... dina symboler här ...

Snart……

Förhoppningsvis får jag snart den här hästlastbilen som man kan ha 2 hästar i, det har varit lite svårt att hitta en bil som klarar 1 400 kilo. De flesta bilarna ligger på 700-800 kilo och då kan jag inte ha båda mina Tinkrar med mig ut. Det fösta jag kommer att göra när jag har bilen, det är att ta ut Bellman som är något svår riden när man är ute själv. Har jag tur så är han lite lättare att rida ut på när han inte känner sig så hemma och vet var han smidigast kan vända hem. Jag har ju ridit ut själv förut men det var ett tag sedan och det gick bra bara han får vänja sig att vara själv igen.

Jag har tagit en härlig promenad med Shakira på en av rid slingorna i Delsjön. Jag mötte en rask dam med stavar som knatade på upp för alla de branta backarna, vill man ha riktigt god motion så är rid slingorna en kanon utmaning med sina branta vägar upp och ner. Hon förklarade hur jag skulle gå så jag inte velade bort mig och rekommenderade den lite längre vägen. Det är så otroligt fint för alla här runt Delsjön. Grillstugan jag gick förbi såg jätte mysig ut och hade varit kul att testa om man är några stycken och skall övernatta vid sjön.

Det var synd att det blåste så idag för det blev riktigt kallt om öronen trots att solen var uppe. Det finns bord utplacerade längst sjön och jag ångrade att jag inte tog fika med mig idag. Det har precis blivit en ny slinga klar på 1,8 kilometer och den funderar jag att ta nästa gång med Shakira.

Vårväder

Underbart vårväder idag och jag kände för att ta ut Shakira på en riktig långpromenad. Gubben tyckte vi skulle åka till Särö Västerskog och gå strand promenaden. Jag har gått rätt mycket i skogen med Shakira så lite naturombyte kändes inte så dumt. Oj vilken härlig natur! Jag har aldrig någonsin sett så stora ekar och att det växer så mycket idegran. I dag kändes det verkligen som om våren var på väg. Det var så härligt att se folk sitta och njuta på klipporna och längtan till sommaren och semestern blev enorm. Vi fick oss en härlig promenad och Shakira njöt för fullt där hon skuttade runt bland klipporna.

Pixbo Dammar

När jag kom hem från jobbet idag så tog jag och gubben en härlig promenad med Shakira vid Pixbo dammar. Det var flera år sedan vi promenerade där och det kändes lite kul när vi kände igen vissa bitar av vägen som vi hade gått förut. Det var lite kallt men en sådan härlig dag att promenera på, nu när solen äntligen tittade fram. Tog med gubbens kamera och tog för givet att minneskortet var i, men icke sa Nicke utan jag hann väl bara ta 10 kort innan kamerans minne var fullt. Typiskt mig att ha för bråttom och inte kolla ordentligt innan vi gav oss iväg. Jag har länge funderat på att ta ut en av hästarna och rida runt på de fina ridvägarna här, men jag har varit lite osäker på var jag startar på rid slingan. Jag har inte hittat någon start punkt utan rätt som det är så finns det en rid skylt på vägen.

Vi stannade till vid Råda Hill innan vi åkte hem och tittade hur ridvägen såg ut där. Men det började mörkna så det får bli en annan dag vi tar den vägen. Jag kör förbi den ridvägen ibland efterjobbet och har funderat på hur lång den är, men enligt kartorna så går vägen in i Delsjön och runt där så det är nog bäst att promenera först innan jag tar ut hästen dit.

Änggårdsbergen

Jag tog en sväng till Änggårds bergen och blev så himla paff över att vägen till Botaniska är så breddad och fin. Visserligen är det nog över 20 år sedan jag var där uppe och promenerade. Rikligt skyltat vilken är bra för mig som har en tendens att vela bort mig. Mitt största önskemål just nu är en häst lastbil så jag kan ta ut hästarna på bättre ridvägar. I Kållered bygger kommunen hus i mängder och det finns snart ingenstans att ta ut hästarna på.

