... dina symboler här ...

Pixbo Dammar

När jag kom hem från jobbet idag så tog jag och gubben en härlig promenad med Shakira vid Pixbo dammar. Det var flera år sedan vi promenerade där och det kändes lite kul när vi kände igen vissa bitar av vägen som vi hade gått förut. Det var lite kallt men en sådan härlig dag att promenera på, nu när solen äntligen tittade fram. Tog med gubbens kamera och tog för givet att minneskortet var i, men icke sa Nicke utan jag hann väl bara ta 10 kort innan kamerans minne var fullt. Typiskt mig att ha för bråttom och inte kolla ordentligt innan vi gav oss iväg. Jag har länge funderat på att ta ut en av hästarna och rida runt på de fina ridvägarna här, men jag har varit lite osäker på var jag startar på rid slingan. Jag har inte hittat någon start punkt utan rätt som det är så finns det en rid skylt på vägen.

Vi stannade till vid Råda Hill innan vi åkte hem och tittade hur ridvägen såg ut där. Men det började mörkna så det får bli en annan dag vi tar den vägen. Jag kör förbi den ridvägen ibland efterjobbet och har funderat på hur lång den är, men enligt kartorna så går vägen in i Delsjön och runt där så det är nog bäst att promenera först innan jag tar ut hästen dit.

Änggårdsbergen

Jag tog en sväng till Änggårds bergen och blev så himla paff över att vägen till Botaniska är så breddad och fin. Visserligen är det nog över 20 år sedan jag var där uppe och promenerade. Rikligt skyltat vilken är bra för mig som har en tendens att vela bort mig. Mitt största önskemål just nu är en häst lastbil så jag kan ta ut hästarna på bättre ridvägar. I Kållered bygger kommunen hus i mängder och det finns snart ingenstans att ta ut hästarna på.

Den enda lilla slinga jag har innan jag kommer ut i skogen blir hundägarna som tokiga om man rider på, trots att det är enda vägen för att ta sig ut i skogen på. Det hade varit kanon att ta ut hästarna hit någon dag och förhoppningsfullt kunna rida i lugn och ro utan att bli kallad diverse ord som man blir här. Mölndal har ju fina ridvägar, problemet är bara att jag skall kunna ta mig dit.

 ( Naturreservatet Änggårdsbergen och Botaniska trädgården är ett stort grönstråk. Änggårdsbergen är, som namnet antyder, ett bergigt område med omväxlande natur, sällsynta insekter och ett rikt fågelliv. Här finns flera fornlämningar från i huvudsak bronsåldern. I området finns flertalet dammar där man på våren kan hitta vattensalamandrar. För den som är intresserad av att promenera, springa, cykla mountainbike eller rida finns många stigar med varierande längd och höjdskillnad. )

Höjdskillnader var det verkligen och utsikten var vidunderlig på vissa ställen. På en sten satt en man med sin schäfer hund och det såg ut som han tittade rätt ut, men när jag kom närmare så tittade han ner mot Botaniska och hade el kablarna nedanför. Jag hade ingen aning om att höjdskillnaden var så enorm att det såg ut som raviner när man tittade ner. En rejäl matsäck och härlig sommarvärme så kan man nog gå här uppe i flera timmar.

 Nu har det ju regnat i flera dagar så på vissa ställen var stigen som en bäck. Jag passade på att ta en massa bilder på forsande vatten och här är en bild med Lomo effekt.

Sandsjöbackaleden

Jag har inte rökt sedan söndag kväll, ja jag fuskade och tog ett bloss av Elvy på kärring onsdagen. Men frånsett det blosset så har det funkat hyfsat (är konstant röksugen och tycker allt är skit just nu). Satt och pratade med Elvy i en timme i telefonen och jag höll på att gå av på mitten, jag brukar röka när jag pratar i telefonen och nu hade vi pratat så pass länge att jag hörde Elvy tända sig en cigg ett par gånger. Jag kände mig så extremt röksugen att jag tänkte bara på att ta en riktig långpromenad med Shakira och förhoppningsvis gå av röksuget.

Åkte till Sandsjöbacka leden som man kan gå på bakom Ikea och träffade en trevlig hundägare som var ute med sin lilla valp. Med tanke på att jag alltid går vilse så frågade jag honom om det var någon risk för detta eller om en röd markering plötsligt blir lite solblekt så det till sist visar sig att man egentligen följt en brandgul markering och befinner sig plötsligt i Häckle fjäll. Han bedyrade att det var jättefina markeringar så vill jag promenera ett par timmar var det bara att börja gå.

Och vist hade han rätt det kom stolpar med jämna mellanrum med en färg fläck. Lite skeptisk som jag är tog jag en Gul prick, så jag inte riskerade att följa någon solblekt färgvariant. Naturen var härlig att titta på även om det regnade bitvis ganska rejält.

