... dina symboler här ...

Planteringsbordet

När jag kom hem från jobbet så var det så gott väder att jag tog ut mitt café bord. Medan jag satt och njöt av mitt kaffe så fick jag sådan lust att göra ordning för mitt planteringsbord. Jag hade tänkt ha det vid mitt växthus, men det vete tusan när jag har ett sådant så det var bara till att gå runt och se vad man kunde placera bordet så länge. När jag gick upp till loftet for Shakira iväg som en skottspole och rusade upp på muren, uppe i trädet satt den ilskne ekorren som har varit här i flera år. Den är så van vid Shakira att den bara snattrar och fräser men fortsätter att springa fram och tillbaka längst muren och i träden. Shakira hade fullt upp med att ha koll på den i ett par timmar medan jag bar sten och gjorde i ordning för mitt planterings bord.

När jag slängde ogräs vid silon så fick jag syn på ( vikterna ) eller vad det är för något. De var helt täckta av mossa och är ganska vackra att se på. De har legat vid silon i flera år och jag har funderat på vad de har använts till. Haren och räven som sitter på muren har jag tyckt över ett par vassa spett som blev kvar efter att ladan brann ner. Jag var lite orolig över att ungarna skulle ramla och skada sig på dem så det var det enklaste lösningen att sätta något ovanpå. Förmodligen kommer vi att ha kvar haren när vi gör i ordning vid muren. Det är vid uteplatsen och fram till muren som jag hade tänkt sätta mitt växthus, men fram till dess så får jag se det framför mig i fantasin varje gång jag går förbi och skall slänga ogräs i silon. Egentligen så är det här någonstans planteringsbordet kommer att stå så småningom.

Jag fick hjälp av Tobias med den stora stenen under bordet. Jag kommer att måla och sätta kakel på bordet så fort vädret blir lite stabilare. Jag vill fundera en stund innan jag bestämmer mig om jag skall ha bordet här eller någon annan stans. Soffan som stod här innan satt jag nästan aldrig i utan det blev att jag satt på trappan istället. Jag kan göra himla mysig på kvällen för Claes-Olof när han kommer hem sent från jobbet med att sätta lyktor på bordet.

Typiskt gubben fick rätt!

Mina fröer från Odla.nu kom igår och jag tjatade på gubben att han måste köra ner transporten och ställa den här nere så jag kunde fylla den med skit. Nu hade ju fröerna kommit och snart kommer nog mina växter. Han tittade på mig som om jag var helt vrickad och påminde mig för femtioelfte gången att det fortfarande bara var februari och vädret kan slå om och det blir snö. Jag muttrar vresigt tillbaka att det är bra att ha röjt klart med tanke hur mycket här är kvar att göra och hur kanon det hade varit med ett växthus nu när mina fröer har kommit.

I dag såg jag riktigt hur glad han var över att han skulle jobba så han slapp mitt gnällande om fröer, växter och växthus som skulle varit klart i går enligt mitt tycke. Jag han inte mer än börja bära gamla bräder förrän det började snöa och gubben fick rätt, men enveten som man är så var det bara att fortsätta att bära bräder. Marken hade frysit på igen och en del bräder satt fast och gräva bort sly var det inte tal om idag.

Medan jag gick där och muttrade för mig själv kände jag att grannarna började tända sina spisar en efter en och jag kände att det var dags att ge sig och göra likadant. Nu har jag tänt mig en go brasa och det blir nog till att sätta på någon film och bara koppla av.

I väntan på mina växter.

Fy för den lede jag har haft virus i datorn igen. Min msn skickade ut skit. Som tur var har jag inte så många adresser. Jag tror jag har fått bort det, just nu har jag ingen större lust att formatera men får jag mer problem är det nog det bästa. Blir så himla trött att folk orkar skicka sådan här skit och förstöra för andra.

I går grävde jag rent muren bakom uteplatsen och byggde upp lite där det rasat. De flesta växter som jag beställt skall jag plantera här bak och det behövs röjas och läggas ut jord och gödsel innan jag är klar. Uteplatsen är uppbyggd där den gamla ladan har stått, så det är olika sektioner och en gammal väg de använt till att köra in maskiner och dylikt. De har använt sten till att bygga upp sektionerna och Rosa fastnade i ett hål i somras när vi röjde bort slyet. Jag fyllde igen hålet och det var betydligt djupare än vi kunnat ana. Det kunde gått riktigt illa och det finns risk för nya hål, så jag skall gå igenom noga innan jag fyller på med jord.

Det är så himla mycket sten här och jag röjer så fort jag kommer åt så att det skall vara klart till växterna kommer. De stora stenarna tänkte jag att hästarna kan hjälpa till att dra bort. Elvy brukar ha bra lösningar på hur man kan använda djuren i olika lägen och oftast tycker djuren att det är roligt men lite nya uppgifter. Det är denna sida på gården som har sett värst ut, även när ladan stod här. Jag väntar med stor spänning på mina växter och hoppas jag hinner klart här innan de kommer. Här är en bild på Shakira när hon lyssnade på vår fåglarna.

Längtar till våren

Jösses det var svinkallt ute idag det blåste rätt igenom jeansen så låren kändes som stockar. Snabbade mig in i skogen för att få lite lä men det hjälpte föga. Hade tänkt ta en ridtur idag men det la jag ner på direkten. Shakira har börjat spåra rejält när vi är ute och plötsligt kom 2 rådjur framhoppande och hon blev alldeles till sig. Vi brukar ha rådjur i hagen och på slingan. Då har hon inte brytt sig något nämnvärt och det har aldrig varit några problem med att kalla in henne. Idag var jag glad att jag hade löplinan på henne, hon visade ett helt annat intresse nu och jag fick kalla på henne flera gånger så hon inte skulle springa linan helt ut.

Verkar vara dags att lägga ner lite mera tid på lydnads träning. Hon blir ju äldre och tuffare allt eftersom. När jag väl kom in i värmen så skickade Rosa mejl om Lisebergs trädgårdsdagar och vi började diskutera blommor. Jag är så himla sugen att börja i trädgården igen. Nu har frosten slagit till och det går inte att greja så mycket på utsidan. Gick in på Horto Green AB och gjorde en önske lista på blommor och växter jag vill ha. Den slutade på 1 500 kronor så det blir till att laga god mat och baka i mängder till gubben innan jag visar listan.

Bilderna är från Horto Green AB

Fjärilsbusken

Har fått röjt upp vid den gamla vagnen och plockat in plåttaket som låg där. Vagnen är i bedrövligt skick så vi är lite osäkra om vi skall behålla den. Claes-Olof vill i vilket fall ha en lampa bland träden så får vi se hur vi gör med vagnen. Det var gott att få rensat upp för det stank lite unket bland buskarna.

När jag skulle gå in och ta mig en kopp kaffe så fick jag syn på min fjärilsbuske.