... dina symboler här ...

Krimskrams (163 av 365 )

Krimskrams (163 av 365 )

Ahh! Monica hade redan gjort klart hästarna när jag kom hem 🙂 Bara hoppa upp och ge sig iväg. Vi hann inte långt in på kulturstigen där det satt en gubbe och tjafsade om ridförbud 🙁  Det blir till att ha lappen med sig igen. Men det som gör mig så förbannad är att de hävdar att kultur förvaltningen säger att det är ridförbud medan vi har fått ett papper från parkförvaltningen.

Det verkar som kommunen gör det jä…t bekvämt och bara bollar det fram och tillbaka. Jag kommer att ta kontakt med en advokat och kolla vad vi kan göra för att få ett stopp på tjafset. surgubbben menade på att hästarna gör sådanna hål att pensionärena ramlar ner och slår sig! Okey! Har visserligen kraftiga kallblod, men ändå. Fan nu har jag tröttnat 🙁

Det här är ju löjligt.

FotoSketcher

Vi hade en fin ridtur men glädjen blir bra dämpad på tjafset och energin rinner liksom ur en. Glädjeämnet är i alla fall att Tobias kunde rädda bilderna från den gamla HD och att jag har en större bärbar dator som jag nu har kopplat den gamla skärmen på. Himla smidigt att lägga bilderna på en stora skärmen eller som nu MN och min sida på den lilla, går betydligt fortare att jobba.

Vingar (162 av 365 )

Vingar (162 av 365 )

I ett par dagar har två hökar cirkulerat från hagen, över dammen och sedan vidare över skogen. De har flugit väldigt lågt och jag blev ståendes och tittade innan jag fick tummen ur och hämtade kameran. Hökar är inget vi brukar se här så man blir lite fundersam om det är så ont om mat att de flyger sån nära trädgårdarna.

FotoSketcher

Hittade ett så mysigt gratis program som heter  FotoSketcher. Lite kul om man vill snabbt få bilderna att se målade ut. Man kan visserligen göra det i photoshopen men det här programmet var litet och enkelt, absolut värt att ha på datorn.

tecknad

Busa (161 av 365 )

Busa (161 av 365 )

Ingbac44 hade tagit så vackra bilder på Irisar att så fort jag kom hem så gick jag ner i hagen för att kolla ur min tuva såg ut. Det var inte så mycket blommor i år och jag måste flytta upp den till trädgården om den inte skall försvinna helt. Som det är nu står den mitt bland hallonbuskarna. Hästarna var på världens bus humör så jag är glad att vi gjorde slinga runt hagen.

Busa (161 av 365 )

De tvärnitar visserligen men tänk om 650-800 kilo slirar rätt över en! Beethoven kan göra riktiga tvärnit så han stannar tvärt, medan Bellman som är betydligt längre och tyngre behöver lite bromssträcka. Beethoven har god kontroll på sin kropp och tycker det är jätteroligt att springa bredvid och sedan förbi.

Busa (161 av 365 )

Bellman sneglar alltid på en och vill ha goda marginaler och vill helst inte springa om, utan stannar jag stannar han. Man kan puscha förbi honom men då vill han se så att det verkligen fins utrymme vid sidorna och inte riskerar att springa på en.

Pepper

Jag hade makrot på eftersom jag hade tänkt fotografera Irisar 🙂 Bilderna blev lite avklippta men det är just det jag gillar, när det bara dyker upp mysiga moment. Det här hänt flera gånger att jag skall skoja med hästarna för att få fart bilder och de har inte rört sig en cm utan bara tittat på som spring du! Pucko!

Måsten (160 av 365 )

Bro (159 av 365 )

Nu har ogräset verkligen växt till sig och börja så smått bli ett måste. Jag tycker just nu allt växer så det knakar och även snickar såg lätt desperat ut när han såg att vi också hade mängder av ogräs. Han hinner inte med att hålla väck sitt ogräs, och det syntes att han hellere ville hem och rensa ogräs än sätta upp läkt hos oss.

Måsten (160 av 365 )

Jag tycker vi grejar så mycket överallt att i år stör det mig inte för 5 öre, dessutom går det ganska fort när man tar tag i det. Men idag började jag rensa i gropen men fick syn på att maskrosorna stod i frön på Micaels tomt att jag tar nog det först. Micael och Nina åker till Stockholm idag annars hade jag kört ut dem att rensa rent  🙂

Förvaring

Har äntligen gjort i ordning en korg som jag kan ha objektiven i så jag kan ha med kameran när jag är ute. Det gäller att ha den så nära som möjligt, man vet aldig vad för konstigt som kommer knatandes.

Bro (159 av 365 )

Bro (159 av 365 )

Här kommer Edgar knatandes på resterna av grunden på ladan. Vi håller på att fylla igen gropen som blev efter och göra en slänt. Hade vi haft mer pengar så skulle vi egentligen vilja bytt balkarna och satt ett förråd på 50 km. Det är precis det som sticker ut i luften.  Just nu fungerar balken bra som bro så katterna slipper gå i slyt.

Bro (159 av 365 )

Sedan är stenarna mellan dammarna katternas favorit ställe. Perfekt utsikt och en obegränsad vattenskål. Nu börjar vattnet bli lite väl grönt så vi skall köpa mer medel för algerna men annars börjar det bli så sakta men säkert en viss balans i dammen och vattneväxterna vi köpte sist har brett ut sig bra.

Groda

Jag tänker rensa ogräs idag och börja vid smultrona men det verkar som grodan eller paddan? bor där. Såg han redan i går hoppandes runt under smultrona. Får vänta lite tills han flyttar. Jag har 2 små krusbärsbuskar som kvävs av all smultron.

Pepper

Har sett att vi har en del små hål i marken runt dammen, så jag hoppas att Pepper kan sitta mera på lurpass. Nu ville han mest jaga humlorna och sedan ta sig en tupplur i rabbaten. Får väl ta och börja rensa ogräs en stund innan det växer igen. Man blir gärna sittandes och bara njuter av allt russel runt om kring.