... dina symboler här ...

Elvy behöver nog nya glasögon?


I dag var jag och Elvy och satte upp tavlor för mamma. Elvy hade sina glasögon med sig men förmodligen så behöver hon dubbla styrkan på dem, jösses till att mäta snett . Mamma var ganska trött men vaknade upp allt eftersom jag och Elvy tjafsade om hur tavlorna skulle sitta och vem som mätte sämst. Elvy kom med den smarta iden att sätta tavlorna lite hur som helst och inte så stelt och symetriskt som jag brukar göra. Det blev riktigt fint när vi var färdiga. Jag visade henne collaget som jag hade gjort på henne när hon flyttade in och hon sken upp som solen i Karlstad. Mamma gillar starka färger med mycket att se på och collaget blev hon riktigt glad över. Jag tänkte att jag kunde trycka ut 2 A4 collage varje gång jag kommer på besök och samla det till ett stort album. Mamma har inte riktigt gillat de gamla foto albumen men gillar att se på bilder. Likväl som jag skriver i bloggen kan jag ju göra collage till mamma om vad jag gör och hur det går här på gården. Jag har en Digital Scrapbooking sida här som jag har börjat med att göra collage på djuren.

Flytten

Äntligen är mammas flytt klar och det nya äldreboendet verkar jättefint med väldig go personal. Det har varit tufft för mamma att bli flyttad på detta viset när hon inte kan förklara i ord vad hon tycker. Men idag möttes vi av ett jätte leende och alla satt tillsammans och åt. Innan har hon varit för isolerad med personal som satt för sig. Nu kändes det jätte lyxigt att få ta mamma in på hennes rum med kaffe och bara rå om henne i lugn och ro, och veta att när vi åker så sitter alla tillsammans igen med personal. Så idag har jag och syrran tagit en god promenad med Shakira som har blivit eftersatt under flytten. Det finns ett ekorre par som bor i skogen och de blir så irriterade varje gång Shakira stannar upp vid trädet och sniffar runt. Jag tog ett par bilder men de blev lite suddiga. Jag promenerar på den vägen ganska ofta så jag får nog fler chanser att ta kort på dem. Nu skall jag tända en brasa och bara koppla av resten av kvällen.

Fin hjälp med att ta in höet

Claes-Olof hade varit och hämtat hö i Uddevalla igår och det låg kvar i transporten för det regnade så våldsamt på kvällen. Jag och Elvy hade besökt min mamma på hemmet, medan Claes-Olof övningskörde med Tobias. Jag satte på potatisen och bad ungarna om hjälp med att ta in höet. Uppenbarligen hade det fått för sig att allt höet skulle in innan potatisen kokat färdigt, för jösses vad de sprang .

Här är det Micael som springer och sliter och det kändes väl lite dumt att stå och maska med att ta kort. Höet kom in med en rasande fart och jag hade stora problem med att hänga med i deras takt. Synd att jag inte tog tiden, så jag kan sporra dem nästa gång med att bräcka tiden.

 

Här är Tobias som övningskörde riktigt fint idag. Jag tycker det är kul när ungarna bjuder på sig själva och har roligt. De tyckte det var helt okey att jag la ut bilderna och vill läsa min artikel.  Annat för ett par år sedan då de sprang när jag kom med kameran och tyckte jag var skit jobbig.

50 års kalas

50 års kalas och gubben gick runt och smög på uteplatsen så allt var undanröjt och inga verktyg var glömda i några hörn. Han brukar vara lugnet själv men nu var han alt bra rastlös. Han körde iväg och hämtade ditt o datt, så man funderade på om han försökte smita sin väg??

Här sitter han i alla fall stilla så jag hann ta ett kort innan gästerna kom.

Så anlände då gästerna och han fick presenter som passade att ha till uteplatsen. Våra pojkar hade köpt en liten dam med fontän som vi kunde ha tills det större dambygget kommer igång. Med tanke på att han planerar att bygga ut lite till så att den stora presenten (Gourmé grillen) skall hamna under tak och så att man får en riktig mysig grill hörna, så lär nog damen bli klar lagom till att åka skridskor på. Elvy tog en fin bild på den här läckra buketten. Det kommer att bli så fint när uteplatsen blir fylld med blomkrukor.

Det var roligt att se hur glad Claes-Olof blev för grillen som hans släktingar hade köpt och hur han slängde sig över den för att sätta ihop den fortast möjligt. Kristina höll på i köket och förberedde kycklingen som Peter skulle grilla så fort Claes-Olof hade fått ihop grillen. Här står Peter och skojar om vilken tid det tar och hur hungriga alla är. 5 minuter borde du ju ändå kunna sätta ihop en grill på??

Peter är en mästare på att grilla och visade Claes-Olof hur man startade den och lite tips om smått o gott man kunde laga. Det blev en härligt god middag med kyckling klubbor, färsk potatis och sallad med vitlöksbröd. Vi hade dukat långbord under tak men Killarna satt på yttre altanen.

 Roger hade köpt infravärme som vi satte igång på kvällen, den gav riktigt go värme och jag ser fram emot många mysiga grillkvällar på uteplatsen. Peter och Kristina hade med sig urvädret Agnes som är en Flat coated retriever på 3/5 månad. Jag tror max att hon vilade sig 10 minuter sammanlagt under hela kvällen. Hon sprang och busade med Shakira hela tiden, där i mellan plockade hon upp Tore och Rosas ena present från fontänen och sprang runt med. (Blommor som skiftar i färg när de ligger i vattnet).

Det var tur att vi satt igång fontänen för hundarna blev bra törstiga av allt springandet.

Närbilder

Nu har syrran och hennes barn åkt hem och det känns tom och trist. De var här och firade mammas/mormors 85 års dag. Vi skall åka upp till Norge om någon månad på bröllop. Då gifter syrrans dotter Anne-Lise och Björn sig, det skall bli jätte roligt. Björn hjälpte mig med kameran, jag hade läst att man skulle kunna ta riktigt nära blom bilder. Jag har provat flera gånger men de har bara blivit suddiga. Det var slutartiden jag hade bommat på och att jag skulle ha kameran inställd på manuell. Nu har jag tagit massa närbilder på olika blommor och har märkt att jag måste ställa in slutartiden vid varje ny blomma.