... dina symboler här ...

Men visst är gardinen till vänster fulsnygg?

Sitter här och väntar på att Rosa skall vakna, vill inte rusa ner och väcka henne på en söndag och allt. Hon skall hjälpa mig göra boxar till adventskalendern, det är lite roligare om man är flera och kan tjata under tiden. Har passat på att gå igenom mina skåp med dukar och gamla gardiner. Det är väldigt mycket som skall skänkas och en del skall fållas. Har väldigt mycket spetsgardiner i alla möjliga konstiga färger som skall väck. Men mamma hade ett par köksgardiner i olika rosa mönster som är så fulsnygga att de funderar jag på att behålla.

När jag gick igenom gardinerna så kom jag att tänka på hur duktig mamma har varit på att byta i fönstren vid varje högtid och då i hela huset! Mina gardiner sitter uppe bra länge, dels för att det ena fönstret är så stort att det är bökigt att hitta gardiner till. Alternativet är att sy själv och det har liksom inte blivit av. Nu skulle jag behöva sy mig ett par jul gardiner. Skönt att gå igenom skåpen och kunna samla allt i ett skåp. Tänkte passa på att skänka även de dukar som jag aldrig har använt, de tar bara en massa plats och så kan det finnas andra som kanske vill använda dem.

Har en bror :)

Har fått brev från Tyskland igen och jag har problem med att tyda dem och översätta. Så jag åkte direkt ned till Rosa som faxade över brevet till sin kompis. Det roliga är att jag har en storebror som heter Michael ( samma som sonen ) och även gubben och den äldste sonen har Micael i sina namn. *Tufft*

Det var ett ganska kort brev och min biologiska mamma har tappat kontakten med Michael då han flyttade till Amerika för 6 år sedan. Nu kan jag antingen ta kontakt med frälsningsarmén igen eller söka lite på nätet. Rosa och jag hittade 3 på facebook med rätt namn, så till dem har jag mejlat, få se om det blir napp annars får det bli  frälsningsarmén.

Hon skulle höra av sig igen och då skicka kort, han som hjälper mig att översätta tror hon behöver tid att smälta informationen, medan jag har himlars bråttom och vill veta allt. Kan ju också vara att hon blev lite ställd att vi mins en bror? hon har ju inte haft någon som helst information att ge min äldre bror om han har undrat var vi blev av, fy tusan vilken knepig situation. Nej nu måste jag fodra mina pälsade troll och glädjas åt att jag faktiskt har en bror till. Det känns bara så underbart och viktigt för mig.

Klädkällaren

Rosa ringde och undrade om jag ville till klädkällaren, sa först nej men frågade om jag kunde ta det på hennes kort. Tur det, jag hittade massor jag ville ha. Har märkt att jag ändrat klädstil ganska rejält de sista åren från diskret till lite mer färgglatt och udda. Jag bara älskar min nya lila mössa, den är stört mysig.

Smidigt när Rosas äldsta son har ungefär samma storlek som Micael, var bara att mäta på honom. Micael blev jätte glad för skjortan med den påsydda västen och ville dit ganska snart och kolla efter byxor. De hade så mycket fina grejer till bra pris att jag gärna åker dit snart igen, behöver nya gardiner och det fans det i mängder.

Uddevalla

När vi var i Uddevalla i går och hämtade hö, passade vi på att besöka barnens farmor, där vi fick hennes goda räkomelett. I Uddevalla fins så många gamla innergårdar och gamla byggnader att vi funderar på att ta en dag och bara gå runt, vi har sett hur de har rivit en del gamla byggnader under årens lopp och det hade varit roligt att hinna ta bilder innan allt är väck.

Så när gubben skulle visa var hans mamma och moster föddes så stod det en gammal härlig Ford på utsidan och gubben som en gång i tiden samlade på olika bil modeller gick loss helt. Sedan berättade han, hur hans morfar gick över till verkstaden och reparerade motorer och att huset var byggt i olika etage och visade var nya ägarna hade ändrat på huset. Det känns så hårt när gamla ting och dess historia försvinner.

Vi gick in till antik Harry och tittade, men jag får krupp när det är flera våningar och gamla fina möbler är staplade på varandra huller om buller. Man blir bara mättad och all inspiration faller platt. Gubben har inte så ont av det där och tyckte wow! På flera ställen, men jag tycker prissättningen verkar ha satt efter hur långt han fick bära och stapla de gamla möblerna.