... dina symboler här ...

Foto framkalla på nätet

Tittade in på sidan Framkalla Bilder och blev så glad när jag såg att photobox är med. Nappade på ett erbjudande om att fotoframkalla på nätet och få 50 bilder gratis.  Kvalitén var kanon och den toppar hittills de jag har testat. Jag tar mängder av bilder men är så kass på att få över dem i papperskopior. Jag bränner av dem på skivor men känner ändå att jag inte har riktig överblick på bilderna. Så att  fotoframkalla på nätet är inte så dumt.

Nu har jag börjat att nappa på alla erbjudande som kommer med mejlen och tar alltid med en av mina favoritbilder så jag kan se skillnaden. Jag har en gammal Diabild som jag gjort i ordning. Kvalitén är hyfsad men färgerna är lite sisådär. Det är en perfekt bild att jämföra de olika fotobutikerna med. Ni kan se bilden längst fram, det är den på mig som liten med Pippi tofsar i håret och kapad lugg.

Sen har jag gjort en fotobok och där toppar Japan Photo i kvalité och valmöjligheter. Den var så fint inplastad gav ett lyxigt intryck och var bara så fint gjord. Eftersom jag använde mitt collage program där man kan lägga overlay på bilderna så som stjärnor och dimma så var jag lite orolig att det inte skulle fungera i fotoboken utan se matt ut. Men det såg helläckert ut och en del av årets julklapps-idéer är avklarade.

Sen är det väldigt svårt att få bilderna bra i svart vitt om man inte har en perfekt skrivare. Jag har gjort minnes album på mina föräldrar, och bilderna som jag beställde blev hästlängder bättre än vad min Canon skrev ut. Läste på moderskeppet att det var väldigt vanligt med de skrivarna som man har hemma. Så nu lämnar jag in det jag vill ha i svart vitt och fortsätter att nappa på alla erbjudanden som kommer. Hoppas att de fyller ut listan med tips på fler billiga framkallningsställen.

Kanon-sida

Här är en kanon-sida att hålla kolla på om man håller på mycket med bilder. På Optimalprint kan du trycka upp det mesta och nu är det snart dags för julklappsidéer. Även om det är himla tidigt så har jag börjat kolla upp vad jag skall göra till jul. Mina explosions-boxar som jag gjorde förra året blev stor succé, men i år har jag varit inne på att göra väggkalendrar. Tobias vill ha nya  visitkort och jag tyckte att mallarna här var riktigt snygga. Blev även sugen på att göra egna julkort när jag såg alla mallar man kunde välja mellan. Det känns lite roligare att ge bort saker man gjort själv än om man bara köper något.

Micael som kom och kollade vad jag höll på med blev sugen på att göra en affisch till Nina. Han var inne på att ta denna och förstora!!

Affisch

Jag skall ta och hålla koll på deras kampanjer så jag inte missar något käckt. Sen gillar jag skarpt att det doneras pengar vid varje order till ” The Green Belt Movement” Det har resulterat i 10.253 nya träd i Afrika. Detta tycker jag är riktigt viktigt att man hjälps åt med att bekämpa skövlingen av skogar runt om i världen.

Dags!

Kolla in denna sida på alla fina glasögonbågar!  Har märkt att min syn blivit sämre, så det är nog dags att skaffa Glasögon. Himla smidigt att man kan låna hem 3 par bågar och prova i lugn och ro, men jag vill nog helst åka ner till butiken i Falkenberg. Där har de 1500 bågar medan det är 180 bågar att välja på online. Dels kan jag beställa synundersökning och bågarna på plats och prata med kunnig personal. Behöver jag ytterligare betänketid kan jag ju ta och beställa i lugn och ro över nätet. Även om priserna är jättebra vill man ju inte förhasta sig. Det svåra blir nog att välja formen på glasögonen. Sedan vill jag nog ha ett par billigare bågar på jobbet och ett par finare när jag är ute.

Jag tror inte jag vill ha kontaktlinser men funderar på att att göra en synundersökning för det samtidigt. Det är möjligt att jag vill ha det senare, har lite fobier över att stoppa grejer i ögonen. Känner att jag behöver prata med kunnig personal om detta. Priset är såpass bra att jag lika gärna kan testa för både och. Funderar på att ta smala bågar till jobbet och lite bredare färgade bågar med någon detalj på sidorna när jag går ut. Kompisen har ett par blå med strass på vid sidorna som är så himla snygga.

Testar ramar

På  Giveaway of the Day hade de idag ett foto rams program. Blev först jätteglad för jag tycker det är roligt med ramar och att göra collage. Bilderna blir oftast inte så intressanta att sno, eftersom man satt sin egna prägel ganska markant. Det är så lätt att plocka bort copyrighten på bilden i ett redigeringsprogram. Men ibland blir jag lite trött på collagen och detta ram programmet verkade roligt. Man får 41 ramar + 5 i bonus, resten får man köpa. Det fanns flera 100 ramar att välja på.

Nu var detta programmet gratis, men jag kommer förmodligen att avinstallera det så småningom.  Tror jag hellre använder  FlauntR som är ett gratis program med 1000’s foto effekter och snabbt, enkelt att använda. Det är roligt att prova nya program men det slutar alltid att man är tillbaka till sitt vanliga beprövade program. Collage programmet som jag har nu kan jag ju fylla på med nya bakgrunder, ramar och clipart allt eftersom jag hittar dem på nätet. Jag är inte begränsad.