... dina symboler här ...

Trötter idag

Tog en härlig promenad i Sandsjöbacka, jag hade tänkt sitta bland ljungen och titta på solnedgången. Men det började bli kallt och jag hade glömt fikat i vanlig ordning. Shakira blev full av fästingar som rusade runt för att hitta bästa platsen. Just nu har Shakira jättetjock päls och alla drog sig rask ner mot hennes nos, visserligen blev det lätt för mig att pilla bort dem, men risken är väl att hon är full av dem i morgon.

Det är otroligt fridfullt att gå på ljungheden, synd bara att inte fåren var ute. Shit får nog kolla om jag har vitamin brist eller något annat skumt, jag blev verkligen trött på promenaden. Normal brukar jag gå slingan runt, men nu vände jag på halva vägen. Skall gå och lägga mig jättetidigt.

Min goa hund.

Shakira var bara för go idag. Jag var så himla trött när jag kom hem att jag bara rasade i säng och sov i nästan 2 timmar. När jag väl vaknat druckit kaffe och gått ut, så satte jag mig och rensade rabatten och klippte ner gräset. Det börjar bli små kyligt ute och idag blåste det ganska mycket. Jag ville hinna så mycket som möjligt innan hästarna skulle in och fodras, nu börjar det mörkna ganska tidigt och idag ville jag tända en brasa till idol. Så Shakira fick vänta ganska länge på sin promenad.

Shakira la sig tålmodigt ned och gick lös på en pinne hon hittat. Hon blängde visserligen med jämna mellanrum på mig som (promenaden då!?) Sen gick jag in och satte mig en stund vid datorn, la upp dagens bild och kollade mejlen. Så när jag till sist plockade fram hennes sele så blev hon så lycklig, hon brukar springa järnet ner för backen, men idag vände hon på halva vägen sprang upp igen och satte sig bredvid mig så jag kunde kroka linan och for iväg ned för backen igen. Jag älskar hennes glädje och att hon anpassar sig så fort. Det är så gott att djuren var klara lagom till 8 idag. Då har man hela kvällen att koppla av på och en nöjd snarkande hund vid sin sida. Det kan knappast bli så mycket bättre.

Trinde Mosse

Jag tog en ganska tidig promenad med Shakira. Jag fick sådan lust att följa skylten mot Södermalm vid Änggårdsbergen idag. Det små regnade och jag tänkte att jag nog blir ensam i skogarna, men när jag närmade mig Trinde Mosse så var det fullt med folk ute trots vädret. Det var härligt att gå i regnet men det var lite kvavt i luften. Jag rundade mossen idag och gick ner mot Eklanda så jag skulle slippa att gå samma väg tillbaka. När jag kom hem passade jag på att kolla så inga mördar sniglar hade krupit fram i regnet. En hittade jag och mosade, mina nya växter är så pass klena att det räcker med tre, fyra sniglar så är de uppätna. Det är roligt att få växterna via postorder men kvalitén är lite svår att kolla så hädanefter så köper jag växterna i affären. Nu skall jag bara ta det lugnt blev lite stressad på promenaden idag.

Gamla Nordsjön

Vi åkte till Mölnlycke garden center och tittade om de hade fått in silver marton. De hade de inte så ända sättet att få tag på dem verkar vara att beställa plantor från nätet. Fröer har jag testat och de lyckades jag inte med. Jag har fått den blomman på hjärnan sedan Botaniska och tömt hela rabatten för att jag vill ha ett par sådana, men jösses vad svåra de är att få tag på. Nära Mölnlycke ligger gamla Nordsjön som vi hittade via promenadguiden och blev sugna att promenera vid.

Man kan göra en långvandring och börja vid Bolås och följa östra stranden ned till sundet mellan Nordsjön och Östersjön, därifrån till Tjärnsbacken och tillbaka till utgångspunkten. Det skall vara 13 kilometer men beger jag och Shakira oss ut själva så blir det garanterat ett par mil med tanke på min hm suveräna lokalsinne. Det står att slingan kräver karta, kompass, starka ben och medhav fika.

Underbart härligt vårväder

Jag tog en härlig lång promenad med Shakira innan vi skulle ut och äta middag. Hästarna låg och gottade sig i den lilla hagen. Det ser ut som de vaktar varsitt håll av hagen. Oftast ligger de åt samma håll och bredvid varandra. Hoppas att det blir sådana här fina dagar framöver så vi slipper allt regn. Stora hagen behöver kraftig dränering och plockas rent på gamla träd, men jag har inte haft riktig ork till det ännu.

Det var så varmt och gott i skogen när vi gick i lä att jag hade lust att sätta mig på en stor sten och bara lyssna på fåglarna. Vi njöt verkligen båda av promenaden idag och jag tog mig tid att titta mig runt på träden och alla vitsippor. Det här trädet såg bara för roligt ut och jag tyckte det föreställde både det ena och det andra.