterinären. Tyckte det var dags att kastrera honom nu och passade även på att chippa honom. Han vill fortfarande inte gå utanför gården utan håller sig stenhårt i krokarna men han är 11 månader nu och hade garanterat ränt iväg nu till våren. Fimpen var väldigt stor men vete tusan om inte Pepper är större. Han vägde 5 kilo och veterinären tyckte han var väldigt lång. Han såg fin ut i öron och munnen men hade bandmask, så det blir till att maska av hela gänget här. Stackaren han kommer väl att vara alldeles groggy och hungrig. Han har ju inte fått mat på hela dagen.

Kallt, kallt, kallt

Edgar

Det var så himla vackert väder går, men så kallt. Shakira får så ont i tassarna av den hårda snöskorpan. Så det blir att promenera på ordentligt upptrampade stigar eller vägen. Det är när hon busar runt och går igenom skorpan som hon får ont. Hon har börjat att ta mindre steg där det är orörd skorpa så hon inte trampar igenom. Dammen rinner på riktigt bra sen jag och Micael fyllde på.

Pepper

Men nu har jag inget varmvatten i köket. Trodde det var beredaren som gått sönder och Ringde Rosas gubbe tidigt på morgonen, tänkte inte riktigt på vad klockan var. Började söka lite information på nätet och där var det en som hade samma problem. Han fick frågan om han hade kollat alla kranarna! Verkar bara vara köket som inte fungerar hos mig. Tur! Behöver duscha. Bilderna på Edgar och Pepper är från igår när vi höll på med dammen.

pepper

Djuren brukar vara snabba med att komma och vill vara med. Nu gjorde vi dessutom ett mysko hål som det lät konstigt ifrån! Idag är det både kallt inne och ute, så jag funderar på att bara ta en rejäl softa dag och elda som en lite blå. Kanske plocka undan lite i övervåningen.

Eldar för fullt

Vädret har varit bedrövligt i dag och inte ens Shakira tyckte det var så kul ute, den enda som var svår att få in är Peppe. Han har börjat att vilja göra sina behov ute och vill gärna göra det i samband när jag fodrar, men han är så svår att få in. Nu har han även hittat loftet och härjar runt där. Blev lite fundersam när jag såg att getingboet var demolerat och misstänkte att det var Peppe. Har bara ett stort getingbo kvar som sitter ganska högt upp, tänkte ta bort det nu i vinter.

Har bara kopplat av idag och eldat i spisen. Blev så himla glad när jag såg att vi hade hyfsat med ved, det lär inte räcka i vinter men ett bra tag framöver. Nu när jag äntligen fick in Pepper så vägrade han att släppa sorken han fångat och höll på med den i köket innan jag fick släng ut den. Men nu är det varmt och gott och jag skall gotta ner mig i soffan igen.

Snacka om att ha det gott.

Edgar gottar sig.

I bland när man tittar upp mot uteplatsen ser man våra hängstolar gunga. Framförallt den som är längst in i hörnet och har tjockast filt. Jag har sett Edgar komma därifrån flera gånger men aldrig lyckats ta någon bild. Men idag när jag höll på med dammen och hade kameran ute såg jag hur stolen började gunga och snabbade mig fram. Göta Petter vilken gottegris. Undra på att han nästan aldrig sover inne.

Skall bli förråd

Nu har vi äntligen tömt inne hos Babe. Tog bort även det vi haft som box vägg när vi hade ponnyn och åsnan. Vi gjorde en totalblåsning och jag skall soppa rent väggarna ännu noggrannare i morgon. När vi bytte köket inne hos Tobias sparade vi det för att kunna göra en förråds del. Vi hade tänkt i andra ändan av stall delen men nu blir detta rummet perfekt.

Det mesta av prylarna var från skrotsamlarn som hade grejer i loftet. Vi har fortfarande en hel del kvar att tömma men nu börjar det bli riktigt bra. Som det verkar nu vill Micael ha väldigt städat runt sig och har hjälpt till väldigt mycket med att tömma. Tobias har kommit in i jobba och spelar fas, så han är inte intresserad av byggnader runt om kring. Han vill väldigt gärna ha en damm och en kryddspiral,  men han måste påbörja och planera var han vill ha den. Jag hjälper gärna till men jag gör den inte för honom. Så det rann lite ut i sanden.

Men det kommer kanske nästa sommar att han tar tag i trädgården. Skall bli lite skönt om sönerna tar tag i gården lite mera så den slipper bli så trögjobbad.