Den enda lilla slinga jag har innan jag kommer ut i skogen blir hundägarna som tokiga om man rider på, trots att det är enda vägen för att ta sig ut i skogen på. Det hade varit kanon att ta ut hästarna hit någon dag och förhoppningsfullt kunna rida i lugn och ro utan att bli kallad diverse ord som man blir här. Mölndal har ju fina ridvägar, problemet är bara att jag skall kunna ta mig dit.

 ( Naturreservatet Änggårdsbergen och Botaniska trädgården är ett stort grönstråk. Änggårdsbergen är, som namnet antyder, ett bergigt område med omväxlande natur, sällsynta insekter och ett rikt fågelliv. Här finns flera fornlämningar från i huvudsak bronsåldern. I området finns flertalet dammar där man på våren kan hitta vattensalamandrar. För den som är intresserad av att promenera, springa, cykla mountainbike eller rida finns många stigar med varierande längd och höjdskillnad. )

Höjdskillnader var det verkligen och utsikten var vidunderlig på vissa ställen. På en sten satt en man med sin schäfer hund och det såg ut som han tittade rätt ut, men när jag kom närmare så tittade han ner mot Botaniska och hade el kablarna nedanför. Jag hade ingen aning om att höjdskillnaden var så enorm att det såg ut som raviner när man tittade ner. En rejäl matsäck och härlig sommarvärme så kan man nog gå här uppe i flera timmar.

 Nu har det ju regnat i flera dagar så på vissa ställen var stigen som en bäck. Jag passade på att ta en massa bilder på forsande vatten och här är en bild med Lomo effekt.

Sandsjöbackaleden

Jag har inte rökt sedan söndag kväll, ja jag fuskade och tog ett bloss av Elvy på kärring onsdagen. Men frånsett det blosset så har det funkat hyfsat (är konstant röksugen och tycker allt är skit just nu). Satt och pratade med Elvy i en timme i telefonen och jag höll på att gå av på mitten, jag brukar röka när jag pratar i telefonen och nu hade vi pratat så pass länge att jag hörde Elvy tända sig en cigg ett par gånger. Jag kände mig så extremt röksugen att jag tänkte bara på att ta en riktig långpromenad med Shakira och förhoppningsvis gå av röksuget.

Åkte till Sandsjöbacka leden som man kan gå på bakom Ikea och träffade en trevlig hundägare som var ute med sin lilla valp. Med tanke på att jag alltid går vilse så frågade jag honom om det var någon risk för detta eller om en röd markering plötsligt blir lite solblekt så det till sist visar sig att man egentligen följt en brandgul markering och befinner sig plötsligt i Häckle fjäll. Han bedyrade att det var jättefina markeringar så vill jag promenera ett par timmar var det bara att börja gå.

Och vist hade han rätt det kom stolpar med jämna mellanrum med en färg fläck. Lite skeptisk som jag är tog jag en Gul prick, så jag inte riskerade att följa någon solblekt färgvariant. Naturen var härlig att titta på även om det regnade bitvis ganska rejält.

Jag älskar att gå nya vägar och hit kommer jag att gå flera gånger, följer man de andra vägarna kan man komma till Kungsbacka och jag hoppades att jag inte var på väg att vela mig dit. Hundägaren jag mötte pratade om att han gått spår runt och det var den markeringen jag hade följ hela tiden. Men så kom jag till en fläck som jag upplevde att det bara stod skyltar åt alla håll och kanter. Här är en bild på 2 skyltar den 3 fick inte plats. Kände hur matt jag blev, jag hade glömt att fråga om vägen gick runt eller om man var tvungen att gå tillbaka.

Nu blev vägen Gul/Röd och Gul/Grön. Nä jag gick tillbaka vågade inte chansa på att det inte skulle hinna bli kolsvart ute. När jag äntligen nästan var framme vid bilen så såg jag en förgrenings väg som var Gul/Röd och det var garanterat den som hundägaren hade gått runt, så hade jag haft lite is i magen så hade jag inte behövt gå tillbaka hela vägen. Men jag och Shakira fick oss en härlig långpromenad och vi han precis till bilen innan det mörknade.