... dina symboler här ...

Ullared

Tog ut fluffisarna tidigt idag så de kunde busa av sig ordentligt innan vi drar till Ullared. Älskar att ta ut dem på morgonen! Det är alltid gubben annars som tar ut dem när jag åkt till jobbet.  Så på helgerna njuter jag och vi har egen tid innan gubben går upp.

vi hade ingen tia så vi kunde inte ta någon vagn men tänkte att vi klarar oss på två korgar! Det sprack ju ganska omgående. Nu köpte vi nästan inga kläder men de hade fräcka skärbräor och trälådor som tog plats. Det blev till att fixa en vagn, personalen var otroligt hjälpsamma och kom med en på två röda.

Vi passade på att köpa favorit godiset till hundarna, ben, spårlinor och lite gosedjur. Matenoch grönsakerna var väldigt billigt, men jag tycker Ullared har blivit lite för stort. Vi var inne tidigt men märkte efter 1 timme att det började bli rejält med folk, så då rundade vi av och åkte hem.

20231112_145657

Läckö slott

Läckö slott

Helt underbar utflykt till Läckö slott, som ligger på Kållandsö i Lidköpings kommun i Västergötland. Slottet är beläget på en udde i Ekens Skärgård i Vänern.  Tobbe, Micael och Mao hängde med. Stört mysigt när vi åker iväg allihop. Vi var på en guidad visning och fick en hel del intressant information om släkten De la Gardie, som  bodde i slottet 1615 .

Läckö slott

Guiden berättade stolt att detta var Sveriges vackraste slott!? Men jag tycker nog att Tjolö holms slott att vackrare, om inte på utsida så i alla fall på insidan. Här fick vi bara se 5 rum och de var ganska tomma. Det var en kung innan som hade länsat ut det mesta av värde.

Läckö slott

Även tavlorna hade sålts men några hade kommit till rätta och hängts upp igen.  Det var en mysig rundvandring och alla rummen hade rejäla takmålningar. I prinsessans rum var orginal målningen kvar. Den hade haft mögel på sig så den gick inte att sälja.

Läckö slott

Slottet är ett minne från Sveriges stormaktstid. Det tillhörde under medeltiden skarabiskoparna och lämnades 1615 som grevskap åt släkten De la Gardie, men indrogs 1681 till kronan. Läckö har senare bland annat förlänats till Carl Gustaf Tessin 1752 och 1810 till Carl Johan Adlercreutz och har senare varit utarrenderat, bland annat inom ätten Rudenschöld. Slottet och kungsgården ägs numera av staten och är statligt byggnadsminne sedan den 25 januari 1935.

Läckö slott

Tjolöholms slott

20230528_122555[1]

Har har haft en underbar dag på Tjolöhom slott med tur i slottet. Har varit här förut men uppskattade rummen betydligt mera nu. Så mycket detaljer att titta på och så pampiga rum. Tur att Tobias hade karta på hur man skulle gå för det är många vinklar och våningar.

20230528_130057[1]

20230528_125100[1]

Jag brukar inte tycka om mörk interiör men de stora fönsterna gjorde att rummen var vackra ändå. Älskade att titta på de gamla dokumenten och leksaker som var i rummen. Det såg ut som tiden stod still och att slottsfolket kunde komma in när som helst.

20230528_124822[1]

Mao var så söt där hon gick runt, det såg ut som hon bodde där. Passade på att ta lite bilder som de kan använda till bröllops festen i Japan.

20230528_125531[]

IMG_4685

Nu var ” Afternoon Tea ” fullbokade ända fram till oktober så vi får vänta till dess. Men det är något vi gärna vill vara med på.

Tjolöholm slott

Sedan promenerade vi ner till Allmogebyn som var bra mycket större än jag mindes och det är ju jätte häftigt att vissa stugor går att hyra. Helt underbara hus och så fint bevarade. Det ligger så vackert nära havet. 

Allmoge byn

Allmoge byn

Allmoge byn

Vi kommer att åka hit snart igen och ta oss en rejäl långpromenad i på de fina slingorna som finns runt slottet. Det var så många år sedan vi var här att det är dags att se oss runt igen.

Stensvampar

Våffleriet

Våfflor

Läste på fb att Våffleriet foodtruck skulle vara på Spinneriet i Lindome så vi passade på att köra ett stor race med röjning och målning.

Våfflor

Det var otroligt gott och vi kommer att göra om detta som en liten mys grej på helgerna när Våffleriet är på plats. Jag valde en mat våffla med chevreost, äpplesirap och rostade pumpafrön. Så otroligt gott.

Snickeboa

Så bra avslutnig efter att ha städat i snickerboa.

Spinneriet Lindome

Spinneriet i Lindome

Micaels tjej Mao från Japan är på besök och hon hade googlat fram lite utflykter som hon ville göra. Så när de kom hem berättade de om Spinneriet i Lindome och hur go maten var, så vi beslöt att köra en familje lunch på morgonen när de öppnade. Helt otroligt att det skall komme en tjej från Japan och visa oss vad vi har ett stenkast bort.

Spinneriet i Lindome

Så härlig miljö, trevlig personal och massa butiker att titta i när man ätit klart. Hit kommer vi att besöka fler gånger, ära och bra. Monica och jag har ridit förbi i över 15 år men aldrig tänkt på att det låg en reasturang där och massa hantverksbutiker. Där fanns även ett café med lite lättare rätter som vi kommer att besöka. Här ligger även skandinaviens enda vinylskivefabrik.  

Spinneriet i Lindome