... dina symboler här ...

I bakgrunden ( 247 av 365 )

 I bakgrunden ( 247 av 365 )

Då började vi med kärring torsdag och var hemma hos Rosa. Hon ville ha smakråd med att sätta upp tavlor. Nu när hon har separerat så vill hon ha annan stil. Egentligen har hela lägenheten utan hallen väldigt fina och behagliga tapeter, men Rosa var väl inne på att byta ändå. Men det tar väl lite tid att vänja sig med så mycket nytt. Nu började vi med fika och jag passade på att rota igenom Rosas scrapping prylar innan vi började sätta upp tavlorna.

De ville att jag skulle kolla så det blir rakt! Talade om att jag måttar alt snett utan glasögon! Lyssnade de på mig?! Nää! Blev det snett? Japp! Det kan man lugnt säga. Elvy var i och för sig inte så mycket bättre och innan det var färdigt såg det ut som Schweitzer ostar bakom varje tavla. Rosa tyckte det blev lite pensionärs varning när tavlorna kom upp och funderar starkt på att köpa in lite nya canvas istället.

Jag skall följa med som smakråd nu till helgen, men jag tycker hon har möblerat snyggt. Jag är väl en sådan som gillar hyllor och lite annat på väggarna, medans Elvy har i stort sett nakna väggar och mycket möbler. Rosa vet inte riktigt hur hon vill ha det, men det kan vara smart att testa runt innan de renoverar lägenheten. Vattenläckan var betydligt större än vad vi först trodde, så de behöver riva upp nästan hela hallen.

Hos Rosa

Torsdag ( 241 av 365 )

Torsdag ( 241 av 365 )

Jag och Elvy beslöt oss för att våldgästa Rosa och kolla med henne om hon vill vara med på kärring onsdag. Elvy har inte varit i Rosas lägenhet och jag har inte varit där sedan vattenläckan. Nu luktade det inte kattpiss i alla fall, men vattenläckan blev ganska stor. Det skulle de totalrenovera om 2 månader. När vi var på väg till Rosa så kom denna fina regnbågen fram. Översta bilden är mörkad för jag ville se hur färgerna blev.

Torsdag ( 241 av 365 )

Monica och jag hann att ta en liten turbo tur med mina vandaler. Bellman ville inte flytta på sig när vi tryckte honom åt sidan och jag som var stressad tappade humöret. Bellman svarade direkt med samma humör och gick sonika ur tränset och rusade ner i den lille hagen. Fick fösa runt honom en stund innan han gav sig och jag kunde sätta på tränset igen. Både jag och Elvy misstänker att han har varit totalt vidrig som hingst.  Få se om jag blir tvungen att ändra fodret lite igen. Vi skall ut på längre tur imorgon så då hoppas jag att det kommer att fungera bra.

Torsdag ( 241 av 365 )

Så numera kommer vi att försöka att ha kärring torsdagar och vi börjar förmodligen hos Rosa så hon får sin lägenhet färdigställt. Idag hjälpte vi till med att möblera pojkarnas rum. De hade kört fast lite med hur sängarna skulle stå. Det är lite lättare om vi är flera som bollar ideer med varandra, vi är ju lika envetna och alla tycker på ett sätt och alla varianter skulle testas. Pojkarnas rum kommer bli kanon fint.

Pojkarnas rum

Julpyssel

I dag skulle vi pyssla och jag tjuvstartade med en gammal kaffeburk. Jag hade hittat en kravlenisse som ser på pricken ut som favorit gubben på jobbet. De är skrämmande lika så det finns inga tvivel om att han agerade modell för kravlenissen sist han var i Danmark. Han skylde på att han behövde vila upp sig! Men nu vet jag minsann vad han gjorde. Någon måste ju stå modell för kravlenisserna så varför inte han  🙂

Men när jag frågade Micael om råd tyckte han inte nissen passade in utan tyckte jag skulle göra om en pringles istället och göra denna till min tyska mamma istället. Mycket smart för jag hade kört fast lite och viste inte riktigt hur jag skulle gå vidare. När jag blev klar med burken städade jag ordning så Elvy och Rosa skulle få plats. Misstänkte att Elvy skulle göra något konstigt och knepigt som bösar ner mitt hem.

