... dina symboler här ...

Ojdå!

Vad är det i botten?

Helt otroligt att jag kan vara lika trött varje måndag! Vädret gör inte saken bättre – solen tittar fram i ena sekunden, bara för att i nästa ersättas av både ösregn, hårda skurar och till och med hagel.

Precis innan himlen öppnade sig hann gubben gå upp med hästarna till stallet. Där kan de i alla fall välja om de vill stå inne eller trotsa regnet. Lill-Polarn däremot satt ute och fikade när haglet började. Han blev helt chockad över vad han kallade puttekulor från himlen och flög in som ett yrväder!

När jag kom hem senare stod han i fönstret med en kruka på huvudet, beredd att försvara sig mot nya “kulattacker”, men så fort solen tittade fram kunde han förstås inte hålla sig inne längre. Från dörren ropade han att han skulle plantera klart den gula löken och schallottenlöken innan nästa oväder.

Allt verkade lugnt – tills jag hörde ett förfärligt liv utanför köksfönstret. När jag tittade ut såg jag Lill-Polarns ben sticka ut ur snickarens fikaväska! Snickaren hade glömt den när han åkte hem, och Lill-Polarn hade förstås inte kunnat låta bli att undersöka alla de spännande facken.

“Vaa! Finns här bara snus?!” hördes ett förtvivlat rop. “Fy tusan vad det smakade äckligt! Hur kan han ha det på mackan!? … Ojdå! Hjälp!”

Där fick han nog sin lärdom för dagen – allt som ligger i en fikaväska är inte godsaker.

Malvawolusk

Vad det ryker.

När vi kom hem från Åkraberg i går var Lill-Polarn fortfarande lite smådeppig över att inte ha fått träffa sina mytomspunna släktingar – Malvawoluskerna. Jag försökte pigga upp honom med att vi kunde börja planera dammen, men han ville hellre gå upp till Tobias och kura ihop sig i hans enorma soffa. Det brukar han göra när dagen har varit lite för mycket.

Senare på kvällen var humöret som bortblåst – eller snarare tillbaka! Lill-Polarn var sitt vanliga glada jag, och vi undrade lite smått vad Tobias hade sagt till honom. När jag senare gick upp för att, tja, “besöka hemlighuset”, kikade jag ut genom fönstret – och där satt han!

Lill-Polarn satt ute vid lilla dammen vid kryddspiralen, helt förtrollad av röken och de små lamporna som skimrade i mörkret.

“Ser du!” ropade han när han fick syn på mig. “Jag visste att Malvawoluskerna skulle försöka ta kontakt med mig! De är jättemysko – de försöker prata genom dammen! Tobias sa ju att den är magisk, och att det händer konstiga saker när det blir mörkt!”

Jag kunde inte låta bli att le. “Men det är mitt i natten! Sitter du där längre växer det svamp på huvudet på dig också!”

“Vaa! Du menar att de försöker förvandla mig till en Malvawolusk?” utbrast han förskräckt – men satt kvar ändå, ifall de nu verkligen försökte hälsa på honom.

Nej! är det stängt!

Stängt

Snickarna är här igen och lägger in mer grus och golv i kokhuset. Det börjar verkligen ta form nu! När de är klara är det vår tur att ta vid – bygga väggarna och lägga in det riktiga golvet. Jag längtar redan efter att få se hur allt blir när det står färdigt.

Vi skulle egentligen bara åka ner till Åkraberg för att hämta rosorna vi beställt och samtidigt kolla upp vad dammduk kostade. Men så nämnde en av snickarna Afrikahuset, och där förändrades planerna snabbt.

Lill-Polarn, som hade stått och lyssnat med stora öron, började genast hoppa upp och ner av iver. Han ville absolut följa med och besöka Afrikahuset. Tydligen hade han fått för sig att han kanske kunde träffa på en mycket avlägsen släktgren där – Malvawoluskerna – som enligt honom var ena riktiga tuffingar med gamla mögelsvampar växande på huvudet. Lite läskiga, men ändå spännande nog för att han skulle våga hälsa.

Men när vi kom fram möttes vi av en låst dörr – stängt! Lill-Polarn såg ut som en urblåst ballong av besvikelse, så för att muntra upp honom stannade vi vid en korvkiosk på vägen hem. Dagen fick ändå ett gott slut med dubbla Raggar meal – två korvar med mos, räksallad och en pucko.

a vid en korvkiosk och köpa dubbla Raggar meal (två korvar, mos, räksallad och en pucko )

 

Oj! Så det blev!

Oj! Så det blev!

Det har ösregnat hela dagen, och stundtals kommit riktiga skyfall. Lill-Polarn var less på vädret och ville absolut göra något roligt. Jag föreslog att han kunde leta upp ett gott bakrecept på nätet – det finns ju så många att välja mellan! Han kastade sig över surfplattan, och jag passade på att åka iväg och handla.

Fredagar brukar jag vara rätt trött, så mitt mål var att handla så snabbt som möjligt och sedan bara kunna varva ner på kvällen. När jag kom hem hade Micael redan hunnit innanför dörren, och han lovade att hålla ett öga på Lill-Polarn när de skulle baka i vedspisen. Den spisen fascinerar verkligen Lill-Polarn – den sprakar så mysigt – men efter två brännmärken vet han att den inte är att leka med ensam.

Snart hördes livliga röster från köket. De stod och funderade på om de skulle smaksätta kakan med citronmeliss – eller den andra kryddan som luktade så gott men som ingen riktigt mindes vad den hette. Jag hann inte ut innan de hade bestämt sig.

När jag väl kom in doftade det fantastiskt – men lite annorlunda. “Wow, vad gott det ser ut!” sa jag, och Micael skrattade. “Ja, men varför luktar den andra kakan lite indiskt?” undrade Lill-Polarn förvånat. Då gick det upp för mig – de hade valt fel burk. Citronmelissen hade blivit ersatt med curry!

Sandslott

Skall bli ett slott

Det har regnat hela dagen, och även om växterna säkert jublar över allt vatten, har sanden jag ska köra bort till dammen förvandlats till rena cementen. Tungt och kladdigt blev det — men vad gör man inte för att få ordning i trädgården?

Lill-Polarn hade haft en tuff dag. Esmeralda hade dragit sitt ketchup-skämt lite väl långt och han var ganska ledsen när jag kom hem. Han bad att få följa med mig ut och köra sand i stället för att spela spel med henne. Klokt val, tyckte jag.

Micael försökte trösta honom med att tjejer ibland kan vara riktigt knepiga när de är kära. Och att Esmeralda nog skulle ångra alla sina skämt när hon fick smaka Lill-Polarns ”goda ketchup” igen. Det fick honom att le lite grann, och snart var han på gott humör igen och började hjälpa mig med sand och stenar.

Efter ett par vändor blev det dock tyst, och Lill-Polarn syntes inte till. Hjärtat hoppade till – var hade han tagit vägen? Jag rusade mot stenhögen, rädd att han klättrat upp och råkat i knipa. Men så hörde jag några välbekanta toner ur Trollflöjten, och då visste jag att allt var lugnt. Där satt han, trallande och helt uppslukad i sitt nya projekt — ett sandslott! Körandet var tydligen glömt för stunden.