... dina symboler här ...

Djungel

kikar

Äntligen tittade solen fram i dag, och det var riktigt gott väder för en gångs skull. När jag kom hem hade Lill-Polarn redan sprungit ut – det kunde jag se direkt. På köksbordet låg nämligen halva samlingen av kokböcker uppslagna, alla på olika sidor med recept innehållande rabarber.

Jag anade vart det barkade, och mycket riktigt – Lill-Polarn var nere i trädgårdslandet. Eller rättare sagt, jag hörde var han var innan jag såg honom. Bladen vajade som en hel djungel, och där någonstans i mitten kämpade han tappert bland de stora stjälkarna.

Han tyckte det var helt bedrövligt att rabarbern vuxit sig så gigantisk och till och med börjat blomma. “De ska ju plockas, inte stå här och se malliga ut!” muttrade han. Efter en stund hade han fått ihop några riktigt fina stjälkar och bestämt sig för att göra rabarberpaj.

Lill-Polarn har lärt sig att på högra sidan av spisen är det induktionsplattor, där får han laga mat – men inte på vänstra sidan. Han var fast besluten om att stanna hemma och baka pajer medan jag gick på “kärring-onsdag”. Han såg på mig med sitt allra mest allvarliga uttryck och sa:

“Jag tror faktiskt inte jag orkar med en massa kärringar i dag. Det är nog bättre att jag ringer Tobias, så kan vi prata om viktiga ting – nu när det blir kärringfritt här hemma.”

 

Svarta fåret

Svarta fåret

I morse kom det tre fullständiga vrak ner till köket. Micael har haft Oscar här några dagar, och de har lanat nätterna igenom. Jag sa att det var okej – så länge de skötte skolan.

Igår morse var de uppe tidigt, skrattade och stojade som om de aldrig skulle bli trötta. Men i dag… ja, väckarklockan ringde i minst en halvtimme, och jag stod och gapade i säkert tio minuter innan de till slut kom ner, halvt i sömnen.

Lill-Polarn var inte särskilt pigg han heller. Han ville inte ha frukost, bara gå upp och lägga sig igen. Han hade inte sovit en blund på hela natten, hur mycket han än försökt.

När Micael och Oscar gick till skolan lutade sig Oscar mot Lill-Polarn och sa: “Här, ta de här.” Han räckte honom två små vita får och sa med ett flin: “Räkna dem så somnar du nog.”

Lill-Polarn tog dem lydigt, gick bort till sin soffa och började räkna. Det dröjde inte länge förrän det hördes små jämna snarkningar därifrån.

När Micael och Oscar kom hem från skolan senare på dagen kunde de förstås inte låta bli. De smög fram och bytte ut det ena fåret mot ett svart.

Efter en stund hördes ett förvånat utrop:

“Men? Hur? Det är ju svart!”

Rundsmörjning

Rundsmörjning

Lill-Polarn ville följa med till jobbet i dag. Det var ganska länge sedan sist, och jag måste erkänna att det kändes rätt skönt att ha lite sällskap – och kanske till och med lite hjälp.

Han satte genast fart, gick runt och torkade lister och muttrade över hur slarviga gubbarna var. “När jag får jobb,” sa han högtidligt, “ska det skina på min arbetsplats! Alla ska tycka att jag är den bästa VDn de haft.”

“VD? Jaha du,” svarade jag.

“Ja, varför inte?” sa han och sträckte på sig. Självförtroendet är det i alla fall inget fel på!

Jag gick vidare in i fabriken medan Lill-Polarn lovade att putsa alla speglar. När jag en stund senare kom ner till omklädningsrummen hörde jag hur han gapskrattade. Jag hann snabbt föreställa mig alla möjliga scenarion – men verkligheten överträffade fantasin.

Där stod han och sprejade sig själv med en flaska klisterolja! Han skrattade så tårarna rann, för det både kylde och luktade “spännande”, som han uttryckte det.

“Stopp! Det där är ju klisterolja, Lill-Polarn!” ropade jag.

Han såg helt oskyldig ut och höll upp flaskan. “Men det står ju här: användningsområde – kedjor, gångjärn, axlar! Jag har ju axlar! Och det tål värme från minus tjugo till plus hundrafemtio grader – solen skiner ju ute dessutom! Den skyddar mot korrosion, och det såg jag massor av på utsidan!”

Bjuda på middag

Hörde allt att det skramlade i den.

Det har varit lite kyligt ute i dag, och jag har inte haft någon större lust att ge mig ut i trädgården. Istället tog jag en kopp kaffe och satte på några avsnitt av Trädgårdsfredag. Jag tycker den serien är så rogivande – miljön, samtalen och alla fina tips, både om växter och mat som passar för årstiden.

Under tiden donade Lill-Polarn omkring i köket och fixade frukost till sig och Esmeralda. Men efter en stund hördes ett skramlande och mumlande därifrån, och när jag kikade in såg jag honom försöka plocka ut pengar ur gubbens gamla sparbössa som han hittat på spiskransen.

“Men Lill-Polarn, så får du inte göra!” sa jag.

“Jag ska bjuda Esmeralda på middag i kväll och behöver lite pengar,” svarade han helt allvarligt.

Tobias, som kommit ner för att ta en kopp kaffe, hörde oss och log. Han frågade Lill-Polarn om de inte kunde ordna middagen uppe hos honom istället. Då kunde de laga något gott tillsammans och han lovade att gå ner till mig en stund, så att Lill-Polarn och Esmeralda fick ha huset för sig själva.

“Wow! Helt själva!” utbrast Lill-Polarn, alldeles förtjust, innan han rusade iväg för att fråga Esmeralda vad hon önskade sig till middag.

Jag blev faktiskt riktigt glad för Tobias idé – det hade inte känts kul att behöva säga nej. Han är ju alldeles för liten för att klara sig själv än… även om han själv förstås inte håller med.

Picknick

Picknick

Vilket härligt väder det har varit i dag! Efter att Lill-Polarn var så duktig igår och plockade bort alla maskrosor, såg jag hur bedrövligt det börjar se ut på lilla kullen. Där har vi ställt ett par gamla vagnshjul och en plog som klarade sig någorlunda i branden. Det står också en gammal harv där, men den tänker jag inte lyfta på för att rensa ogräs under – det får helt enkelt växa till sig runtom.

Min tanke har länge varit att plantera mycket blommor där, tätt och fint, så man slipper rensa så mycket ogräs. Och när solen tittade fram ville Lill-Polarn passa på att ha picknick med Esmeralda vid vagnshjulen. Han bad mig klippa bort det värsta av gräset så de inte riskerade att sätta sig på någon brännässla.

Förresten – innan gubben åkte till jobbet hade han köpt Singoalla med lakrits. Något som förstås inte undgick Lill-Polarn. När jag tittade upp mot kullen såg det så otroligt mysigt ut – de satt där i lä av vagnshjulen, med fågelsång runtom och solen i ansiktet. Jag måste erkänna att jag blev lite avis.

Lill-Polarn satt och mumsade så kexen yrde och jag fick säga till honom ett par gånger att Esmeralda nog också ville ha några.