... dina symboler här ...

Trinde Mosse

Jag tog en ganska tidig promenad med Shakira. Jag fick sådan lust att följa skylten mot Södermalm vid Änggårdsbergen idag. Det små regnade och jag tänkte att jag nog blir ensam i skogarna, men när jag närmade mig Trinde Mosse så var det fullt med folk ute trots vädret. Det var härligt att gå i regnet men det var lite kvavt i luften. Jag rundade mossen idag och gick ner mot Eklanda så jag skulle slippa att gå samma väg tillbaka. När jag kom hem passade jag på att kolla så inga mördar sniglar hade krupit fram i regnet. En hittade jag och mosade, mina nya växter är så pass klena att det räcker med tre, fyra sniglar så är de uppätna. Det är roligt att få växterna via postorder men kvalitén är lite svår att kolla så hädanefter så köper jag växterna i affären. Nu skall jag bara ta det lugnt blev lite stressad på promenaden idag.

Gamla Nordsjön

Vi åkte till Mölnlycke garden center och tittade om de hade fått in silver marton. De hade de inte så ända sättet att få tag på dem verkar vara att beställa plantor från nätet. Fröer har jag testat och de lyckades jag inte med. Jag har fått den blomman på hjärnan sedan Botaniska och tömt hela rabatten för att jag vill ha ett par sådana, men jösses vad svåra de är att få tag på. Nära Mölnlycke ligger gamla Nordsjön som vi hittade via promenadguiden och blev sugna att promenera vid.

Man kan göra en långvandring och börja vid Bolås och följa östra stranden ned till sundet mellan Nordsjön och Östersjön, därifrån till Tjärnsbacken och tillbaka till utgångspunkten. Det skall vara 13 kilometer men beger jag och Shakira oss ut själva så blir det garanterat ett par mil med tanke på min hm suveräna lokalsinne. Det står att slingan kräver karta, kompass, starka ben och medhav fika.

Underbart härligt vårväder

Jag tog en härlig lång promenad med Shakira innan vi skulle ut och äta middag. Hästarna låg och gottade sig i den lilla hagen. Det ser ut som de vaktar varsitt håll av hagen. Oftast ligger de åt samma håll och bredvid varandra. Hoppas att det blir sådana här fina dagar framöver så vi slipper allt regn. Stora hagen behöver kraftig dränering och plockas rent på gamla träd, men jag har inte haft riktig ork till det ännu.

Det var så varmt och gott i skogen när vi gick i lä att jag hade lust att sätta mig på en stor sten och bara lyssna på fåglarna. Vi njöt verkligen båda av promenaden idag och jag tog mig tid att titta mig runt på träden och alla vitsippor. Det här trädet såg bara för roligt ut och jag tyckte det föreställde både det ena och det andra.

Snart……

Förhoppningsvis får jag snart den här hästlastbilen som man kan ha 2 hästar i, det har varit lite svårt att hitta en bil som klarar 1 400 kilo. De flesta bilarna ligger på 700-800 kilo och då kan jag inte ha båda mina Tinkrar med mig ut. Det fösta jag kommer att göra när jag har bilen, det är att ta ut Bellman som är något svår riden när man är ute själv. Har jag tur så är han lite lättare att rida ut på när han inte känner sig så hemma och vet var han smidigast kan vända hem. Jag har ju ridit ut själv förut men det var ett tag sedan och det gick bra bara han får vänja sig att vara själv igen.

Jag har tagit en härlig promenad med Shakira på en av rid slingorna i Delsjön. Jag mötte en rask dam med stavar som knatade på upp för alla de branta backarna, vill man ha riktigt god motion så är rid slingorna en kanon utmaning med sina branta vägar upp och ner. Hon förklarade hur jag skulle gå så jag inte velade bort mig och rekommenderade den lite längre vägen. Det är så otroligt fint för alla här runt Delsjön. Grillstugan jag gick förbi såg jätte mysig ut och hade varit kul att testa om man är några stycken och skall övernatta vid sjön.

Det var synd att det blåste så idag för det blev riktigt kallt om öronen trots att solen var uppe. Det finns bord utplacerade längst sjön och jag ångrade att jag inte tog fika med mig idag. Det har precis blivit en ny slinga klar på 1,8 kilometer och den funderar jag att ta nästa gång med Shakira.

Vårväder

Underbart vårväder idag och jag kände för att ta ut Shakira på en riktig långpromenad. Gubben tyckte vi skulle åka till Särö Västerskog och gå strand promenaden. Jag har gått rätt mycket i skogen med Shakira så lite naturombyte kändes inte så dumt. Oj vilken härlig natur! Jag har aldrig någonsin sett så stora ekar och att det växer så mycket idegran. I dag kändes det verkligen som om våren var på väg. Det var så härligt att se folk sitta och njuta på klipporna och längtan till sommaren och semestern blev enorm. Vi fick oss en härlig promenad och Shakira njöt för fullt där hon skuttade runt bland klipporna.