Elvy tog med sig massa knepiga saker plus en plockad papegoja!! Hon började med att klippa sönder en kattleksak och mycket riktigt den bösade ner vårat kaffe så det gick åt 3 kannor. ( Snacka om svinn, måste skaffa koppar med lock ) Sedan tog hon fram en påse med fjädrar. Äkta papegoj fjädrar och hon bedyrade att den hade tappat fjädrarna själv ?! ( Mysko en hel påse?! ) Vill nog se den stackars gojan först innan jag köper det!

Kolla så snygg den blev! Är riktigt avis, förmodligen är nog naken gojan det med.

Rosa passade på att göra kort. Riktigt smart det är lätt hänt att man blir lite sen med dem annars och nu hade hon möjlighet att göra dem i lugn och ro. Ja efter att hon hämtat öronproppar så hon slapp mitt och Elvys sjabbel om lim. Elvy ville inte limma utan göra allt så naturellt som möjligt. Hmm såg alt att hon var den förste på limburken.

Rosa hjälpte mig med idéer till burken så jag inte skulle överarbeta den. Gubben som skall ha den tycker att pilla med papper gör ju bara småbarn och undrade om jag inte hade viktigare saker för mig. Han är en kuf för sig och jag gillar att han säger rätt ut vad han tycker och står stenhårt för det. Han är kanon snäll och jag gillar att han tar vara på livet genom att åka på olika evenemang och hitta på massa saker. När ni kollar på kravlenissen som hänger på burken, skall ni veta att gubben på jobbet kommer att se sin spegelbild  🙂

Känns gott att jag kommit såpass långt med julklapparna. Nu är det Norge klapparna som står på tur.

Vilket väder!

Pepper

Ojoj! Vilket underbart väder. Jag rakade Beethoven igår, han hade så mycket lång päls kvar och jag såg att det började irritera honom ordentligt. Han blev överlycklig över att bli av med sin päls och stod hur snällt som helst. Bellman däremot var väldigt rastlös och blev väldigt störd över trimmen. Eftersom det var onsdag och Elvy var på väg upp, tyckte jag det var smidigt om vi kunde raka Bellman idag. Han är lite rädd för trimmen och tycker det är vidrigt när det blir en päls hög vid fötterna när man klipper. Men jag hade nästan klippt klart ena sidan när Elvy kom. Så det gick riktigt smidigt och fort.

När vi släppt ur hästarna i lilla hagen så grävde vi klart potatislandet. Så nu är även de sena potatisen satta och det mesta av brännässlorna borttagna i köksträdgården. Nu börjar man verkligen se hur allt växer och peppar peppar så verkar det mesta vara på väg upp. Jag är väl mest spänd på majsen och Elvy över sina blomkål. Sen satt vi bara och njöt vid dammen och dess porlande. Hoppas verkligen på flera sådana här goa dagar.

Liten skogsväxt

Lite av varje :)

Det blev en kärring onsdag med lite av varje i dag. Jag hade varit hos tandhygienisten och funderade på om jag skulle köra direkt till Elvy. Tur jag åkte hem! Hann inte mer än sätta på kaffe förrän jag ser Elvy komma körandes i backen. Vi hade tänkt gräva färdigt men tyckte det var bättre att hjälpa Micael nu när det regnade. Vi hjälpte honom med att städa bort all puts så han kom igång med att måla fönstersmygarna. Hall tapeten var inte så farligt dyr så den är beställd, så får han vänta lite med den andra tapeten.

Gubben satte upp röret på planteringshörnan, så nu skall jag bara skaffa hängpetunior som jag skall ha i röret och leta efter hängjordgubbar i de två rören vid uteplatsen. Vi hann med en snabb sväng till loppisen där jag hittade två snidade balkonglådor som jag nog skall ha pelargoner i. Lite trist att det regnade idag, även om vi nu behöver regn. Jag har satt snören mellan de mittersta rören så att bönorna har något att klänga på. Hoppas bara att det håller? De kommer bli 2 meter höga, och blir det så mycket bönor som på Gunnebo så gäller det att jag satt fast rören ordentligt.