... dina symboler här ...

Klantigt värre!

Jag tänkte jag skulle promenera i Eskilsby och då gå ner till sjön. Sist jag var här så gick verkligen min kamera varm. Jag ringde Rosa men hon och Tore stod och målade för fullt, de ville hinna måla mesta möjliga innan regnet. Så jag åker i väg men tar vägen mot Hällesåker, sist vi hade kärringträff så blev det en faslig diskussion om Eskilsby- skylten. När jag åkte dit sist så åkte jag ju via Kungsbacka. Men jag är specialist på att vela bort mig och ta knasiga vägar så Rosa och Elvy tyckte, jaja hon kom fram i alla fall, alltid något. Eskilsby kom jag till idag, snabbt och enkelt. Problemet var att jag skulle till Äskhults by! Inte Eskilsby. Shit, det är så typisk mig, tyckte det var konstigt att jag inte hittade någon information på nätet. Snacka om att bli blåst på en promenad i en genuin 1800-tals by.

Men jag hittade detta: Peter Korns Trädgård.

Jag ringde Rosa så fort jag kom hem och vi beslöt oss för att åka hit en onsdag.

Trädgårdsföreningen

Rosa ringde mig på förmiddagen och undrade om jag ville följa med till Trädgårdsföreningen. Jag hade sovit ovanligt länge idag, något som mina djur lät mig märka. Busen vår gamla katt dängde till mig med tassen i ett kör och hade alla möjliga läten för sig. Shakira var lite diskretare och la försiktigt sitt huvud bredvid mitt och väntade på att jag skulle klappa henne. Till sist vad det bara att gå upp, men då var klockan nästan 10 och jag var pigg på att hitta på något roligt. Så Rosa ide om Trädgårdsföreningen kom som en skänk från ovan. Vi började med att gå längst kanalen och det slår mig att Göteborg är riktigt fint med mycket att se på.

Det var så mycket att se på Trädgårdsföreningen, det enda som gjorde mig lite ledsen var att fjärilshuset inte var kvar. Rosa frågade en på caféet och hon stirrade på Rosa som (Men hallå det var typ 4 år sedan här fans ett fjärilshus, var kommer ni ifrån?) Så det blev till att titta runt på de olika utställningarna. Those were the days, Global uppvärmning, Ur askan och Lucus m.m. Lucus betyder glänta, helig plats. Det är Kina Bergdahl som gjort idéträdgården och hon låter ett otäck svart och oljigt tak sänka sig ner som ett hot. En brand kan rent av vara förutsättning för nytt liv. Min favorit var Those were the days där växterna får slåss med en mosaik av soppor. Eva Björkström är konstnären.

Jag blev förvånad över hur stort här var, och även här så stötte vi på ett brudpar. Det var ganska mycket folk och väldigt blandat. Det var flera som satt och läste längs kanalen eller bara låg och solade sig. Men sötast var nog de små barnen som hade hoppat i vatten kanalen. Det var så varmt att jag hade lust att göra detsamma, det var bara skorna på mig som åkte av.

Det var härligt att avsluta denna vandring med fika. Rosa hittade jätte söta bord uppe på en kulle som vi satte oss vid. Vi satt och funderade lite på skylten som satt på bordet. Hm har folk blivit så berusade att de har rullat över blommorna och ner för kullen tro? Eller har de allmänt raglat runt och trampat ned? En härlig dag hade vi i alla fall.

Göteborgs lustgårdar

Rosa ringde och ville att vi skulle åka till Botaniska och då framförallt gå in i växthuset. Botaniska har vi varit förut men vi gick aldrig in i växthuset, och idag var det fri entré. Jösses  det är tur att Rosa har lagt upp sitt inlägg, jag har missat helt att vi var på invigning av Göteborgs lustgårdar där Botaniska, Liseberg, Trädgårdsföreningen och Gunnebo skall visa att Göteborg har de bästa parkerna och trädgårdarna. Så i växthuset var temat Glupska skönheter. Det var massor av helt otroliga växter och jag blir super sugen på att skaffa mig en köttätande växt. Kanske dags att byta ut lite växter här hemma mot lite mer konstiga sorter. Känner att jag behöver förändra mitt liv lite radikalt, jag kan ju börja med växterna.

