... dina symboler här ...

Plantering i regnet

I dag tänkte jag röja färdig vid vagnen men jag hann inte mer än ta ut hästarna vid kokhuset förrän det började regna. Bellman tittade på mig som om det var mitt fel med allt regn och jag funderade om jag skulle gå upp med dem igen. Men gräset hade växt till sig bra och det behövdes betas ned. Någon som hästarna snabbt märkte och började gå över till att beta istället för att glo på mig. Shakira fick sig en stöt av el tråden samtidigt som hästarna kom galopperande i våras, detta har hon inte smält ännu. Hon vågar gå in till hästarna när vi sätter dem på tomten men i hagen vägrar hon fortfarande att gå in i.

När det ändå var sådant skit väder så passade vi på att åka till Plantagen och titta på växter. De hade halva priset på vissa växter så det var till att passa på och handla. Vi köpte 2 Azaleor, 2 taggfria Björnbär, 1 Järnek, 2 Dahlior, 1 Hibiskus syriacus, 1 Hortensia, 1 Fjärilsbuske och det är verkligen ett passande namn. När jag var på Garden center i Mölnlycke så nog satt det en fjäril på busken och likadant nu på Plantagen. Jag kanske kan fotografera fjärilar så småningom, har sett ovanligt lite fjärilar i år. Sen kunde jag inte hålla mig utan köpte en Dracunculus vulgaris och en Zantedeschia. Det är av Kalla sorten som min Voody Lily som stank så illa. Det är dem jag är mest spänd på att få se växa.

Jag planterade ut det mesta vid kokhuset och hästarna gnäggade varje gång jag kom körande med skottkärran full av jord. Claes-Olof satt inne och tittade på fotboll (himla lägligt, kom ut när de bara var 2 lass kvar). Men i gengäll så lagade han middagen. Jag har funderat länge på om jag skulle plantera något vid kokhuset, jag har märkt att katterna gärna har rabatten som toalett och då känns det inte så fräscht att plantera blommor där. Men jag har länge velat ha en Järnek så den satte jag vid dörren och sedan så började jag fylla rabatterna. Fjärilsbusken som 2meter satte jag i den lilla rabatten. Dahliorna och krysantemum hamnade vid uteplatsen. Det är cementerad ett gammalt vatten ho som de förr hade till korna och nu kom den äntligen till användning.

Hoppas alt nu klara sig och jag får se det växa, för är det något som har fattats på denna gård så är det blommor. Hade inte mer än planterat färdig då denna vandal dök upp, men den han inte mer än kika över kanten innan den blev delad. Shakira undersökte Järneken väldigt noga innan hon satte sig på trappen och kollade när jag planterade. Egentligen så borde hon vara på bild för sig och inte med det äckliga slemmonstret.

Jippi! det är fredag

Härligt det är fredag, gick runt på jobbet och tänkte på min trädgård. När jag tittade ut genom porten så sken solen och jag kände hur inspirationen sattes i gång på vad jag kunde göra. Gick där och småvisslade för mig själv när jag kom till nästa port. Vad tusan! Himlen hade fullständigt öppnat sig och regnet bara vräkte ner och min inspiration med den. Vilket väder vi har fått? Och jag som precis hade fått en sommarpresent på jobbet bestående av en ryggsäck med termos och koppar. Min första tanke var att jag skulle på skogspromenad med Shakira och inviga min ryggsäck. Den turen sprack direkt med tanke på vädret.

Allt som jag skulle göra i min trädgård idag får jag göra via tankar i mitt huvud, men det är inte dumt det heller när man tänkt klart har ens trädgård förvandlats till en slottspark med enorm vackra blommor. Så när man till sist kan gå ut och börja i trädgården så svävar tankarna på små moln och man är super ivrig till att börja. Jippi solen tittar fram nu kan jag gå ut. Men vad är det på marken, rödbruna saker! det går ju inte att komma fram! det är rena halkbanan på utsidan. Jag måste bo mitt i en snigelcentral. Det blir att styra mina tankar till diverse snigelfällor och allt man kan göra med en snigel. Så just nu känns det som om huvudet skall explodera. Nää jag får åka ner och köpa mig en godispåse och hälsa på Rosa, trädgården får vänta till i morgon.

Blommor

Åkte och handlade en ros och en röd blomma efter jobbet. Mölnlycke Garden Center ligger alldeles i närheten. Jag är på jakt efter Silvermartorn och chansade på att de kanske kunde ha några, men de hade rysk och blå variant men inte Silvermartorn. Det är så tomt i landet sedan sniglarnas framfart och trist att titta på. Jag tänkte köpa en blomma i taget så fort jag har lite pengar över så kanske det kan bli fint till nästa år. OJ hittade precis en jätte sida med växter på postorder (Horto Green AB), den blir till att gömma för gubben och sedan se lagom förvånad ut när växterna kommer vid dörren. I sådana lägen är det jätte smidigt att Rosa bor en bit ner för backen efter ett par kringelikrokar.

Regn igen!

Jösses vilket omväxlande väder det har varit idag, från sol till ösregn och vise versa. Lade färdigt ena stengången då plötsligt himlen fullständigt öppnade sig och jag rusade in på uteplatsen. Satt där och gottade mig till solen dök upp igen.

 Gick ut och tänkte fortsätta med nästa sten gång, men fick värdens chock! Det var mödarsniglar i mängder det går inte att beskriva hur mycket och hur äckligt det såg ut. Jag började röja potatisblasten men sniglarna låg bokstavligen på varandra så det blev till att slänga dem i en hink och de stackars potatis och löken som klarat sig i nästa spann.

Skrämmande att det var mest i snigelspannen. Rosas son Patric får 1 krona för varje snigel han plockar, funderade på att ringa honom först för jag har problem med att ta i sniglarna. Jag satt där och velade med salladsbestick till jag såg att det bara var för mycket och började plocka dem för hand. Hade jag ringt Patric hade jag blivit ruinerad, det är bara att bita ihop och plocka varje dag. Men jag fick skicka min gubbe att tömma snigel spannen, där gick gränsen fullständigt vad min mage tål.

Min gryta

Jag läste i Lottas blogg om deras resa ner till Skåne, där de gick runt i gårds trädgårdarna. Hon hade tagit ett så vackert kort på en murad planterings bord. Den liknar väldigt mycket den gamla skorstenen med sin kran och gryta som jag har nere vid stallet. Jag tror de har kokat frukt där en gång i tiden. Vi hade tänk att bevara den och göra någon form av grill plats, men den har rasat så mycket i år att det är bättre att ta vara på det som går och då är ju ett murat planterings bord ett kanon alternativ. Vi har också massa grejer som ligger till ingen nytta så jag började släpa ut grytan igår och idag har jag planterat och satt i blommor.

Det hade varit kanon om jag kunde hitta på något med den gamla skorstenen och grytan, känns lite trist att det har blivit så dåligt.

Jag får sitta inne en liten stund för jag har lite svårt med värmen, tänkte passa på att surfa en stund och titta om jag hittar lite inspiration till min trädgård. Så här blev slutresultatet av att jag läste i Lottas blogg och började rota fram gamla ting.