... dina symboler här ...

Ranglig (168 av 365 )

Ranglig (168 av 365 )

Hmm! Gick runt och kollade hagen eftersom det har blåst kraftigt ett par dagar och nu tror jag det är dags att ta ner den gamla skorstenen som tillhörde fruktkokeriet. Vi hade tänkt fixa till den och haft det som grillplats men det finns viktigare saker att lägga energi på.

Bellman

Bellman kom farandes och undrade vad jag gjorde i hans trädgård! Fattar inte riktigt vad det är som han gillar så mycket här? Det är liksom en grop och jag har stängt av bitvis så de inte skall gå i gödslet. Det tog ett bra tag innan han smält att de inte kunde gå rätt igenom. Nu har jag igen el just där och han stod och pressade tråden med bogen medans han spände blicken i mig.

beethoven

Min tanke är att stänga av helt så småningom och odla potatis, rovor, pumpor och lite annat grövre grejer. Satte potatis förra året men har inte riktigt hängt med i år. Jorden är himla fin här och perfekt att odla i.

Sittande (167 av 365 )

Sittande (167 av 365 )

Den här lilla damen och lite till köpte jag på  Balders Hage där är alltid fullt med folk men så mysigt att gå i genom husen från 1700-talet. 10 rum på 300 kvm i gammaldags stil, i mitt tycke en fröjd för ögat 🙂

Gubben blev så hungrig när vi var ute och handlade att vi hoppade in på närmaste kafé, i stort sett alla caféer är mysiga här men jag hade så gärna velat fika utanför Balders Hage. Nu var det så mycket folk och gubben såpass hungrig att det inte var någon större vits att knorra om det utan det får bli när vi skall hämta en liten tvätt tunna som vi villa ha vit har kommit till affären.

De har verkligen mycket på gång i Alingsås, potatisfestivalen och ljussättningen på vintern har verkligen placerat Alingsås på kartan. Det var gott om turister i går som njöt av vimlet i går. Skall hålla koll lite bättre på Alingsås turistsida så vi inte missar något.

Söta kaniner

Nöjesfält (166 av 365 )

Nöjesfält (166 av 365 )

Då var det potatisfestival i favorit hålan Alingsås, vi bara älskar den staden. Det är 31:e året i rad och andra året som vi besöker den. Vi åkte ganska tidigt men det hade redan kommit ganska mycket folk och eftersom vi valde lördagen denna gången var även affärerna öppna.

Nöjesfält (166 av 365 )

Jag gillar detta tivolit för det är så färgglatt och de har ganska mycket bra åk aktrationer med tanke på att det inte är enormt stort utrymme. Gubben kom ihåg att det var Axels tivoli! Tyckte det var fler vagnar i år men vi gick kanske runt lite mera i år.

Nöjesfält (166 av 365 )

Roligast var det att stå vid harry Potters spökhus och se ungarnas min när det plötsligt pyste till och det kom en kraftig luftstråle. Tycker det är ett bra tivoli för stora och små och här var mängder av folk, så vi valde att gå på utsidan när vi skulle gå tillbaka till bilen.

Nöjesfält (166 av 365 )

Trippel (165 av 365 )

Trippel (165 av 365 )

Usch! Det kändes som dagen aldrig skulle ta slut idag, segt och bedrövligt. Det har regnat hela förmiddagen och blåser kraftig fortfarande men det har blivit så gott nu på kvällen. Jag älskar verkligen lukten på klöver, framför allt stora rödklöver. Det var så härligt att bara lägga sig en stund på alla blommorna innan åkgräsklipparn kom fram.

Humla

Jag försöker få Tobias till att köra åkgräsklipparn men han avskyr den verkligen. Jag tycker att han får bita ihop och köra! Tomten lutar ganska kraftigt och jag väger för lite så åkgräsklipparn stannar när jag glider runt. Samtidigt fick jag se att det fattades en nock panna på hans tak och klättrade upp och la dit en ny.

Trippel (165 av 365 )

Gubben är höjdrädd och jag känner att det är dags att sönerna börjar ta tag i gården lite mera. Nu är det blandade pannsorter på Tobias tak eftersom vi hade ont om pengar och tog återvinningspannor. Pratade lite med Tobias om att lägga om taket helt och då ta någon plåt. Det är snyggt med tegel men vi har sådan lutning på t.e.x  vårat tak att jag inte vågar gå upp och pannorna går söder eller kasar ner med snön.

Börjar bli dags att kanske lägga lite mer pengar, få proffshjälp och betydligt lättare att underhålla. Tobias kan ju hjälpa till mera nu ekonomiskt när han jobbar och han vill gärna ha allt så underhållsfritt som möjligt.

Färg (164 av 365 )

Färg (164 av 365 )

Jag älskar verkligen den röda Fibblan. Första gången jag såg den hade vi varit på utflykt i Varberg och fick se den längst kanten och vi hoppade ut och tog med en bunt hem. Visserligen är det ogräs och sprider sig som attan men den lyser upp så fint mellan gräset vid dammen.

bertil

Passade på att ta lite nya bilder på Bertil vid dammen, jag har fortfarande lite svårt att hålla teleobjektivet och då väger det verkligen inget mot vad de brukar göra. Kameran åker fram och tillbaka, jag får liksom ta kort i förbifarten 🙂