... dina symboler här ...

Eget tema 26. Doft

Eget tema 26. Doft

Varit ute på en härligt långritt och det hann bli mörkt innan vi kom hem. När jag är väldigt trött tycker jag det är så mysigt att bara skritta runt i bland husen, det är väl bland det mysigaste som fins när det är mycket snö. Det känns nästan som man rider runt i en julsaga. Jag har beställt nya paddar från USA för jag sabbade dessa när jag tvättade dem, fattar inte varför de bara finns i utlandet de är ju så underbara att rida med.

Nu blir det mat, Idol och en go brasa med doft av förbjuden skog 🙂

Mobil (263 av 365)

Mobil (263 av 365)

Blev så full i skratt idag när jag tittar ut och få se Elvy spankulerar runt på tomten. Hon trodde jag och Monica var ute med hästarna. Hovslagaren skulle ha kommit idag men förmodligen fått förhinder eller kommit så sent att Monica hunnit släppa ut dem. Vi skall ut i morgon istället.

Elvy blev så paff när jag kom ut med kameran i högsta hugg och jag pekade att hon skulle sätta sig i planterings skyddet. Tyckte att jag kunde passa på att ta temat mobil med tanke på att jag inte äger någon och nu hade en framför näsan. Jag kommer väl så småningom att skaffa en igen, men just nu blir jag bara irriterad när jag ser hur folk bara tar upp den och snackar på som inget har hänt, man besöker väl varandra för att umgås?! Inte höra hur den andra pratar med någon annan. Tycker det har blivit så luddigt, förr bad man personen att ringa upp igen om det inte var något viktigt nu pratar folk i tid och otid och tycker det är helt normalt.

Nu menar jag inte Elvy här utan när folk har bett om hjälp och man åker ut så går halva tiden med att man skall vänta på att de pratar färdigt i mobilen!! Det har gått så långt att jag ber personen lägga på eller så går jag. Går upp 4 på morgonen och slutar 3 på jobbet, har egen go familj jag vill umgås med och djur som vill ut, varför skall jag då spilla tid med att lyssna på andra som pratar i telefonen?

Relationer (262 av 365)

Relationer (262 av 365)

Det är så supermysigt att kunna ha sönerna kvar så på gården och att de kan rå sig själva. Vi har sett en rejäl sänkning av våran elräkning och när Micael prov eldade i sin kamin fick han ju så snabbt upp rena bastuvärmen. Så det huset är kanon isolerat. Nu är är alla husen full värderat så nu bor Micael i ett boningshus på 97 km² och inte i ett kokhus. Tobias hus är 112 med 10 km² i biyta och han är väl gladast att hans hus ligger längst bort så vi inte kan kika in 🙂

Relationer (262 av 365) (261 av 365)

Man kan kika in till Micael från vårat sovrum och se upp mot Tobias hus och stallet. Men det är ju mest att man kollar så allt är okey, vilket jag tycker är bra när båda kan elda. Tobias fick ordning på sin värmepump och är nöjd med den tills han köpt ny, medans Micael är lika förtjust i att elda som vi. Jag börjar nog se lite mer fördelar med kaminen och den ger ju en enorm värme så jag får väl ge mig och gå med på att sätta in en kassett.

Micaels kamin

Det är just det att man slipper passa som verkligen är ett stort pluss och det blir väl att vi sätter in en kassett till Tobias med, där har vi en som verkligen glömmer allt när han pillar med datorerna och han har fortfarande inte eldat inte ens i sin vedspis 🙂

Eldar

Ullstrumpor (262 av 365)

Ullstrumpor (262 av 365)

Vi skulle ut med  klumparna idag och jag sprang runt och letade efter mina benvärmare. Kände mig lite frusen om benen, det blir glipa ibland mellan byxorna och strumporna när man rider. Monica har chaps men mina har blivit för små och oftast har jag lite tjockare byxor på mig så det blir lite för bulsigt. Men jag stoppade ner byxorna i strumporna och det höll hela vägen.

Nu tog vi en rejäl terrängritt med mycket klättring och snirklande bland träden. Jag drog upp tempot rejält och hästarna fick verkligen jobba, när jag sitter som mest koncentrerad med att få Beethoven att slappna av på stigen och våga galoppera, så hör jag hur Monica börja skratta och de kommer lite på efter kälke. Nu var det så himla många stigar åt alla håll och kanter och jag fick ropa bak vilket håll vi valde.

Men när jag bad Monica rida först så såg man verkligen vilken skillnad det är på honom nu mot förut. Bellman verkligen stormade fram med helt annat självförtroende, nu har Monica inga problem med att ligga först så nu skall här alterneras tätare så kommer det nog att gå med storm steg framåt för båda hästarna. Passade på att plocka fram mina raggisar och lite vinter kläder.

Mys (261 av 365)

Mys (261 av 365)

Avskyr verkligen måndagar och idag skulle vi ju direkt till banken. Fick en så maffig huvudverk så jag var lite orolig om jag skulle klara av att skriva min namnteckning. Men det gick fort och smidigt, den nya handläggaren vi fick var verkligen bra. Hon förklarade allt perfekt och rådde oss att hellre spara ihop en liten buffert och sedan betala ner amorteringen, än att som vi tänkt höja för att betala så fort som möjligt ner. Hon menade på att det bara blir väldigt slitsamt och det blir gärna att man ser lånet som en tyngre kappsäck än var den är.

Ja nu lär vi knappas få mer lån men om något skulle hända så finns det en möjlighet att lägga över en del på sönerna, vi skall ta reda på hur vi delar gården bäst eller om det smartaste är att de säljer. Det känns givetvis på tok för tidigt, men vi vill gärna att de tänker från alla vinklar och vrår. Gården blir ju lite knepig att dela men det finns smarta lösningar, jag vill bara att de skall se fördelarna och inte hela gården som en belastning.

Mys (261 av 365)

Blev så himla glad nar jag såg chokladen från Pjak och passar nu på att köra lite kvälls mys. Har gonat ner mig i soffan och skall bara slappa med en bok.

PS. Chokladen var jättegod  🙂