... dina symboler här ...

Öron problem

Fick åka in med Shakira till veterinären idag. Förra gången var hon så himla rädd att hon tömde analsäckarna när jag lyfte upp henne på bordet. Jag har lyft upp henne på bordet 2 gånger hemma och då kissade hon. Tycker det är hemskt att hon skall bli så rädd. Hur gärna jag än vill att hon skall vara kärnfrisk livet ut, så lär jag behöva åka till veterinären då och då. Så idag var det dags, hon har problem med ett öra och idag såg det bedrövligt ut och vi blev lite oroliga över att det gick så fort.

Jag trodde det kunde vara skabb av något slag för örat är sönderrivet och kallt bit vis. Jag blev så paff Shakira var jätte duktig, kunde väga henne och inga problem med att ta upp henne på bordet. Visserligen var hon rädd men inte överdrivet rädd. Shakira vänjer sig väldigt fort vid olika saker som hon varit rädd för. Oftast behöver hon bara se eller råka ut för samma grej ett par gånger så löser hon det.

Jag har ju bara lyft upp henne 2 gånger på bordet! Jag skall fortsätta lyfta upp henne med jämna mellanrum, men idag var hon verkligen kanon duktig. Veterinären trodde det var kraftig öron inflammation och att hon rivet sig så illa. Vi har inte sett henne klia sig så våldsamt på örat så förmodligen så gör hon det på natten. Tratt, antibiotika och öronsalva skall förhoppningsvis rätta till örat.

Delsjön

Gick till Delsjön idag igen, tänkte jag skulle hitta den trä gången som jag hade sett en bild på när jag surfade runt och tittade på sidor om Delsjön. Började gå först åt vänster men hamnade vid golfbanan, så jag gick tillbaka och läste noga på skylten att man kunde gå en liten slinga runt sjön. Tänkte att den blir nog lagom så jag inte står mitt i skogen när det mörknar. Det går ju på 2 röda nu så är det becksvart. När jag hade gått en bit så kom den stora trä gången, oj det går inte att beskriva hur mäktig den ser ut. Tycker inte korten gör den rättvis heller. Shakira tycker det är jätte roligt att springa när hon ser en lång raksträcka så jag vet inte riktigt hur många gånger hon passerade mig fram och tillbaka men roligt hade hon.

Det är sådan vacker miljö och flera sittställen med olika naturmiljöer. Ibland hamnade jag mitt i urskogen för att sedan hamna i en stor björk alle. Jag tyckte det fanns gott om skyltar men till sist stod det bara stora slingan. Vi tog en liten paus vid sjökanten och Shakira funderade på om hon skulle hämta flaskan i vattnet men hon vågade inte bada idag. Hon badar när Elvys hund är med men vågar inte själv.

Fortsatte att gå men började fundera på om jag verkligen skulle hinna runt innan det mörknade, och var det här verkligen lilla slingan? Jag kom ju från andra sidan sjön . Började känna mig lite stressad, jag har ju en tendens att vela bort mig.

Till sist började det mörkna rejält och jag började jogga. När jag startade promenaden tyckte jag att jag hade lite för lite kläder på mig, men efter en stunds joggande så kände jag mig svettig och eländig. Passerade flera som var ute och flanerade och drog till och med om en joggare. Han såg helt chockad ut när jag kom farande i min tjocka jacka, mössa på sned och stressad till max.

Började äntligen känna igen mig. Den långa bron över vattnet och snart skulle jag komma till där det delade sig åt flera håll. Såg på skylten där att jag skulle ta Bohusleden för att komma till bilen. Så jag har förmodligen gått på den innan jag hamnade på Delsjö slingan. Detta tog 3 timmar och då sprang jag en bra bit. Jag promenerar väldigt fort även om jag stannade för att ta kort så har jag svårt att tänka mig att jag behöver 3 timmar för att gå och delvis springa 7,5 kilometer?

Sisjön

På kvällen tog jag och Elvy med oss hundarna och åkte till Sisjön så de skulle få bada. Shakira har börjat löpa och ett renande kvällsdopp är ju aldrig helt fel. När vi var vid Säveån vågade Shakira bara doppa tassarna så jag var ganska nyfiken på hur detta skulle gå. Alfhild, Elvys Golden har nyligen gjort ett funktionstest som innebar att de skulle simma ut och hämta sin dummys och det klarade hon galant, de kollade även hurdan simteknik hon hade. Vi hoppades att Shakira skulle haka på när Alfhild hoppade i vattnet. Alfhild älskar att bada och är en duktig simmare.

