... dina symboler här ...

Besök från Norge

Det är en sådan där trist regnig dag, ljuspunkten är att lille hagen blev klar i går och att min stora syster kommer. Släppte ut hästarna i morse och städade upp i stallet. Kalkade golvet och fyllde i hö rännan så det skulle vara helt klart tills jag tog in dem. Det är så himla gott när allt är klart och man behöver bara stänga och gå ner och gotta sig igen.

Fast idag kommer min stora syster och hennes son. Hennes dotter kommer lite senare med sin respektive. De är allergiska mot katt och jag har 3 stycken. Jag har städat runt som en galning men det blir aldrig hår fritt här, men de slipper förhoppningsfullt gå runt med naturella filter tofflor som växer för varje steg de tar.

Har även tvättat det mesta och mitt tvättmedel tog slut så jag dundrade ner till Rosa. Hon hade slocknat i soffan och höll på få hjärtsnurp när jag stod där och tjatade om tvättmedel Fick en kopp kaffe och snodde mig hem igen, hästarna stod och såg lite frusna ut så de fick gå upp till stallet igen. Bellman är den som alltid gnäggar förtjust när han ser att allt är klart och bara till att börja hugga in.

Satte på tvättmaskinen och skurade golven, kände mig riktigt nöjd med städningen, men helt rent det blir det aldrig med alla djuren som far runt. Så nu sitter jag här och surfar till jag skall hämta syrran och kompani.

Slappe dag

Hade en riktigt lugn och skön dag idag, passade på att tvätta och städa innan Christina och Peter kom med pojkarna Simon, Jesper och Thom. Letade runt på nätet efter ett enkelt fotoprogram som jag kan använda till bloggen. Hittade detta som jag tycker är både smidigt och riktigt enkelt att använda.

Jag tycker det är kanon att det finns så mycket ramar och fonter att välja mellan och som sagt, det är lätt att använda. Det finns många fotoprogram på nätet men många är på tok för krångliga att hålla på med.

Micael

Passar på att sätta ut en bild på min minste son nu när han tycker det är roligt att bli fotograferad, han har gått runt och tycker det är roligt när vi grejar så mycket på tomten. Det har ju varit lite stiltje med den biten när vi har renoverat byggnaderna. Han tycker det är kul när vi har våra kärringträffar och är bra nyfiken på vad vi sysslar med, så därför var jag snabb med kameran. Det var inte så länge sedan som han absolut inte ville vara med i min blogg och skulle jag fotografera honom så åkte solglasögon och dylikt på så man inte skulle se hur han såg ut.

Canton House

Min syster är på besök från Norge , så vi gick och åt Kina mat på Canton House som ligger på Olivedalsgatan i Göteborg. Vi åt där för två år sedan då syrran ville fira att Tobias blev 15, nu var det Micael som firades. Maten är kanon god och servitrisen lärde oss att äta med pinnar, så det försöker vi att äta med varje gång vi är ute och äter Kina mat.

Det är himla mysigt att gå ut så och äta så det är synd att man inte gör det oftare. Det är kul när man ser att även ungarna tycker det är mysigt, med tanke på att de är tonåringar med mobiler klistrade vid öronen och som man ibland med våld får dra i från datorn , nu sitta helt avslappnat och verkar ha all tid i världen. Trist att jag glömde ta kameran med mej. Hoppas syrran tog fina kort som jag sedan kan lägga ut.

Föräldrafritt

I dag skall Tobias och Thomas rå sig själva i gästhuset. Micaels kompis Fredrick skulle åka på husvagn semester så han kunde inte vara med. Lite synd för Micael men han var förväntansfull ändå.

Skorsten renoverarna var precis klara och höll på med den sista finishen med vedspisen, de hade gjutit upp en ny sockel och tätat skorstenen. Jag frågade hur lång tid det skulle ta för sockeln att torka? De svarade att det skulle ta par dagar och att ingen fick gå nära innan det var helt torrt. Jag talade om att ungarna skulle sova där själv och undrade bara hur stryktåligt putsen var!!? Han tittade på mej med chock i ögonen  och sen på sitt fina arbete med vedspisen. Man riktigt såg vad han tänkte på!! (Typ gjutna hand avtryck, bort skrapade hörnen och skräp som fastnat i den inte riktigt torra cementen osv.)

