... dina symboler här ...

Jätte urna

Jag fick sådan lust att åka till Hammars Trä. Jag såg på deras hemsida att de hade fått in stora urnor och trädgårds lådor. De brukar också ha smidesjärn, som gamla trappräcken och dylikt. Jag tänkte att jag skulle fixa fasta punkter i trädgården som jag bara kör tråd mellan, när hästarna skall klippa gräsmattan. Jag vill inte bara slå i ett par tråkiga stolpar utan tänkte att det kunde fungera som trädgårds dekoration också. Kruxet är att de färdiga dekorationerna ligger runt ca1000 lappen styck, och jag har inte vunnit på Lotto ännu. Så det gäller att komma på något kreativt, men hjärnan verkar ha fått solsting. Men just nu hade Hammars trä inte något som passade, men jag fick en trädgårdsvagn som var riktigt smidig.

Kolla in den stora urnan, den hade jag gärna velat ha. Tänk att ha den på tomten full med växter, vilket bra riktmärke för folk som skall hälsa på. Den hade ju syns ända bort till Ikea. Tänkte jag skulle ta med pojkarna hit när de behöver möbler.

Vi åkte runt i de olika butikerna och försökte hitta lite idéer, men till sist så åkte vi hem. Tobias skulle övningsköra idag och vi bad honom köra till Mölnlycke Garden Center så vi kunde kolla in om de hade något man kunde använda. Jag blev riktigt impad av Tobias körning, frånsett att han var lite väl nära två damer som hade handlat blommor, annars så körde han lugnt och fint. Jag ville också hinna förbereda för frö tapeterna jag köp i dag innan jag skulle i väg med Elvy och Rosa till Slottsskogens Koloniområde.

Garaget

Nu när vi har klippt och släpat fram gamla grejer till framsidan av huset, vill vi gärna ha bilarna någon annan stans. När uteplatsen blir klar vill man nog inte ha bilarna kloss intill. Vi har varit emot att folk kör in på gården, just för att de måste snika vårat fönster och att det blir så lerigt och spårigt.

Gubben tycker att vi kan riva det gamla garaget för att få mera plats, men jag är lite emot det. Man kan ju öppna upp istället så det blir som en carport och på så sätt slippa den instängda lukten och de jobbiga portarna. Fördelen om garaget är öppet är att man inte bara kan slänga in skit och sedan stänga som vissa har en tendens att göra.

Vid äppleträdet

När Shakira kom in i morse efter att jag fodrat, var hon så kopiöst smutsig. Jag satt och funderade var hon kunde ha varit medan jag drack mitt morgonkaffe. När jag gick ut för att fortsätta gräva, fick jag förklaringen. Där jag grävt i går hade det blivit pölar efter regnet i natt, det var så lerigt att det inte gick att fortsätta gräva. Det fick bli trädgårdslandet i stället. Jag fick en hel del potatisar, fast vi inte satt några i år. Lite leksaker, strumpa och annat smått och gott blev det också. Hoppas det blir fint väder i morgon så jag kan gräva klart, nu ligger regnet i luften igen, så det är lika bra att gå in.

Min första semestervecka har inte varit speciellt kanon om man går på vädret, hoppas nästa blir bättre. Jag vill kunna sova en stund i min hängmatta och njuta av fågelsången. Fast det är klart, jag kan ju sätta hängmattan under taket och lyssna på regnet. Det kan ju vara mysigt det med.

Dinky Toys spö

Körde igång med att rensa trädgårdslandet så fort jag fått i mig en kopp kaffe. Känner mig ganska nöjd, har snart rensat klart allt. Elvy hade varit här på förmiddagen och lämnat en Tobako planta, den skall tydligen lukta väldigt gott. Satte den i kruka så inte sniglarna tar den det första de gör när de dyker upp på kvällen. Elvy berättade att hon passade på att hämta mask i dynghögen som hon och Jimmy skulle ha när de fiskade. Hon hade precis fyllt burken, när Beethoven kom och skickade iväg den. Det blev till att gräva lite till. Hästarna är så nyfikna och skall på allt, så man får tänka sig för hur man ställer ifrån sig grejerna. Smyga sig upp till stallet är ingen vits heller för de har fullständigt radar om man är i närheten.

Elvy hade ju köpt spön som vi skulle ha på kärringonsdagen, men det ena var ett Dinky Toys variant och hur man än kastade så kom man inte ut så långt. Elvy tröttnade och satte på ett drag så det skulle bli lite tyngre, och får till en klockren sving så draget far i väg långt ut i sjön och till Elvys förvåning även hela linan med den . Jag hade gått iväg och fotograferade i det ögonblicket en padda för fullt. Så det enda jag hör är Wow snyggt kast från Rosa. Och sen vaa var är linan, du skojar åkte linan med? Elvy sa att hon har varit med om en hel del med spön, men aldrig att hela linan far iväg, den skall ju sitta fast i slut ändan eller!?  Så jag håller tummarna för Elvy och Jimmy att de får mycket fisk och att linorna är kvar.

”Kollade just med Elvy hon har fått två ätbara, varav den ena var riktigt stor. Elvy hade glömt kniven idag så hon fick köra stenåldersmetoden och klubba ihjäl den. Nu var de på väg till torpet och skall laga till dem.” Bon Apeti

Upp rensning

När jag kom hem från jobbet så hade Rosa skickat meddelande att jag kunde komma ner och hämta växter hos henne. Innan jag gick in så tittade jag ner i min trädgårds land och konstaterade att där såg för bedrövligt ut, så när jag såg meddelandet så blev jag jätte glad. Oj vad växter jag fick och framför allt inspiration att starta med mitt land . Min semester börjar vecka 29, så jag hade egentligen tänkt börja då med rensningen. Men det var gott att fått laga stentrappan innan man slår sig fördärvad på stenarna som ger vika. Om några år när allt har tagit sig som det skall och inga djur har sabbat runt, kanske jag kan få lika fint land som Rosa har rabatt.

Min klematis har äntligen börjat blomma på uteplatsen, så nu är det bara stockrosorna som jag väntar på. Det kom aldrig några blommor förra året så jag vet inte vilken färg de har. Jag blev riktigt nöjd med rensningen och skall ta andra sidan i morgon om det är lika fint väder. Den stora delen skall jag fylla upp med mera jord så där har jag bara satt persilja och gräslök i ett hörn. Jag missade tydligen ett par potatisar förra året, för det har kommit upp lite här och där.

Tusen Tack Rosa för alla växter