Det är tur att Shakira inte är en Golden för hennes simteknik var inte den bästa. Hon gjorde mest enorma hopp och letade sedan upp olika stenar som hon kunde stå på. Fast på en sten slant Shakira och körde ner hela huvudet i vattnet, hon blev helt chockad och såg helt förstörd ut innan hon kom till sans igen och lekte vidare. Det tog inte lång tid förrän Shakira tyckte detta var jätteskoj och började slänga sig i vattnet, men simma det får allt vänta lite. Det var en härlig kvällstur och Shakira hade riktigt roligt, så det blir till att göra om det fler gånger och till sist lär hon sig nog att simma eller så förblir hon en sten letare.

Objudna gäster på min slinga!

Gick med Shakira och gottade mig på slingan. Vi har ganska mycket rådjur så jag passar på att kolla stängslet och att inga stolpar är lösa o.s.v. Jag har extremt mycket mördar sniglar och jag gick och funderade på hur jag skulle bli av med dem, när Shakira stannade vid en brun hög vid träddungen. Jag höll på att smälla av, det var någon som hade blivit nödig och hoppat in i träddungen för att göra sina behov. Fy fabian rätt på min slinga!

Jag har förståelse att folk blir nödiga men måste de svina ner så för.. , de kan väl åtminstone försöka gräva ner eller lägga något på servetterna de använder. Det är inte sådant man vill se fladdra runt i hagen precis. Den enda som tyckte detta var ett spännande inslag på slingan det var Shakira som undersökte det noggrant innan jag fick kört iväg henne. Promenaden miste sin tjusning direkt tyckte det räckte med alla bruna sniglar, vill definitiv slippa andra bruna grejer.  🙁

Katten Fimpen gjorde oss sällskap sista biten och det är lika roligt varje gång att se hur han och Shakira jagar varandra runt på murarna. Passade på att ta upp mina hästar från lille hagen och blev glatt överraskad när båda hästarna kom emot mig i full galopp. När jag tar bort tråden brukar de snällt stå och vänta, även om jag behöver gå runt dem och det är fritt att gå iväg. Jag skulle precis sätta på grimskaft på Beethoven när han knödde sig förbi och gick upp till stallet.

Bellman är den som brukar gå först så både han och jag blev lika ställda när Beethoven lufsade iväg. Nu gick Beethoven visserligen direkt upp till stallet, men han får absolut inte knö sig förbi mig på det sättet. Jag får väl vara lite mer påpasslig i morgon, jag får skylla på att min hjärna hade lite svårt att släppa det bruna jag fann på slingan..

Morgon pärla

Stackars Shakira, i morse när vi var ute på slingan och promenerade kom hästarna och ville springa med längs tråden. Jag har en nerförsbacke och en raksträcka som de tycker är så roligt att galoppera på. Så idag när vi nästan hade gått färdigt så genade Shakira genom hagen, Beethoven saktar ner och tar hänsyn direkt när det är något mindre i hagen men Bellman kan vara lite lurig och vill jaga ut hundar och dylikt från hagen. Jag sa akta till Shakira och hon vet med än gång att hon skall förflytta sig snabbt ur hagen eller mot motsatt sida. Shakira sprang direkt ut men sprang in med nosen rätt i el tråden och tjöt till och rusade i väg. Hon har en tendens att bli lite blockerad och inte vilja komma tillbaka upp till stallet när det händer något eller om hon blir rejält skrämd.

Jag tyckte så synd om henne, hon såg helt knäckt ut där hon satt vid dörren och väntade på mig. Så fort jag kom hem från jobbet så tog jag kameran, Shakira och började gå både på slingan och i hagen. Lika bra att busa med hästarna igen och gå runt i hagen så inte Shakira blir rädd för hästarna eller att vara i hagen för det är något hon verkligen tycker är roligt.

Beethoven behöver ansas.

Hallå!! kan du ansa mina mustascher?          Tjoho järnet mot raksträckan.

Men det var ingen fara med Shakira, hon sprallade iväg som hon brukade och verkade ha glömt att hon fick sig en rejäl morgon pärla.

Vaa!! vart har snödropparna tagit vägen?        Hmm där går ju pälsbollen som tjöt så i morse.

Jag skickade denna bild på svampar till Elvy och hon tyckte man kunde försöka göra ett vattenfall av något slag och jag tycker verkligen det är en kanon idé om man kan få fixat till det så på något sätt. Elvy brukar komma på roliga och knasiga saker man kan göra och mottot är man tager vad man haver.