Vi hade ju lovat ungarna att sova där, så det var bara att hoppas på det bästa. Tobias och Thomas köpte mat (2 kilo mjöl, 8 liter mjölk, ett halvt kilo margarin, pålägg och cornflakes den billigaste sorten, när man får betala själv är inte leksakerna man brukar få i cornflakes paketen så viktig längre. Micael köpte chips, muffins, choklad och lös godis (bara nyttig mat ur hans synvinkel).

Ingen av ungarna var speciellt intresserade av att vara i huset förrän Rosa dök upp med Patricks tv, den hade scart uttag så det var bara att plugga i playstationet. Nu blev det plötsligt himla rotation på Thomas och Tobias som valde spel och filmer för det vildaste. Micael lekte med Koffe och glömde helt av att han måste bädda sin säng och packa ner lite saker.

Jag hängde upp gardinerna och kollade lampor så att allt var klart för kvällen när jag hörde Thomas och Tobias vilda diskussioner om de skulle våga sätta på diskmaskinen eller inte, jag ropade ut till dem att de kunde ju vänta till den var fylld. De tittade på mej som om jag var knasig (självklart så skall den ju vara fylld med disk) och efter 5 minuters kringgående så tyckte de att maskinen var smockfull med sitt ensamma glas och en gaffel!!!!? .

Thomas har ju diskmaskin hemma så den är ju en baggis att få igång den. Fast den här diskmaskinen såg ju lite konstig ut!. Tobias läste på locket hur man skulle sätta på, sen var ju den stora frågan var disken (mycket, medel eller lite skiten) Tja glaset var ju inte så skitet men å andra sidan så var ju gaffeln dubbelt så skiten. Med andra ord bäst att ställa in maskinen på medel skiten så blev den nog ren.

Under kvällen så har vägen mellan vårat hus och gäststugan plötsligt förvandlats till autobahn och Babe (våran gris) tyckte det var bäst att lägga sig tidigt på kvällen så hon inte skulle bli nersprungen, hästarna tittade ut genom fönstret och höll intresserat koll på ruljangsen, (någon av ungarna kunde ju irra sig in i stallet med lite mat).

Thomas skulle laga pannkakor till kvällsmat och tyckte den stora plattan inte blev tillräckligt varm. Thomas och Tobias kom ner med smeten och tyckte min spis var bättre. Skickade upp dem igen och visade dem att det fans 3 plattor till de kunde välja mellan. De kollade på varandra (å kan man laga mat på dem också, vilken spis).

Micael hade världens volym på tv och spelade spel så han märkte inte ens att jag var där. Inga bekymmer där inte (pannkakorna de kommer när de kommer). Claes-Olof kom hem vid halv tolv och vi gick upp för att säga god natt. Thomas stekte pannkakor för det vildaste och såg ut som mäster kocken själv. Måste erkänna att pannkakorna såg riktigt läckra ut och jag hade lite svårt att slita mej. Vi lämnade våran dörr olåst ifall de skulle dyka nerpå natten, men tji fick vi de hade sovit jätte gott. Thomas och Tobias gick upp runt 10 medan Micael låg kvar in i det längsta han trodde nog att han skulle få sova hur länge han ville.

Tobias skickade ner honom så han skulle få i sig sin medicin, men sen kunde han sova en stund till om han ville. (en omtänksam storebror). Under dagen slog det tydligen Thomas och Micael att det verkligen var föräldrafritt så det blev kuddkrig halva dagen. Babe stannade till ibland utanför dörren, men gick snabbt därifrån när hon hörde alla dunsen. (Bäst att hålla sej väck i fall huset brakade i hop eller att matte upptäckte att de röjde runt som galningar därinne!!!).

Klockan 8 kom ungarna på att de inte hade köpt mat för kvällen och for i väg som skottspolar ner till Bra som var stängt. (Tack gode gud för OK) Tobias skickade ner en ny badad Micael för medicin och sår tvätt medan han och Thomas lagade makaroner och korv. Micael berättade glatt att de hade chips och Maxi Cola som de skulle gotta sej med, jag började känna mej ganska ensam och funderade på att bjuda upp mej själv på middag, när Micael uppenbarligen kände mamma vibbar , sa god natt och for upp som en skottspole. (han låste säkert dörren med ljuset hastighet) Satte mej ner och zappade runt bland skräp kanalerna innan jag gav upp och la mej.

Med andra ord Ungarna klarade sej Kanon bra , det bådar gott för framtiden när de flyttar ut för gott ( typ när de är sisådär 50 år eller äldre) .