Jag älskar att gå nya vägar och hit kommer jag att gå flera gånger, följer man de andra vägarna kan man komma till Kungsbacka och jag hoppades att jag inte var på väg att vela mig dit. Hundägaren jag mötte pratade om att han gått spår runt och det var den markeringen jag hade följ hela tiden. Men så kom jag till en fläck som jag upplevde att det bara stod skyltar åt alla håll och kanter. Här är en bild på 2 skyltar den 3 fick inte plats. Kände hur matt jag blev, jag hade glömt att fråga om vägen gick runt eller om man var tvungen att gå tillbaka.

Nu blev vägen Gul/Röd och Gul/Grön. Nä jag gick tillbaka vågade inte chansa på att det inte skulle hinna bli kolsvart ute. När jag äntligen nästan var framme vid bilen så såg jag en förgrenings väg som var Gul/Röd och det var garanterat den som hundägaren hade gått runt, så hade jag haft lite is i magen så hade jag inte behövt gå tillbaka hela vägen. Men jag och Shakira fick oss en härlig långpromenad och vi han precis till bilen innan det mörknade.

Öron problem

Fick åka in med Shakira till veterinären idag. Förra gången var hon så himla rädd att hon tömde analsäckarna när jag lyfte upp henne på bordet. Jag har lyft upp henne på bordet 2 gånger hemma och då kissade hon. Tycker det är hemskt att hon skall bli så rädd. Hur gärna jag än vill att hon skall vara kärnfrisk livet ut, så lär jag behöva åka till veterinären då och då. Så idag var det dags, hon har problem med ett öra och idag såg det bedrövligt ut och vi blev lite oroliga över att det gick så fort.

Jag trodde det kunde vara skabb av något slag för örat är sönderrivet och kallt bit vis. Jag blev så paff Shakira var jätte duktig, kunde väga henne och inga problem med att ta upp henne på bordet. Visserligen var hon rädd men inte överdrivet rädd. Shakira vänjer sig väldigt fort vid olika saker som hon varit rädd för. Oftast behöver hon bara se eller råka ut för samma grej ett par gånger så löser hon det.

Jag har ju bara lyft upp henne 2 gånger på bordet! Jag skall fortsätta lyfta upp henne med jämna mellanrum, men idag var hon verkligen kanon duktig. Veterinären trodde det var kraftig öron inflammation och att hon rivet sig så illa. Vi har inte sett henne klia sig så våldsamt på örat så förmodligen så gör hon det på natten. Tratt, antibiotika och öronsalva skall förhoppningsvis rätta till örat.

Delsjön

Gick till Delsjön idag igen, tänkte jag skulle hitta den trä gången som jag hade sett en bild på när jag surfade runt och tittade på sidor om Delsjön. Började gå först åt vänster men hamnade vid golfbanan, så jag gick tillbaka och läste noga på skylten att man kunde gå en liten slinga runt sjön. Tänkte att den blir nog lagom så jag inte står mitt i skogen när det mörknar. Det går ju på 2 röda nu så är det becksvart. När jag hade gått en bit så kom den stora trä gången, oj det går inte att beskriva hur mäktig den ser ut. Tycker inte korten gör den rättvis heller. Shakira tycker det är jätte roligt att springa när hon ser en lång raksträcka så jag vet inte riktigt hur många gånger hon passerade mig fram och tillbaka men roligt hade hon.

Det är sådan vacker miljö och flera sittställen med olika naturmiljöer. Ibland hamnade jag mitt i urskogen för att sedan hamna i en stor björk alle. Jag tyckte det fanns gott om skyltar men till sist stod det bara stora slingan. Vi tog en liten paus vid sjökanten och Shakira funderade på om hon skulle hämta flaskan i vattnet men hon vågade inte bada idag. Hon badar när Elvys hund är med men vågar inte själv.

Fortsatte att gå men började fundera på om jag verkligen skulle hinna runt innan det mörknade, och var det här verkligen lilla slingan? Jag kom ju från andra sidan sjön . Började känna mig lite stressad, jag har ju en tendens att vela bort mig.

Till sist började det mörkna rejält och jag började jogga. När jag startade promenaden tyckte jag att jag hade lite för lite kläder på mig, men efter en stunds joggande så kände jag mig svettig och eländig. Passerade flera som var ute och flanerade och drog till och med om en joggare. Han såg helt chockad ut när jag kom farande i min tjocka jacka, mössa på sned och stressad till max.

Började äntligen känna igen mig. Den långa bron över vattnet och snart skulle jag komma till där det delade sig åt flera håll. Såg på skylten där att jag skulle ta Bohusleden för att komma till bilen. Så jag har förmodligen gått på den innan jag hamnade på Delsjö slingan. Detta tog 3 timmar och då sprang jag en bra bit. Jag promenerar väldigt fort även om jag stannade för att ta kort så har jag svårt att tänka mig att jag behöver 3 timmar för att gå och delvis springa 7,5 kilometer?