Vi såg tre brudpar som vandrade runt i den vackra miljön och blev fotograferade av vänner från alla håll och kanter. Av någon anledning så gick de inte nära de köttätande växterna, de som var så läckra. Gruppen We Ghost spelade vi lusthuset och det såg så mysigt ut med alt folk som låg eller satt på gräsmattan. Sist vi var här var det inte så mycket folk.

Slöjdlärarseminariet på Nääs

Slöjdlärarseminariet uppfördes 1880. Byggnaden ansågs vid invigningen vara mycket modern och ändamålsenlig för slöjdundervisningen med rit sal, slöjdsalar och föreläsningssal. På övre våningen fanns sovsalar och tvättrum för manliga kursdeltagare. Delar av detta finns bevarat. Fortfarande drivs här kurser och verksamhet inom slöjd och hantverk.

När vi gick ner en bit i skogsdungen så såg vi massa brännugnar och jag har letat information, men hittar inget. Det kom en rejäl regnskur när vi gick runt här och, ja ni kan ju se kameran gick varm. I byggnaden alldeles ovanför stod en herre och jobbade han vinkade så glatt och jag ångrar mig så in i bänken att jag inte gick och knackade på och frågade vad ugnarna var till för.

Ugnarna var hel läckra att gå och titta på och de verkar vara i gångbart skick. Här hade jag kunnat stå och filosofera i timmar.

Björkenääs uppfördes 1878 som bostad åt föreståndaren på Nääs, Otto Salomon, och hans familj. Huset sägs vara en kopia av en av byggnaderna på den ryska tsarens sommarhem, Lividia på Krim. Huset har använts som lärarbostad och kursgård men drivs idag som ett gästhem. Det är en härligt blå färg runt fönstren, den glömmer man inte i första taget.

Lek huset byggdes 1904 i nationalromantisk stil för sång och danslekar, gymnastikövningar samt samlingar under kurserna. Mellan Seminariet och Lek huset anlades 1906 ett lek fält. Här spelades handboll och basketboll för första gången i Sverige. På lek fältet har midsommar firats med traditionella danser och lekar på samma sätt sedan början av 1900-talet. Här passade Claes-Olof på att ta en paus på verandan.

Nääs Slott

Nääs Slott blev världsberömt genom slöjdlärarseminariet och ansågs då vara fönstret mot världen. Jag älskar gamla byggnader men Nääs slott tycker jag nog inte tillhör en av de vackraste. Vänhem och Slöjd lära seminariet tycker jag är bland de vackraste hus jag sett, så slottet imponerade inte sådär jätte mycket. Jag skall ta och kolla upp när man kan gå in och titta. Slottet skall ha förmodligen Skandinaviens mest kompletta orörda 1800-tals interiör. Det skall bli intressant att få se det.

Guidade visningar av slottet vid följande tider 2008:

  • 16 Juni – 24 Augusti dagligen kl 12.00, 13.30 och 15.00
  • 25 Augusti – 28 September lördagar, söndagar, helgdagar kl 12.00, 13.30 och 15.00

Stall och ladugården kom till 1829 och 1831. Från samma tid kom även sädesmagasinet numera värdshuset och stallet numera turistinformation och reception för bed and breakfast på Nääs. Båda dessa byggnader är byggda med tegel som togs från markområdena kring Mellan Nääs på andra sidan bron.

Sekretariatet är från slutet av 1880-talet. Det användes som rökpaviljong under seminarietiden. Men från 1903 blev det expedition och bibliotek. Hit gick varje nyanländ deltagare för att anmäla sin ankomst.

Vänhem var ursprungligen sommarbostad för familjen Abrahamson i Gamlestaden, Göteborg. Huset flyttades hit efter att paret köpt Nääs och invigdes 1874 som arbetsskola för flickor. Den vackra glasverandan och den f.d. matsalsbyggnaden används numera till sommarutställningar inom konst, hantverk och slöjd. Den här byggnaden är helt otrolig vacker, här kan man snacka om snickarglädje, den måste bara ses. Den finns ingen bild som kan göra detta hus rättvist.

Allt bröd bakades här under seminarietiden. Liksom de flesta bakstugor från denna tid byggdes huset friliggande av brandsäkerhetsskäl. Skallsjö-Nääs Hemslöjdsförening som arrenderar bakstugan bakar stenugns bröd vissa helger under sommaren. Det är även de som har rustat upp bakstugan.